Модернізація художньої освіти: програмні принципи майстерні формального мистецтва і курсу «Мультимедіа та візуальне мистецтво» в НАОМА
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(2).2024.318259Ключові слова:
модернізація художньої освіти, НАОМА, мультимедіа та візуальне мистецтво, Майстерня формального мистецтва, інституалізація, мистецтво нових медіа, сучасне мистецтвоАнотація
Висвітлено історію Майстерні формального мистецтва (МФМ) та освітньо-професійної програми «Мультимедіа та візуальне мистецтво» (МВМ) у Національній академії образотворчого мистецтва і архітектури (НАОМА), створену з ініціативи авторів статті Андрія Блудова та Андрія Цоя. З метою комплексного розкриття теми проаналізовано зміни в художній освіті протягом історії НАОМА як правонаступниці Української академії мистецтв, заснованої 1917 року. Визначено наслідки радянської культурно-освітньої політики в Україні та актуальність модернізації художньої освіти відповідно до стратегії євроінтеграції. Розглянуто, як відбувався відхід від соцреалістичних методів в освітніх програмах вищих навчальних закладів упродовж перших 25 років після набуття Україною незалежності та чому назріла потреба в більш системних змінах. Показано поетапність розширення можливостей НАОМА вести підготовку художників, які можуть працювати в сучасному мистецтві, коли на кафедрі живопису та композиції було створено МФМ (з 2019 року). Визначено причини, що спонукали до відкриття МВМ на кафедрі сценографії та мультимедіа. Проведено порівняльний аналіз МФМ та МВМ та висвітлено їхні програмні принципи, особливості викладання та характер завдань, які дають студентам. Описано виставкову діяльність МФМ та МВМ та індивідуальні досягнення їхніх студентів як на локальному, так і на міжнародному рівнях. Проаналізовано значення відкриття та діяльності МФМ та МВМ у контексті історії оновлення художньої освіті України протягом XX–XXI століть.
Посилання
Akademiia Mystetstv (1917, November 24). [Academy of Arts]. Nova Rada, (193), 3–4 [in Ukrainian].
Kashuba-Volvach, O. (2014). Ukrainska akademiia mystetstv. Kyiv: Feniks. Knyha 1. Istoriia zasnuvannia (berezen–hruden 1917). Khronolohiia podii. Dokumenty. [Ukrainian Academy of Arts: Book 1. History of Establishment (March–December 1917). Chronology of Events. Documents. Documents]. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].
Kovalchuk, O. (2004). Z istorii formuvannia ukrainskoi shkoly zhyvopysu 1917–1941 rokiv [From the history of the formation of the Ukrainian school of painting in 1917–1941]. Mystetstvoznavstvo Ukrainy, 4, 50–57 [in Ukrainian].
Vrona, І. (1928). Kyivskyi Khudozhnii Instytut. Mystetsko-tekhnichnyi VYSH [Kyiv Art Institute. Art and Technical Higher Education: Collection of the Kyiv Art Institute]. Zbirnyk Kyivskoho khudozhnoho instytutu, 1, 7–18 [in Ukrainian].
Kryvolapov, M. (2016–2017). Ukrainska akademiia mystetstv, Kyivskyi instytut plastychnykh mystetstv, KDKhI, NAOMA. Storinky istorii stanovlennia ta rozvytku natsionalnoi khudozhnoi shkoly v Ukraini u pershii polovyni XX stolittia [Ukrainian Academy of Arts, Kyiv Institute of Plastic Arts, KDHI, NAOMA. Pages of history of the formation and development of the national art school in Ukraine in the first half of the 20th century]. Aktualni problemy mystetskovoi praktyky i mystetstvoznavchoi nauky, 8–9, 33–49 [in Ukrainian].
Bohomazov, O. (1996). Zhyvopys ta elementy [Painting and Elements. Intro: D. Horbachov, T. Popova]. Kyiv: Vidrodzhennia [in Ukrainian].
Sydorenko, A. (2021). Istorychne znachennia ARMU za chasiv NEPu ta ukrainskoi ukrainskizatsii [The historical significance of ARMU during the NEP and Ukrainization period ]. Suchasne mystetstvo, 17, 51–68 [in Ukrainian].
Horbachov, D. (1992). Ne dlia hroshei narodzhenyi, abo Lohika krasy [Born not for money, or the logic of beauty]. Khronika 2000, 130–139 [in Ukrainian].
Rohotchenko, O. (2007). Sotsialistychnyi realizm i totalitaryzm [Socialist Realism and Totalitarianism]. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].
Bulavina, N. (2021). Osvitnii prostir vizualnoho mystetstva Ukrainy [Educational space of visual arts in Ukraine]. Suchasne mystetstvo, 17, 105–118 [in Ukrainian].
Solovei, O. (2009). Fenomen tvorcho-pedahohichnoi diialnosti [The phenomenon of creative and pedagogical activity]. Mystetstvoznavstvo Ukrainy, 10, 338–345 [in Ukrainian].
Maistrenko-Vakulenko, Yu. (2016). Problemy i stratehii rozvytku suchasnoi khudozhnoi osvity v NAOMA u yevropeiskomu konteksti [Problems and strategies of the development of modern art education in NAOMA in the European context]. Ukrainska akademiia mystetstva, 25, 5–12 [in Ukrainian].
