Монументальне мистецтво Івана Їжакевича. Борисоглібська церква на Подолі

Автор(и)

  • Наталія Брей Інститут практичної культурології та арт-менеджменту Національної академії керівних кадрів культури, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-5371-7609

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(2).2022.269793

Ключові слова:

Іван Їжакевич, церква, розписи, знищені пам’ятки, культура

Анотація

Узагальнено маловідомі факти творчості Івана Їжакевича як майстра сакрального живопису на прикладі його роботи в Борисоглібській церкві на Подолі в Києві. Створений ним ансамбль розписів мав історико-культурну цінність, і якщо б цю пам’ятку не було знищено, вона б посідала значне місце в історії українського сакрального живопису. Складність дослідження полягає в тому, що не існує жодних світлин або художніх творів, які б зафіксували, як виглядав інтер’єр цієї церкви, і зокрема — самі розписи. Відомості про них знаходимо, здебільшого, в дореволюційних публікаціях, які описують церкву наприкінці ХІХ століття. Лише поодинокі згадки в пізніших публікаціях доволі опосередковано свідчать про роль Їжакевича в історії цього храму. Цінними є спогади о. Михаїла Єдлинського, який був настоятелем цього храму і, безумовно, надає найбільш достовірну інформацію щодо участі Їжакевича в розписах храму та зауваження К. Шероцького стосовно того, як виглядав стінопис церкви на початку ХХ століття. Зроблено спробу віднайти та зібрати будь-які відомості про втрачену пам’ятку та впорядкувати всі відомі факти.

Біографія автора

Наталія Брей, Інститут практичної культурології та арт-менеджменту Національної академії керівних кадрів культури

старший викладач кафедри мистецтвознавчої експертизи

Посилання

Ernst, F. (1930). Kyiv. Providnyk [Kyiv. The guide.]. Kyiv: Derzhtrest.

Gevryk, T. (1982). Vtracheni arkhitekturni pamyatki Kyieva [The lost architectural sights of Kyiv]. New York: Ukrainskyi muzei.

Kovalinskiy, V. (2014). Kyivski miniatyury: Doli kyivskikh hramiv [Miniatures of Kyiv: The fate of Kyiv churches]. Part II. Kyiv: Kupola.

Petrov, N. (1896). Kievskaya Rozhdestvo-Predtechenskaya ili Borisoglebskaya tserkov [The church of the Nativity of John the Baptist, or the Borys and Hlib church]. Kyiv: Tipografia Korchak-Novitskogo.

Sherotskiy, K. (1918). Kiev. Putevoditel [Kyiv: A guide]. Kyiv: Tipografia S. Kulzhenko.

Tserkov Rozhdestva Ioanna Predtechi na Podole (Borisoglebskaya). (2012, May 12). [The church of the Nativity of John the Baptist (Borys and Hlib church). http://churchs.kiev.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=3217:2012-05-23-10-29-47&catid=9:2010-09-03-18-34-26&Itemid=18

Yedlinskiy, M. (2004). Lyibyashchee Gospoda serdce. Trudi. Propovedi. Vospominaniya [A God-loving heart: Works. Sermons. Memoirs]. Kyiv: Dukh i litera.

Zakharchenko, M. (1888). Kiev teper i prezhde [Kyiv now and before]. Kyiv: Tipografia S. Kulzhenko.

Zakrevskyi, N. (1868). Opisanie Kieva [Description of Kyiv], vol. 1. Kyiv: V. Grachev i komp.

Zholtovsky, P. (1983). Khudozhne zhyttya na Ukraini v 16–18 st. [Art casting in Ukraine in 16th–18 centuries] Kyiv: Naukova dumka.

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-11-29

Як цитувати

Брей, Н. (2022). Монументальне мистецтво Івана Їжакевича. Борисоглібська церква на Подолі. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (18(2), 97–102. https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(2).2022.269793

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОТВОРЕННЯ І ОСОБИСТІСТЬ