До питання про роль ритму в жанровому кінематографі та кіноавангарді

Автор(и)

  • Ігор Ісиченко Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0009-0000-4218-4002

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306896

Ключові слова:

ритм, кінематограф ностальгії, «абсолютний фільм», класичне голлівудське кіно, Erfahrung, Erlebnis

Анотація

Зроблено спробу окреслити певні принципи та передумови дослідження ролі ритму як засадничого моменту будьякого фільму та різні підходи (авангардистський і масовий) до подолання або, навпаки, фіксації у фільмі даного в суспільному цілому ритму, часто пов’язаному з та вираженому через аспекти ритму промислового виробництва. Окреслені загальні зв’язки між фордизмом та класичним голлівудським кінематографом, так само як і між постфордизмом як економічним вираженням постмодернізму (логіки культури пізнього капіталізму) та «кінематографом ностальгії» 1970-х років. Запропоновано компаративне дослідження підходу до питання ритму в царині кінематографічного авангарду (на прикладі німецького авангардного напряму 1920-х років («абсолютний фільм») та класичного жанрового американського кінематографу. Зроблено спробу пов’язати підхід до ритму кінематографічного наративу у фільмі «Ла Палісіада» (2023, режисер Філіп Сотниченко) з означеними вище моментами історії кіна, розуміючи «Ла Палісіаду» як, одночасно, дослідження ритму та дослідження режимів сприйняття 1990-х років сучасним українським суспільством. Стверджується, що пошуки в царині ритму та ностальгічна спрямованість «Ла Палісіада» можуть бути тісно пов’язаними маніфестаціями одного й того ж глибинного процесу — ностальгії за іншим ритмом суспільного цілого (у випадку загаданого фільму — як 1990-ті роки української історії).

Біографія автора

Ігор Ісиченко, Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України

кандидат географічних наук, науковий співробітник

Посилання

Adorno, T. W. & Horkheimer, M. (2002). Dialectic of Enlightenment: philosophical Fragments. Trans. Edmund Jephcott. Stanford: Stanford University Press.

Adorno, T. W. (2001). The Culture Industry. Selected Essays on Mass Culture. London: Routledge Classics,

Aisner, L. (1969). The Haunted Screen. Expressionism in the German Cinema and the Influence of Max Reinhardt. London: Thames and Hudson.

Balázs, B. (1970). Theory of the Film: Character and Growth of a New Art. New York: Dover Publications.

Bassan, R. (2011). Cinema and Abstraction: From Bruno Corra to Hugo Verlinde. Senses of Cinema, December, Issue 61. Retrieved from https://www.sensesofcinema.com/2011/feature-articles/cinema-and-abstraction-from-bruno-corra-to-hugo-verlinde/

Benjamin, W. (2007). The Storyteller. In Illuminations. Essays and reflections (pp. 83–110). New York: Schocken Books..

Benjamin, W. (2008). The Work of Art in the Age of its Technological Reproducibility and Other Writings on Media. London: The Belknap Press of Harvard University Press.

Bordwell, D., Staiger, J. & Thompson, K. (2005). The Classical Hollywood Cinema. Film Style & Mode of Production to 1960. London: Routledge.

Elsaesser, T. (2000). Weimar cinema and after. Germany’s Historical Imaginary. London; New York: Routledge.

Film notes to Avant-Garde: Experimental Cinema of the 1920s and 1930s, DVD 1, released in August 2005 by Kino International.

Ford, H. (2018). My Life and Work. Kyiv: KM-Books Publishing Group.

Hansen, M. (1993). With Skin and Hair: Kracauer’s Theory of Film, Marseille 1940. Critical Inquiry, 19(3) (Spring), 437–469.

Hesmondhalgh, D. (2019). The Cultural Industries, 4th edition. London; Los Angeles: Sage.

James, D. (1989). Allegories of Cinema: American Film in the Sixties. Princeton: Princeton University Press.

Kaes, A. (2009). Shell Shock Cinema: Weimar Culture and the Wounds of War. Princeton, N.J.: Princeton University Press.

Krakauer, Z. (2009). Vid Kalihari do Hitlera — psykholohichna istoriia nimetskoho kina [From Caligari to Hitler: A Psychological History of the German Film]. Kyiv: Grani-T [in Ukrainian].

Lefebvre, H (2004). Rhythmanalysis: Space, Time and Everyday Life. London, New York: Continuum.

Macrae, D. (2003). Ruttmann, Rhythm, and “Reality”: A Response to Siegfried Kracauer’s Interpretation of Berlin. The Symphony of a Great City. In Scheunemann, D. (Ed.). Expressionist film — New perspectives (Studies in German literature, linguistics, and culture) (pp. 251–270). Rochester, N.Y.: Camden House.

Richter, H. (1986) The struggle for the film: towards a socially responsible cinema. Aldershot, England: Scolar Press.

Rosenbaum J. (1988). Myths of the New Narrative (and a Few Counter-Suggestions. In Independent America. New Film 1978–1988 (pp. 3–9). New York, N.Y.: American Museum of the Moving Image.

Schobert, W. (2003). “Painting in Time” and “Visual Music”: On German Avant-Garde Films of the 1920s. InScheunemann D. (Ed.). Expressionist film — New perspectives (Studies in German literature, linguistics, and culture) (pp. 237–249). Rochester, N.Y.: Camden House.

Shaviro, S. (2016). Splitting the Atom: Post-Cinematic Articulations of Sound and Vision. In Denson, S. & Leyda, J. (Eds.). Post-Cinema. Theorizing the 21st Century Film. (pp. 362–397). Falmer: REFRAME Books.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-22

Як цитувати

Ісиченко, І. (2024). До питання про роль ритму в жанровому кінематографі та кіноавангарді. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (20(1), 37–45. https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306896

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИК ТА ХУДОЖНІХ НАПРЯМІВ