Sydorenko, A. (2013). Tvorchi ta pedahohichni metodyky khudozhnykiv-vykladachiv KHI 1920-kh—pochatku 1930-kh rokiv P. Holubiatnykova, M. Boichuka ta F. Krychevskoho (Na prykladi tvoriv z mystetskoi zbirky NAOMA) [Creative and pedagogical methods of Kyiv Art Institute artists-teachers of the 1920s and early 1930s (P. Holubiatnikov, M. Boichuk, and F. Krychevsky) (On the example of works from the NAOMA art collection)]. Ukrainska akademiia mystetstva, 21, 12–25 [in Ukrainian].
Chem dyshyt sovremennoe iskusstvo? [What is contemporary art filled with?] (2013, December 2). Ukrainska pravda. Zhyttia. Retrieved from https://life.pravda.com.ua/culture/2013/12/02/143792/ [in Ukrainian].
Zavdannia mystetstva—robyty masazh atrofanovanykh miaziv kolektyvnoi svidomosti (2013, October 17). [The aim of art is to massage the atrophied muscles of collective consciousness]. Den. Retrieved from https://m.day.kyiv.ua/article/kultura/zavdannya-mystetstva-robyty-masazh-atrofovanykh-myaziv-kolektyvnoyi-svidomosti [in Ukrainian].
Kafedra Vizualnykh Praktyk [Department of Visual Practices] (n. d.). Kharkiv State Academy Of Design And Fine Arts. Retrieved from https://ksada.org/viz-history.html [in Ukrainian].
Pro kafedru (n. d.). [About the department] Lviv National Academy of Arts. Retrieved from https://lnam.edu.ua/uk/faculty/art/aktualni-mistecki-praktiki/pro-kafedru.html [in Ukrainian].
Pro zatverdzhennia Polozhennia pro Ekspertnu radu Ministerstva kultury Ukrainy z pytan suchasnoho mystetstva (2016, December 2). [On the approval of the Regulation on the Expert Council of the Ministry of Culture of Ukraine on contemporary art issues]. Verkhovna Rada of Ukraine. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1664-16#Text [in Ukrainian].
Zustrich iz Saroyu Tainon u NAOMA (2016, September 23). [Meeting with Sarah Tynon at the NAOMA]. Ukrainska pravda. Zhyttia. Retrieved from https://life.pravda.com.ua/afisha/2016/09/23/218164/ [in Ukrainian].
Oleksandr Roitburd, Matvii Vaisberh ta studenty NAOMA (2021, August 19). [Oleksandr Roitburd, Matviy Vaisberg and NAOMA students]. YouTube. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=ZDAxYMEUtgE [in Ukrainian].
U Kyievi vpershe prokhodyt mizhnarodna konferentsiia, prysviachena Malevychu (n. d.). [The first international conference dedicated to Malevich takes place in Kyiv]. Ukrinform. Retrieved from https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/2096798-u-kievi-vperse-prohodit-miznarodna-konferencia-prisvacena-malevicu.html [in Ukrainian].
Khudozhnii oseredok “Soshenko 33”: istoriia uspikhu ta nova zahroza znyshchennia (2020, June 1). [Art hub “Soshenko 33”: A success story and a new threat of destruction]. Your Art. Retrieved from https://supportyourart.com/conversations/soshenko-33/ [in Ukrainian].
Pro maisterniu formalnoho mystetstva (2019, March 6). [On the workshop of formal art]. MiTETs—Portal pro ukrainske suchasne mystetstvo. Retrieved from https://mitec.ua/pro-majsternyu-formalnogo-mistetstva/ [in Ukrainian].
Bludov, A. (2019). Formuvannia suchasnoi metodyky vykladannia zhyvopysu v tvorchykh VNZ (na prykladi Baukhauza) [Formation of a modern method of teaching painting in creative universities (on the example of the Bauhaus)]. Suchasni problemy arkhitektury ta mistobuduvannia, 53, 4–12 [in Ukrainian].
Tezy do prohram Maisterni formalnoho mystetstva (2019, May 7). [Summaries on the Formal Art Workshop programs]. Retrieved from https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid022ewgVkLxPTXG8Gq9sxo732BhCjvqooX5sXBS55rqLY4ng8NDY9U8mPZvWvbrf SxXl&id=100001427736831 [in Ukrainian].
Elkins, J. (2001). Why Art Cannot Be Taught: A Handbook for Art Students. Urbana, IL: University of Illinois Press. MFM post-graduation. (n. d.). White World. [White World art gallery] Retrieved from https://whiteworld.net/gallery-exibitions/mfm-post-graduation.html [in Ukrainian].
Vidkrytyi prostir. Khroniky perekhodu (n. d.). [Open space. Chronicles of transition]. National Museum “Kyiv Art Gallery”. Retrieved from https://knag.museum/index.php/uk/exhibitions-ua/past-2/81-vidkrytyj-prostir-hroniky-perehodu [in Ukrainian].
Tsugorka, O. (2022). Art academic education amidst martial law. Ukrainska akademiia mystetstv, 32, 161–167 [in Ukrainian].
OP_MVM (n. d.). [Educational and professional program of the Multimedia and Visual Arts]. Retrieved from https://docs.google.com/document/d/1Q7WID9dv_Rvc2fc_KlqxGxd8V0H5lRSV/edit [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.