Опера на сцені Національної філармонії України: адаптація режисерського задуму до сценічного простору

Автор(и)

  • Марина Рижова Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0002-4803-7596

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.21(1).2025.333506

Ключові слова:

філармонія, опера, концертна версія, репертуарна політика

Анотація

Досліджено проблему оперного жанру в репертуарі Національної філармонії України та режисерські постановки концертно-сценічних версій опер на сцені інституції. Подано добірку цих проєктів та аналіз особливостей втілення режисерського задуму на концертній філармонійній сцені. Зазначено, що з кінця XX століття розвиток оперного жанру на сцені НФУ став одним із головних векторів репертуарної політики інституції. Цей процес потребує від режисерів адаптації задуму постановки до вимог сценічного простору концертної зали та очікувань публіки — поціновувачів філармонійного жанру.

Акцентовано та наголошено думку про важливість вибору до філармонійної постановки таких творів, виконавський склад яких відповідає можливостям та ресурсам інституції. Здійснено постановочний аналіз концертно-сценічних версій опери «Родинний альбом» Єжі Корновича та моноопер Віталія Губаренка на сцені Колонної зали НФУ. Зосереджено увагу на особливості виразних засобів режисерської роботи, особливостях адаптації задуму режисера до сценічного простору філармонії.

Посилання

Ablov, A. (2023, April 10). Sharovary nevynni: Chomu ukrainske mystetstvo plekaie vlasnu menshovartist? [Sharovary are not to blame: Why does Ukrainian art nurture its own inferiority?]. Retrieved from https://life.pravda.com.ua/columns/2023/04/10/253752 [in Ukrainian].

Chekan, Yu. (2024). Svit, kotryi naspravdi ye... Opernyi teatr vinfrastrukturi muzychnoho zhyttia [The world that really exists... The opera theatre in the infrastructure of musical life]. Lviv: Vyd-vo UKU [in Ukrainian].

Cherkashyna-Hubarenko, M. (2008). Yevropeiskyi opernyi teatr novoho tysiacholittia: Shliakhy onovlennia [European opera theatre of the new millennium: Paths of renewal]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 1, 118–125 [in Ukrainian].

Cherkashyna-Hubarenko, M. (2015). Opernyi teatr u minlyvomu chasoprostori: Monohrafiia [Opera theatre in the changing spatio-temporal context: A monograph]. Kharkiv: Akta [in Ukrainian].

Holubnychyi, S. (2023). Spetsyfichnist pidkhodiv dyryhenta u netypovykh umovakh utilennia opernykh vystav [Specific features of a conductor’s approach in atypical conditions of staging operas]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P.I. Chaikovskoho, 1(58), 129–140 [in Ukrainian].

Holynska, O. (2024, June 21). Dvi premiery non stop v odnii vystavi [Two premieres non-stop in one performance]. Retrieved from https://mus.art.co.ua/dvi-prem-iery-non-stop-v-odniy-vystavi [in Ukrainian].

Hordiienko, M. (2024, April 27). Moloda ukrainska muzyka na stseni Natsionalnoi filarmonii Ukrainy—buvaie chy ne buvaie? [Young Ukrainian music on the stage of the National Philharmonic of Ukraine—does it happen or not?] Retrieved from https://kyivdaily.com.ua/tak-zvuchyt-moye-vdoma [in Ukrainian].

Hordiienko, M. (2024, December). Klasika pid chas viiny: ukrainska muzychna stsena vid 2022 roku [Classical music during the war: Ukrainian musical scene since 2022]. Retrieved from https://m.krytyka.com/ua/articles/klasyka-pid-chas-viiny-ukrainska-muzychna-stsena-vid-2022‐roku [in Ukrainian].

Hordiienko, M. (2024, March 22). Doslidzhennia. Suchasna ukrainska muzyka na stseni Natsionalnoi filarmonii Ukrainy u 2023 rotsi [A research. Contemporary Ukrainian music on the stage of the National Philharmonic of Ukraine in 2023]. Retrieved from https://theclaquers.com/posts/12812 [in Ukrainian].

Hordiienko, M. (2024, March 30). Repertuarni plany natsionalnykh muzychnykh kolektyviv Kyieva na 2024 rik [Repertoire plans of Kyiv’s national music ensembles for 2024]. Retrieved from https://theclaquers.com/posts/12855 [in Ukrainian].

Kyianovska, A. (2010). Opera yak rynok: Vystava yak marketynhovyi khid [Opera as a market: Performance as a marketing strategy]. In M.R. Cherkashyna-Hubarenko (Ed.), Suchasnyi opernyi teatr i problemy operoznavstva: Zbirnyk statei (Vol. 89, pp. 47–57). Kyiv: Natsionalna muzychna akademiia Ukrainy im. P.I. Chaikovskoho. [in Ukrainian].

Plakhtienko, A. (n.d.). Premiiera z Chestiu [Premiere with Honor]. Retrieved from https://kyivoperatheatre.com.ua/premyera-z-chestyu [in Ukrainian].

Polishchuk, T. (2023, December 9). V Kyievi vidbulas premiiera opery “Rodynnyi albom” [Opera “Family Album” premiered in Kyiv]. Retrieved from http://www.m-r.co.ua/mr/mr.ns-f/0/457E4D3FF50565CDC2258A80003887B1?OpenDocument [in Ukrainian].

Samchenko, V. (2024, August 26). Mykhailo Shved: “Namahaemos rozshyruvaty vykonannia ukrainskoi muzyky” [Mykhailo Shved: “We try to expand the performance of Ukrainian music”]. Retrieved from https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/3899084‐mihajlo-sved-generalnij-direktor-nacionalnoi-filarmonii-ukraini.html [in Ukrainian].

Sirenko, L. (2022, January 21). Holosy ukrainskoi muzyky XX—pochatku XXI stolittia [Voices of Ukrainian music of the 20th—early 21st centuries]. Retrieved from https://theclaquers.com/posts/8308 [in Ukrainian].

Sirenko, L. (n.d.). Pafos i bil ukrainskoi opery [Pathos and pain of Ukrainian opera]. Retrieved from https://theclaquers.com/posts/14779 [in Ukrainian].

Slobodianyk, D. (2023, August 21). Ukraina moloda: dyryhentka ta spivachka Viktoriia Vitrenko—pro te, yak rozpovidaty pro viinu movoiu suchasnoi muzyky [Young Ukraine: Conductor and singer Viktoriia Vitrenko—on how to tell about war in the language of contemporary music]. Retrieved from https://vogue.ua/article/culture/muzyka/ukrajina-moloda-dirigentka-viktoriya-vitrenko-pro-suchasnu-akademichnu-muziku-52939.html [in Ukrainian].

Veselovsk a , H. (2014). Suchasne teatralne mystetstvo [Contemporary theatrical art]. Kyiv: NAKKKiM [in Ukrainian].

Yavorskyi, E. (2003). Zorianyi shliakh Natsionalnoi filarmonii Ukrainy [The star path of the National Philharmonic of Ukraine]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-26

Як цитувати

Рижова, М. (2025). Опера на сцені Національної філармонії України: адаптація режисерського задуму до сценічного простору. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (21(1), 227–233. https://doi.org/10.31500/1992-5514.21(1).2025.333506

Номер

Розділ

CONTEMPORARY ART: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА