Від архівного артефакту до екранізованого образу: Мистецтво реконструкції та творче осмислення історичної автентики у сучасному кіновимірі
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.21(1).2025.333502Ключові слова:
артефакт, архівні матеріали, історія, документ, музей, колекція, джерело, фільм «Довбуш»Анотація
Розкрито питання актуальності застосування загальнонаукових методів дослідження у контексті розгляду взаємозв’язку архівних фондів і приватних колекцій у сучасних художніх практиках на прикладі фільмів кінорежисера Олеся Саніна. Аналізуючи матеріал, було звернено увагу на важливість не лише детального опису артефактів, які характеризують певний період часу, а і на максимальну точність у репрезентації історії під час процесу кіновиробництва. Аудіовізуальний твір має бути культурним проєктом, в якому відображено документальну та хронікальну достовірність, а також ретельно проведено попередній збір необхідної інформації, аби мати змогу не лише розповісти факти конкретної епохи для глядача, а й розширити поле зору людини у зіставленні подій минулого та сьогодення завдяки екранному мистецтву. Робота ґрунтується на емпіричних (експеримент, спостереження, опис), теоретичних, конкретно-соціологічних методах. Зокрема, було показано, що мистецтво реконструкції та творче осмислення історичної автентики в сучасному кіновимірі є важливим поєднанням для наукового дослідження, адже дає змогу детально простежити рух часу та можливість презентувати суспільству відповідну систему життєустрою зображуваної доби для розуміння та побудови власної особистості.
Посилання
Horpenko, V. H. (2003). Montazh: Kino. Telebachennia [Assembling: Cinema. Television]. Kyiv: Kyivskyi mizhnarodnyi universytet [in Ukrainian].
Karpiuk, V. (2023). Dovbush. Hidnist abo zabuttia [Dovbush. Dignity or oblivion]. Kharkiv: Knyzhkovyi klub “Klub Simeinoho Dozvillia” [in Ukrainian].
Lessing, H.-E. (1968). Laokoon [Laocoön]. Kyiv: Mystetstvo [in German].
Lohvyn, H. N. (1968). Po Ukraini: Starodavni mystetski pamiatky [Across Ukraine: Ancient artistic monuments]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
Lohvyn, H. N. (1973). Ukraynskye Karpaty [Ukrainian Carpathians]. Moskow: Iskusstvo [in Russian].
Miliaieva, L., Rishniak, O., & Sadova, O. (2019). Tserkva sv. Yura v Drohobychi: Arkhitektura, maliarstvo, restavratsiia [St. George’s Church in Drohobych: Architecture, painting, restoration]. Kyiv: Maister knyh [in Ukrainian].
Pohrebniak, H. (2020). Avtorskyi kinematohraf u kulturnomu prostori druhoi polovyny XX—pochatku XXI stolittia [Author’s cinematography in the cultural space of the second half of the 20th—beginning of the 21st century]. Kyiv: NAKKKiM [in Ukrainian].
Skurativskyi, V. (2017). Z kinoznavchoho zapysnyka: Statti v zhurnali “Kino-Teatr” [From a film scholar’s notebook: Articles in the “Kino-Teatr” magazine]. Kyiv: Kino-Teatr; Art knyha [in Ukrainian].
Skurativskyi, V. (2020). Skurativskyi u KINO- KOLI (1997–2008) [Skurativskyi in KINO-KOLO (1997–2008)]. Kyiv: In-t kulturolohii NAM Ukrainy [in Ukrainian].
Stiazhkina, O. (2020). Smak radianskoho: Yizha ta yidtsi v mystetstvi zhyttia y mystetstvi kino (seredyna 1960 kh—seredyna 1980 kh rokiv) [The taste of the Soviet: Food and eaters in the art of living and the art of cinema (mid-1960s to mid1980s)]. Kyiv: Dukh i Litera [in Ukrainian].
Zubavina, I. (2006). Ekranna kultura: Zasoby modeliuvannia khudozhnoi realnosti (chas i prostir u kinematohrafi) [Screen culture: Means of modelling artistic reality (time and space in cinema)]. Kyiv: Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
Zubavina, I. (2007). Kinematohraf nezalezhnoi Ukrainy: Tendentsii, filmy, postati [Cinematography of independent Ukraine: Trends, films, figures]. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].
Zubavina, I. B. (2008). Chas i prostir u kinematohrafi [Time and space in cinema]. Kyiv: Shchek [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.