Давньоєгипетські й античні візії у творчому доробку Вільгельма Котарбінського
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.16.2020.205245Ключові слова:
історизм, єгипетське й античне мистецтво, академізм, декаданс, символізм, творчість В. Котарбінського, орієнталізм, античністьАнотація
Розглянуто звернення українського художника польського походження Вільгельма Котарбінського до давньоєгипетських й античних візій впродовж кінця XIX — початку XX століть. На прикладі згаданих тем окреслено сутність стилістичних трансформацій творчості художника в період поширення мистецьких віянь, пов’язаних із салонним академізмом, декадансом і символізмом. Зазначено, що класичні твори «на антик» та дотичні до них елементи давньоєгипетського мистецтва доби еллінізму, які увійшли до скарбниці світового мистецтва в період ампіру, склали основу художної мови доби історизму, коли були вдруге пережиті та переосмислені митцями, що пройшли академічну фахову освіту. Ці ж добре розучені першоелементи надалі стали художнім матеріалом, крізь призму якого митці «проживали» новітні філософсько-естетичні враження й вкладали у них нові нашарування смислів
Посилання
Valeri P. Ob iskusstve. Moskva: Iskusstvo, 1993. 512 s.
Gruzdeva E. Yu. Izuchenie kulturyi drevnego Egipta v Rossii na rubezhe XIX–XX veka // Vestnik KGU im. N.A. Nekrasova. 2009. # 4. S. 275–278.
Vilhelm Kotarbinskyi: Albom. Kyiv: Ukr. pysmennyk, Ukr. propilei, 2014. 800 s.
Kruzhkova M.I., Marinina O. Yu. Vilhelm Oleksandrovych Kotarbinskyi (1849–1921). Zhyvopys i hrafika z muzeiv Ukrainy ta pryvatnykh kolektsii Kyieva. Kyiv: Biblioteka ukrainskoho mystetstva, 2010. 39 s.
Maletinskiy E.M. Poetika mifa. Moskva: AST, 2006. 406 s.
Mate M.E. Iskusstvo Drevnego Egipta. Moskva: Iskusstvo, 1961. 606 s. 7. Merezhkovskiy D. Misticheskoe dvizhenie. URL: http://dugward.ru/library/merejkovskiy/merejkovskiy_misticheskoe_dvijenie.html (data obrascheniya: 08.03.2020).
Nesterova E.V. Pozdniy akademizm i salon v russkoy zhivopisi vtoroy polovinyi XIX veka: avtoreferat dis. … d-ra iskusstvovedeniya: 17.00.04 / Sankt-Peterb. gos. akadem. in-t zhivopisi, skulpturyi i arhitekturyi im. I.E. Repina. Sankt-Peterburg, 2004. 32 s.
Polevoy V.M. Iskusstvo Gretsii: Drevniy mir. Moskva: Iskusstvo, 1970. 327 s.
Savytska L. L. Henii, kotryi znav shcho robyt // Vilhelm Kotarbinskyi: Albom. Kyiv: Ukr. pysmennyk, Ukr. propilei, 2014. S. 15–34.
Savytska L. L. Vilhelm Kotarbinskyi u mystetstvi svoho chasu // Khronika 2000. Ukraina — Polshcha: dialoh uprodovzh tysiacholit. 2009. # 80. S. 562–587.
Sosik O.D. Motyv potopelnyka u khudozhnikh tvorakh doby fin de siècle // Visnyk KNUKiM. Seriia mystetstvoznavstvo. 2019. # 41. S. 233–240. DOI: 10.31866/2410-1176.41.2019.188705
Tatsit P.K. Annalyi. Istoriya. Moskva: AST, 2005. 832 s.
Turaev B.A. Istoriya drevnego vostoka. Moskva: Kniga po trebovaniyu, 2012. 308 s.
Vseobschaya istoriya iskusstv: v 6 t. / pod red. A.D. Chegodaeva. Moskva: Iskusstvo, 1965. T. 1. Kn. 1: Iskusstvo Drevnego mira. 865 s.
Shkolna O. V. Arabske mystetstvo ta suchasna yoho spetsyfika vyvchennia // Khudozhnia kultura. Aktualni problemy. 2017. # 13. S. 119–127. DOI: https://doi.org/10.31500/1992-5514.13.2017. 134017
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Ольга Сосік
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.