«Музика кольору» в українському мистецтві 1960-х

Автор(и)

  • Галина Скляренко Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені М.Т. Рильського НАН України; Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0001-5878-6147

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.21(1).2025.333503

Ключові слова:

взаємодія мистецтв, музика, малярство, науково-технічний прогрес, пізньорадянська культура

Анотація

Розкрито одне з найцікавіших явищ вітчизняного мистецтва 1960‐х років, яке накреслило не лише нові напрями міждисциплінарної взаємодії, а й стало основою нового виду мистецтва — «музики кольору» («музики світла», «видимої музики»). Інтерес до нього був пов’язаний із новим, розпочатим у роки «відлиги» (кінець 1950‐х — початок 1960‐х) етапом науково-технічного прогресу в СРСР та загальною лібералізацією культурно-суспільного життя, що активізувало творчі процеси у різних сферах діяльності. Тема «музики кольору» захопила тоді ентузіастів різних професій — інженерів, музикантів, художників, які й визначили різноманіття шляхів її інтерпретації, де зосередження на інженерно-конструктивних проблемах (розробці пристроїв для виконання кольорово-музичних творів), дослідження теоретичних засад, дискусії про пріоритет складових — музичної та візуальної, поєднувалися із прагненнями знайти їй місце в поточних практиках, залучити кольоромузичні твори до художнього життя. В Україні проблематику «музики кольору — музики світла» розробляли у 1960‐ті у Києві, Харкові та Одесі, як окремі митці — Ф. Юр’єв, В. Польовий, В. Зорін (розпочинав свою діяльність у Харкові та Полтаві), так і осередки — «Студія світложивопису» Ю. Правдюка у Харкові, «Клуб “Колір, музика, слово” ім. М.К. Чюрльоніса» в Одесі. «Кольорова музика» стала інтегруючою цариною наукової, технічної та художньої творчості, відкриваючи нові напрями креативної думки. Аналіз творчих пошуків та моделей бачення у кольоросвітломузиці в українському мистецтві не лише вводить в історію вітчизняного мистецтва її важливу сторінку, а й додає нових рис до реконструкції культури пізньорадянської доби.

Посилання

Andrusyk, S. (2017, March 30). Vitalii Hodziatskyi: “My iskaly togda fizikov—tolko oni nas i ponimali” [Vitalii Hodziatskyi: “ We were looking for physicists then—only they understood us”]. Ukrainska pravda. Zhyttia. Retrieved from https://life.pravda.com.ua/culture/2017/03/30/223452/ [in Ukrainian].

Bohorad, Ya. (1965). Melodiia svitla [Melody of light]. Radianska Ukraina, 30, 12 [in Ukrainian].

Bykov, A. (2022). Creation and protection of Florian Juriev’s architectural masterpiece. UFO Music, 4, 3–5.

Dovhan, R. (1969, June 24). Sekret “Poemy vohniu” [The secret of Poem of fire]. Literaturna Ukraina [in Ukrainian].

Iuriev, F. (1966). Muzyka svitla [Music of light]. Ranok, 3, 8–10 [in Ukrainian].

Iuriev, F. (1971). Muzyka sveta [Music of light]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Russian].

Iuriev, F. (2006). Reka vremen. Suita [The river of time. A suite]. Ed. bz A. Belousov. Kyiv: Polyhrafcentr TAT [in Russian].

Konferentsiia v Odesi. Iz vospominanii Leva Nusberha (n. d.). [Conference in Odesa. From the memoirs of Lev Nusberg]. Retrieved from https://alegrig.ru/RU/texts/odessa [in Russian].

Kostin, R. (1969, June 28). Zahadka “Prometeia” [The riddle of “Prometheus”]. Radianska Ukraina [in Ukrainian].

Lesiuv, M. (1966, January 19). Niezwykly koncert w Kijowie [An extraordinary concert in Kyiv]. Kurier Lubelski [in Polish].

Lesiuv, M. (1966, January 30). Kontsert muzyky koloru v Kyievi [A concert of color music in Kyiv]. Nashe slovo [in Ukrainian].

Plachynda, S. (1966). Pershyi kontsert... [The first concert...]. Ranok, 3, 9 [in Ukrainian].

Plachynda, S. (1966, January 14). Charivnyi teatr [Magical theater]. Literaturna Ukraina [in Ukrainian].

Polevyi, V. (1968). Shliakh kolorovomuzychnoho syntezu [The path to color-music synthesis]. Mystetstvo, 4, 22–2. [in Ukrainian].

Polevyi, V. (1970). Kolir i muzyka [Color and music]. Muzyka, 3, 35–39 [in Ukrainian].

Polevyi, V. (1977). Pro kontserty muzychnoho svitlodynamichnoho zhytopysu v Kharkovi [On the concerts of musical light-dynamic painting in Kharkiv]. Ukrainske muzykznavstvo, 12, 148–157 [in Ukrainian].

Prudenko, Ya. (2019). Ukrainska svitlomuzyka [Ukrainian light music]. Vidkrytyi arkhiv ukrainskoho media artu. Retrieved from https://mediaartarchive.org.ua/lightmusic/ [in Ukrainian].

Redia, V. Ya. (2020). Muzychni modusy tvorchoho universalizmu Floriana Iurieva (prolehomenu do rozuminnia fenomena) [Musical modes of Florian Yuriev’s creative universalism (a prolegomenon to understanding the phenomenon)]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P.I. Chaikovskoho, 1 (46), 101–112 [in Ukrainian].

Shyshov, O. (1968, January 6). Symfoniia koloriv [Symphony of colors]. Vechirnii Kyiv [in Ukrainian].

Sklyarenko, G. (2020). Ukrainski khudozhnyky: z vidlyhy do nezalezhnosti: u 2 kn. [Ukrainian artists: From the thaw to independence: In 2 books]. Vol. 1. Kyiv: Huss [in Ukrainian].

Sklyarenko, H.Ya. (2019). Tvorchist Floriana Iurieva ta novi vymiry khudozhnoho syntezu [The work of Florian Yuriev and new dimensions of artistic synthesis]. Studii mystetstvoznavchi, 3–4, 100–114 [in Ukrainian].

Sokolov, O. (1975, January 9). Kolir, muzyka, slovo. Dyskusiynyi klub [Color, music, word. A discussion club]. Komsomolska iskra [in Ukrainian].

TsDALM, F. 117, Op. 1, Spr. 19. 150 s. [Central State Archive of Literature and Art of Ukraine, File 117, Op. 1, Case 19. 150 pages] [in Ukrainian].

TsDALM, F. 117. Op. 1. Spr. 20. [Central State Archive of Literature and Art of Ukraine, File 117, Op. 1, Case 20. 520 pages] [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-26

Як цитувати

Скляренко, Г. (2025). «Музика кольору» в українському мистецтві 1960-х. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (21(1), 205–216. https://doi.org/10.31500/1992-5514.21(1).2025.333503

Номер

Розділ

CONTEMPORARY ART: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА