Монументальне мистецтво Івана Їжакевича. Борисоглібська церква на Подолі
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(2).2022.269793Ключові слова:
Іван Їжакевич, церква, розписи, знищені пам’ятки, культураАнотація
Узагальнено маловідомі факти творчості Івана Їжакевича як майстра сакрального живопису на прикладі його роботи в Борисоглібській церкві на Подолі в Києві. Створений ним ансамбль розписів мав історико-культурну цінність, і якщо б цю пам’ятку не було знищено, вона б посідала значне місце в історії українського сакрального живопису. Складність дослідження полягає в тому, що не існує жодних світлин або художніх творів, які б зафіксували, як виглядав інтер’єр цієї церкви, і зокрема — самі розписи. Відомості про них знаходимо, здебільшого, в дореволюційних публікаціях, які описують церкву наприкінці ХІХ століття. Лише поодинокі згадки в пізніших публікаціях доволі опосередковано свідчать про роль Їжакевича в історії цього храму. Цінними є спогади о. Михаїла Єдлинського, який був настоятелем цього храму і, безумовно, надає найбільш достовірну інформацію щодо участі Їжакевича в розписах храму та зауваження К. Шероцького стосовно того, як виглядав стінопис церкви на початку ХХ століття. Зроблено спробу віднайти та зібрати будь-які відомості про втрачену пам’ятку та впорядкувати всі відомі факти.
Посилання
Ernst, F. (1930). Kyiv. Providnyk [Kyiv. The guide.]. Kyiv: Derzhtrest.
Gevryk, T. (1982). Vtracheni arkhitekturni pamyatki Kyieva [The lost architectural sights of Kyiv]. New York: Ukrainskyi muzei.
Kovalinskiy, V. (2014). Kyivski miniatyury: Doli kyivskikh hramiv [Miniatures of Kyiv: The fate of Kyiv churches]. Part II. Kyiv: Kupola.
Petrov, N. (1896). Kievskaya Rozhdestvo-Predtechenskaya ili Borisoglebskaya tserkov [The church of the Nativity of John the Baptist, or the Borys and Hlib church]. Kyiv: Tipografia Korchak-Novitskogo.
Sherotskiy, K. (1918). Kiev. Putevoditel [Kyiv: A guide]. Kyiv: Tipografia S. Kulzhenko.
Tserkov Rozhdestva Ioanna Predtechi na Podole (Borisoglebskaya). (2012, May 12). [The church of the Nativity of John the Baptist (Borys and Hlib church). http://churchs.kiev.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=3217:2012-05-23-10-29-47&catid=9:2010-09-03-18-34-26&Itemid=18
Yedlinskiy, M. (2004). Lyibyashchee Gospoda serdce. Trudi. Propovedi. Vospominaniya [A God-loving heart: Works. Sermons. Memoirs]. Kyiv: Dukh i litera.
Zakharchenko, M. (1888). Kiev teper i prezhde [Kyiv now and before]. Kyiv: Tipografia S. Kulzhenko.
Zakrevskyi, N. (1868). Opisanie Kieva [Description of Kyiv], vol. 1. Kyiv: V. Grachev i komp.
Zholtovsky, P. (1983). Khudozhne zhyttya na Ukraini v 16–18 st. [Art casting in Ukraine in 16th–18 centuries] Kyiv: Naukova dumka.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.