Модерністський код часу у циклі «Пастелі» Івана Карабиця на слова Павла Тичини
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.21(1).2025.334776Ключові слова:
вокальний цикл «Пастелі» І. Карабиця на слова П. Тичини, модерністський код, музична загадка, сонорні, імпресіоністичні, експресіоністичні прийоми музичної мовиАнотація
Розглянуто модерністські принципи організації композиції та застосування новітніх технік у музичній мові циклу «Пастелі» І. Карабиця на слова П. Тичини (1970). З’ясовано, що авангардний підхід до реалізації композиторського задуму великою мірою обумовлений новаторським трактуванням слова у поезіях П. Тичини. Виявлено конфліктний план драматургії циклу, зосереджений на динамічній взаємодії імпресіоністично-барвистого інструментального і експресіоністично-напруженого вокального начал. Проаналізовано музичну мову з точки зору семантичної значимості окремих одиниць — лейтмотивів, лейтелементів, які впливають на розгортання ідейного плану концепції. Визначено додаткові змістові конотації, пов’язані з особистісними відчуттями молодого композитора, його внутрішніми переживаннями. Прослідковано розгортання основної конструктивної ідеї циклу, яка полягає у поступовому, але невпинному витісненні аполонійського, ладово упорядкованого інтонаційного начала елементами діонісійськи хаотичного інфернального тематизму, позбавленого мелодичного розвитку.
Посилання
Horodetska, O.V. (2009). Ukrainska muzyka 60‐kh rokiv XX stolittia u konteksti tsilisnosti epokhy [Ukrainian Music of the 1960s in the Context of the Epoch’s Integrity] [Candidate dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, Kyiv, Ukraine] [in Ukrainian].
Hrytsa, S.Y. (2014). Verlibr u tvorchosti Lesi Dychko [Free Verse in Lesia Dychko’s Work]. Journal of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 4, 31–38 [in Ukrainian].
Hurkova, O.M. (2016). Tvorchist I. Karabytsia v konteksti zhanrovo-stylovykh tendentsii v ukrainskii muzycі ostannioi tretyny XX stolittia [The Work of I. Karabyts in the Context of Genre and Stylistic Trends in Ukrainian Music of the Last Third of the 20th Century] [Candidate dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, Kyiv, Ukraine] [in Ukrainian].
Kyianovska, L. (2017). Sad pisen Ivana Karabytsia [The Garden of Ivan Karabyts’s Songs]. Kyiv: Dukh i Litera [in Ukrainian].
Moklytsia, M. (2022). Ihrovi metodyky analizu tekstu (“Pasteli” P. Tychyny) [Game Techniques for Text Analysis (“Pastels” by P. Tychyna)]. Literary Process: Methodology, Names, Trends, 20, 44–50. https://doi.org/10.28925/2412-2475.2022.20.6 [in Ukrainian].
Novytska, T. (2023, January 27). Slukhaty ukrainsku muzyku: “Pasteli” Leonida Hrabovskoho [Listening to Ukrainian Music: “Pastels” by Leonid Hrabovsky]. The Claquers. Retrieved from https://theclaquers.com/posts/10881 [in Ukrainian].
O. N. (2024, May 29). Pavlo Tychyna “Pasteli” Analiz (pasport) [Pavlo Tychyna “Pastels” Analysis (Passport)]. Dovidka.biz.ua. Retrieved from https://dovidka.biz.ua/pavlo-tychy-na-pasteli-analiz [in Ukrainian].
Polkanov, A.A. (2018). Typolohichni rysy kamerno-vokalnoi miniatiury u tvorchosti suchasnykh ukrainskykh kompozytoriv [Typological Features of Chamber and Vocal Miniatures in the Works of Contemporary Ukrainian Composers]. Music Art and Culture, 27(1), 63–73. DOI: 10.31723/2524-0447-2018-27-1-63-73 [in Ukrainian].
Stus, V. (2020, August 7). Fenomen doby (skhodzhennia na Holhofu slavy) [The Phenomenon of the Day (Ascent to Golgotha of Glory)]. Osvita.ua. Retrieved from https://osvita.ua/school/literature/s/75768/ [in Ukrainian].
Yefremov, S.O. (1995). Istoriia ukrainskoho pysmenstva [History of Ukrainian Literature]. Kyiv: Femina [in Ukrainian].
Yermakova, H. (1983). Ivan Karabyts [Ivan Karabyts]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.