Візія театральної публіки у театрально-критичному дискурсі Східної Галичини 1920 –1930-х років
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.17(1).2021.235425Ключові слова:
глядач, публіка, видець, глядацька авдиторія, театральна рецепціяАнотація
Театральний глядач як невід’ємна складова театрального процесу, а відтак — театральної історії часто залишається недооціненим істориками театру. Проте, вже і у театрально-критичних публікаціях преси Східної Галичини зазначеного періоду можемо простежити за певними складеними образами української театральної публіки, за тим, якими були ці образи, як вони змінювалися. Відтак зміни візій театральної публіки віддзеркалювали театральні процеси часу. Основним джерелом, у якому «проступав» саме образ театрального глядача Східної Галичини, є театрально-критичні публікації у тогочасній пресі. Фактично, формується два основних образи: львівської публіки та так званої «провінційної» (хоча до неї за тодішньою пресовою риторикою відносили як глядачів великих міст Станіславова, Тернополя, так і менших містечок: Яворова, Стрия і інших та глядачів у селах). Кожна з цих груп мала свої особливості та свої запити до театру
Посилання
A.H. [Holovka, A.] (1921) Z teatru. «Oi, ne khody, Hrytsiu…». Vpered. Lviv. Ch. 201 (485). 2 lystopada. S. 3.
(a.h.) [Holovka, A.] (1922) Vidklykana vystava. Teatralne mystetstvo. Lviv. Vyp. III–IV. 15 chervnia. S. 11–12.
Balme, K. (2008) Vstup do teatroznavstva. Lviv. 269 s.
Blavatskyi, V. (1934) Medvezha prysluha. Novyi chas. Lviv. 14 chervnia. Ch. 130. S. 5.
Budiak. Lviv, 1921.10 liutoho. S. 2.
V teatri. Komar. Lviv, 1933. Ch. 11. 1 chervnia. S. 10.
V teatri. Komar. Lviv, 1934. 15 lystopada. S. 5.
Vozniak, M. (1922) Dvi vystavy Molierovoho «Tartifa» na nashii stseni. Hromadskyi visnyk. Lviv. 18 liutoho. S. 5.
Herasymovych, I. (1928) Ukrainskyi teatr u Lvovi. (Vrazhinnia izamitky). Novyi chas. Lviv. 16 sichnia. Ch. 6. S. 7.
Dir. (1922) Po benefisi. Budiak. Lviv.Ch. 12–14. S. 3.
Dr. L. [Luzhnytskyi, H.] (1929) Vechirnia nedilna vystava «Hrafynia Maritsa». Novyi chas. Lviv. Ch. 24. 6 bereznia. S. 6.
Dr. L. [Luzhnytskyi, H.] (1929) «V zadushnyi den», drama na 3 dii Hermana Heijermansa, v perekladi Y. Stadnyka. Novyi chas. Lviv. Ch. 21. 27 liutoho. S. 6.
Zaitsev, O.Yu. (2003) Varshavskyi protses 1935–1936 rr. Entsyklopediia istorii Ukrainy: u 10 t. / redkol.: V.A. Smolii (holova) ta in.; Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy. Kyiv: Naukova dumka. T. 1: A–V. S. 439.
Komar. Lviv, 1933. Ch. 11. 1 chervnia. S. 3.
Komar. Lviv, 1936. Ch. 48. 29 lystopada. S. 4.
Kri-Kri (1923) Pislia premiiery «Heddy Gablier» Ibzena. Budiak. Lviv. Ch. 5–6. Kviten. S. 3.
L. [Luzhnytskyi, H.] (1935) «Hory hovoriat», kartyny R. Antonovycha i Z. Tarnavskoho na osnovi povisty U. Samchuka. Novyi chas. Lviv. Ch. 254. 15 lystopada. S. 8.
L. Nyhrytskyi [Luzhnytskyi, H.] (1943) Idol chy demon teatru. Krakivski visti. Lviv. Ch. 215. 28 veresnia. S. 3–4.
Lyst vid hromady s. Hai, 10 zhovtnia 1935. Arkhiv Yuriia Kononiva.
Lyst hurtu hliadachiv do Ye. Shvedivny. Zapysky NTSh. Pratsi teatroznavchoi komisii. T. 262. Lviv, 2011.550 s.
Lyst vid hromady s. Lelyska vid 21 zhovtnia 1935. Arkhiv Yuriia Kononiva.
Lyst vid hromady s. Pidpechary 18 liutoho 1936. Arkhiv Yuriia Kononiva
Lyst H. Sovachevoi do rodyny Starosolskykh. Zapysky NTSh. Pratsi teatroznavchoi komisii. T. 262. Lviv, 2011. 550 s. Luzhnytskyi H. (2004) Teatr v istorii halytskoho vidrodzhennia. Yoho zh. Ukrainskyi teatr. Naukovi pratsi, statti, retsenzii: zbirnyk prats. Lviv. T. 1. Naukovi pratsi. 360 s.
N. [Luzhnytskyi, H.] (1935) U rezhysera M. Bentsalia. Novyi chas. Lviv. Ch. 230. 16 zhovtnia. S. 6.
Pavis, P. (2006) Slovnyk teatru / per. M. Yakubiak. Lviv. 640 s.
Partola, Ya. (2012) Avanhardnyi teatr i hliadach: rukh nazustrich chy linii, shcho ne peretynaiutsia. Les Kurbas v konteksti svitovoi ta vitchyznianoi kultury: materialy mizhnar. nauk. konf.: do 125-richchia vid dnia narodzhennia Lesia Kurbasa, 14–15 berez. 2012 r. Kharkiv: RA «Kapitan». 205 s.
Revutskyi, V. (1995) Volodymyr Blavatskyi. V orbiti svitovoho teatru. Kyiv, Kharkiv, New York: Vyd-vo M.P. Kots. 244 s.
Ukrainskyi teatr na sportovomu maidani. Nash teatr. T. 2. New York, Paris, Sydney, Toronto, 1992. S. 269.
Charnetskyi, S. (1934) Narys istorii ukrainskoho teatru v Halychyni. Lviv: Nakladom fondu «Uchitesia, braty moi». (Naukovo-populiarna biblioteka tovarystva «Prosvita»; kn. 11). 253 s.
Charnetskyi, S. (1925) Pered 60-ty rokamy. Persha hostyna ukrainskoho narodnoho teatru Tov. «Ruska besida» v Peremyshli. Stara Ukraina. Lviv. Ch. I–II. S. 30–33.
Chomu nasha publyka ne khodyt do teatru. Komar. Lviv, 1933. 1 chervnia. S. 2.
Shcho kazhe Moisei Patrontash? Komar. Lviv, 1933. 1 chervnia. S. 7.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Софія Роса-лаврентій
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.