Актуальні концепти віртуального мистецтва

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(2).2022.269780

Ключові слова:

віртуальне мистецтво, технології, цифрове мистецтво, мультимедія, нові медія, імерсивність

Анотація

Досліджено явище віртуального мистецтва як результат активної взаємодії цифрових технологій та мистецтва, що розпочалась з середини XX століття. Унаслідок цієї взаємодії відбулись значні зміни як у механізмах творчості, так і в процесі формування нових напрямів та жанрів мистецтва. Крім цього, змін зазнав й характер сприйняття аудиторією віртуального мистецького твору. Останнє пов’язано з інтерактивністю як невід’ємною складовою віртуального мистецтва. При цьому ступінь інтерактивності може бути різною — від традиційного споглядання, наприклад, у форматі віртуальних музейних турів, до активної участі глядача в процесі творення. Метою статті є визначення актуальних концептів віртуального мистецтва за результатамианалізу знакових мистецьких проєктів, які репрезентують різні методи роботи з технологією віртуальної реальності. Для досягнення зазначеної мети у статті розглянуто явище віртуального мистецтва з кількох позицій: оновлення методів роботи митця, особливостей сприйняття твору у віртуальному просторі, а також форматів існування та питань архівування віртуальних мистецьких проєктів.

Біографії авторів

Асматі Чібалашвілі, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

кандидат мистецтвознавства, учений секретар

Богдан Тимофієнко, Інститут проблем сучасного мистецтва НАМ України

молодший науковий співробітник

Посилання

Carlton, B. (2020, September 13). Miranda: A Live Steampunk VR Opera Where You Play As Judge & Jury. VRScout. https://vrscout.com/news/miranda-live-steampunk-vr-opera/

Chepelyk, O. (2021). Imersyvni seredovyshcha, VR , AR v ukraiyinskomu suchasnomu mystetstvi ostannikh rokiv [Immersive Environments, VR, AR in Ukrainian Contemporary Art of The Recent Years]. Contemporary Art, 17, 23–40. https://doi.org/10.31500/2309-8813.17.2021.248423

Grau, O. (2003). The database of virtual art: For an expanded concept of documentation. https://www.archimuse.com/publishing/ichim03/016C.pdf

Jebb, L. (2022, June 14). New virtual reality work takes us through Albert Oehlen’s ‘throat, mind and hand’ into a drawing. The Art Newspaper. https://www.theartnewspaper.com/2022/06/14/new-virtual-reality-work-takes-us-through-albert-oehlens-throat-mindand-hand-into-a-drawing

Mankovskaya, N. & Bychkov, V. (2011). Sovremennoye iskusstvo kak fenomen tekhnogennoy tsivilizatsii [Contemporary art as a phenomenon of technology-driven civilization]. Moscow: VGIK.

Matsenko, N. (2017, July 1). Vystavka Show Promise: “Dereviannaya istoriia” Stepana Ryabchenko [Show Promise exhibition: “A wooden story” by Stepan Ryabchenko]. Zenko Foundation. http://zenkofoundation.com/news/vystavka-show-promise-derevyannaya-istoriyastepana-ryabchenko/

Nechvatal, J. (2003). Origins of Virtualism: An Interview with Frank Popper. https://www.eyewithwings.net/nechvatal/popper/intervewww1.html

Nechvatal, J., & Popper, F. (2004). Origins of Virtualism: An Interview with Frank Popper. Art Journal, 63(1), 62–77. https://doi.org/10.2307/4134477

Noema (n. d.). Database of Virtual Art – Now Public. https://noemalab.eu/senza-categoria/database-of-virtual-art-now-public/

Ornes, S. (2022). Virtual reality helps shape and respond to artistic impulses. Proceedings of the National Academy of Sciences, 119(31). https://doi.org/10.1073/pnas.2210323119

Popper, F. (2007). From Technological to Virtual Art. Cambridge, MA: MIT Press.

Sensory Concert | KH Marie (2021). Khora. https://khora.com/project/sensory-concert-kh-marie/

Skolota, Z. (2014). Tsifrovoye iskusstvo kak proyavleniye virtualizatsii kultury [Digital art as a manifestation of the virtualization of culture]. European Social Science Journal, 2(8).

Tse, E. (n. d.). Frida Kahlo’s “The Two Fridas” (VR adaptation). Estella Tse. https://www.estellatse.com/the-two-fridas-by-frida-kahlo-vr

Virtualni landshafty Stepana Ryabchenka. (2020). [Virtual landscapes by Stepan Ryabchenko]. New Now Gallery. https://www.newnow.gallery/ukr/articles/view/44

VR art: VR. (2019). Sutu Eats Flies. https://www.sutueatsflies.com/art/vr-art

Walfisz, J. (2022, June 22). Making VR worlds from the comfort of home. Euronews. https://www.euronews.com/culture/2022/06/22/virtual-reality-art-could-we-be-making-it-in-our-homes-soon

Zubavina, I. (2021). Ontolohiia virtualnoho prostoru: Ekranoznavchi zshytky [Ontology of virtual space: Screen studies]. Odesa: Helvetyka.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-29

Як цитувати

Чібалашвілі, А., & Тимофієнко, Б. (2022). Актуальні концепти віртуального мистецтва. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (18(2), 50–54. https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(2).2022.269780

Номер

Розділ

CONTEMPORARY ART: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА