Український мурал: імплементація світового художнього досвіду та національна специфіка втілення

Автор(и)

  • Ганна Бітаєва Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0003-4551-1325

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.21(1).2025.333505

Ключові слова:

мурал, стріт-арт, урбаністичне мистецтво, соціальна комунікація, культурна ідентичність, художній дискурс, монументальний живопис, мистецький активізм, глобалізація, міський простір

Анотація

Український мурал як жанр сучасного мистецтва розвивається на перетині світових художніх тенденцій і національних культурних традицій, відіграючи важливу роль у формуванні соціального, естетичного та політичного дискурсу. Упродовж останнього десятиліття цей жанр набув особливої популярності, адже мурали стали не лише елементом урбаністичного середовища, а й потужним інструментом комунікації між митцем, суспільством і міжнародною спільнотою. Особливо виразно роль муралу як засобу суспільного діалогу проявилася після початку російсько-української війни, коли настінний живопис перетворився на механізм культурного спротиву, засіб утвердження національної ідентичності, а також канал міжкультурної взаємодії. У статті розглянуто імплементацію світового художнього досвіду у розвиток українського муралізму та його взаємодію із глобальними мистецькими процесами. Проаналізовано, як міжнародні художні практики впливають на формування українських монументальних розписів та які аспекти культурного контексту визначають унікальність цього жанру в Україні. Окреслено основні виклики, з якими стикаються митці: відсутність законодавчої підтримки, проблеми збереження та правового статусу муралів, а також їхню соціальну рецепцію. Значну увагу приділено дослідженню соціокультурної ролі муралів у міському просторі, їхньому впливу на колективну пам’ять і символіку міста, а також механізмам міжнародної співпраці у межах проєктів публічного мистецтва. Дослідження підкреслює, що мурал є не лише естетичним компонентом міського середовища, а й своєрідним медіатором суспільного діалогу. Відображаючи історичні, соціальні та політичні процеси, він формує культурну ідентичність, стає майданчиком для суспільних рефлексій і привертає увагу до нагальних питань сучасності. Важливою складовою розвитку жанру є його цифрова документалізація та поширення через інтернет-платформи, що сприяє збереженню і популяризації мистецької спадщини. Висвітлено перспективи подальшого розвитку українського муралу в умовах глобалізації, його місце в міжнародному арт-просторі та можливості використання цього жанру як інструменту культурної дипломатії. Результати дослідження можуть бути корисними для мистецтвознавців, урбаністів, дослідників культури та художників, які працюють із формуванням візуальної ідентичності міста.

Посилання

Art-Kholst. (n.d.). Kupyty kartyny na kholsti na stinu [Buy paintings on canvas for the wall]. Retrieved from https://art-holst.com.ua/blog/syurrealizm-bez-dali-kolazhi-frottazhi-i-grattazhi-maksa-ernsta [in Ukrainian].

Averyanova, N. (2014). Mystetska elita Ukrainy: Alla Horska v kohorti shistdesiatnykiv [The artistic elite of Ukraine: Alla Horska in the cohort of the Sixtiers]. Visnyk Kyivskoho natsional’noho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Ukrainoznavstvo, 1, 57–59 [in Ukrainian].

Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. New York: W. W. Norton. Gastman, R., & Neelon, C. (2007). Street world: Urban culture from five continents. London: Thames & Hudson. Harding, A., & O’Keefe, B. (n.d.). National self-determination: The Orange Revolution and Revolution of Dignity. Connecticut College Pressbooks. Retrieved from https://openpress.digital.conncoll.edu/beingukraine/chapter/chapter-5/

Havrylash, I. (2018). Murals ta hrafiti v suchasnii Ukraini: osoblyvosti ta vidminnosti [Murals and graffiti in modern Ukraine: Features and differences]. Kultura Ukrainy. Seriia: Kulturalohiya, 62, 235–244 [in Ukrainian].

Havrylyuk, B. (2018). Ukrainskyi mural-art u konteksti svitovoho mystetstva [Ukrainian mural art in the context of world art]. Visnyk Lvivs’koi natsionalnoi akademii mystetstv, 37, 241–254 [in Ukrainian].

Hencz, A.(n.d.). 10 anti-war works of street art in support of Ukraine. Artland Magazine. Retrieved from https://magazine.artland.com/ukraine-street-art/ [in Ukrainian].

Hrytsak, Ya., & Komarov, O. (2021, August 31). Shliakh stanovlennia ukrainskoi identychnosti [The path of Ukrainian identity formation]. Ukrainskyi instytut natsionalnoi pam’iati. Retrieved from https://uinp.gov.ua/elektronni-vydannya/shlyah-stanovlennya-ukrayinskoyi-identychnosti [in Ukrainian].

Kanishcheva, I. (2017, November 16). Street Art United States. (n.d.). Weird tales by Waone Interesni Kazki. Retrieved from https://streetartunitedstates.com/weird-tales-by-waone-interesni-kazki/

Leros, G. (2017). Kyiv street art 2010–2017. Lviv: Vyd-vo Staroho Leva.

Lolina, N. (2019). Mural u suchasnomu mistskomu prostori: Vyklyk chy vidbyttia kulturalnoi realii [Mural in modern urban space: Challenge or reflection of cultural reality]. In Aktualni problemy humanitarnykh nauk u doslidzhenniakh molodykh naukovtsiv: Materialy XIX Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (pp. 84–87). Retrieved from https://library.krok.edu.ua/media/library/category/materialikonferentsij/lolina_0008.pdf [in Ukrainian].

Lubynska, M. (2023). Kyivski muraly XXI stolittia yak praktyka transkulturalnoho dialohu u konteksti vplyvu svitovykh hlobalizatsiinykh protsesiv na vizual’nu kulturu [Kyiv murals of the 21st century as a practice of transcultural dialogue in the context of the impact of global globalization processes on visual culture] (Doctoral dissertation, National Academy of Arts of Ukraine) [in Ukrainian].

Namaliui Ukrainu: murali po vsomu svitu, stvoreni na pidtrymku ukraintsiv (n.d.). [Paint Ukraine: Murals around the world created to support Ukrainians]. Visit Ukraine. Retrieved from https://visitukraine.today/uk/blog/2031/paint-ukraine-murals-around-the-world-created-to-support-ukrainians#gdansk-ta-poznan-polshha [in Ukrainian].

Polianska, Ya. (2017, November 10). Zipsovani murali: chomu ne vsi maliunky liubliat i berezhut [Spoiled murals: Why not all paintings are loved and preserved]. Radio Svoboda. Retrieved from https://www.radiosvoboda.org/a/28847055.html [in Ukrainian].

Pryshchepkin, Ye. (2017). Kyivski murali [Kyiv murals]. Kyiv: VARTO [in Ukrainian].

Pylypchuk, M. (2023). 8 patriotychnykh muraliv, yaki ziavylis u stolytsi u 2023 rotsi [8 patriotic murals that appeared in the capital in 2023]. TyKyiv. Retrieved from https://tykyiv.com/vulici/8%20patriotichnikh-muraliv-iaki-ziavilisia-u-stolitsi-u-2023%20rotsi/ [in Ukrainian].

Sapar Contemporary Art Gallery. (n.d.). Artists—Waone Interesni Kazky Ukraine. Retrieved from https://www.saparcontem-porary.com/waone

Segal, J. (2024, February 17). Ukraine’s war of art. Foreign Policy. Retrieved from https://foreignpolicy.com/2024/02/17/ukraine-art-culture-war-history/

Smahina, A. (n.d.). Namaliuiu tobi Ukrainu: TOP muraliv, shcho nahaduiut svitovi pro pidtrymku ukraintsiv [I will paint you Ukraine: TOP murals reminding the world about supporting Ukrainians]. Rubryka. Retrieved from https://rubryka.com/article/murals-in-support-of-ukrainians/ [in Ukrainian].

Snodgrass, S. (2007, April 13). Ukrainian modernism: Identity, nationhood, then and now. ARTMargins. Retrieved from https://artmargins.com/ukrainian-modernism-identity-nationhood-then-and-now/

Sparks Gallery. (n.d.). What is surrealism art? Definition, artists, & examples. Retrieved from https://sparksgallery.com/learn/what-is-surrealism-art-definition-artists-examples?srslti-d=AfmBOopSAYs9NJW-DoELL9IKa8LY-KFvVuTvRzshL-hccAYslg JyutUVp

Ukrainian Institute. (n.d.). THE WALL. Retrieved from https://ui.org.ua/en/sectors-en/murals-across-europe-the-wall-2/

WAONE. (n.d.). About me. Retrieved from https://www.waone.net/about

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-26

Як цитувати

Бітаєва, Г. (2025). Український мурал: імплементація світового художнього досвіду та національна специфіка втілення. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (21(1), 217–226. https://doi.org/10.31500/1992-5514.21(1).2025.333505

Номер

Розділ

CONTEMPORARY ART: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА