Художня терапія: новий досвід малювання з воїном під час війни
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.21(1).2025.333501Ключові слова:
війна, воїн, художник, проєкт, арт-терапія, психічне здоров’я, відновлення, реабілітація, воєнний конфліктАнотація
На сьогоднішньому етапі війни, гостра фаза якої триває уже понад 1000 днів, суспільству стало зрозуміло, що розв’язання актуальних проблеми психологічної допомоги населенню в умовах соціальних потрясінь є необхідністю. Спеціальної психологічної допомоги потребують передусім воїни, які, пройшовши горнило війни, брали участь у бойових діях. Це люди, які бачили на власні очі жахи війни, поранення і смерть побратимів, геройство сильних та зраду слабких. Серед стратегій психосоціального відновлення особистості — художня терапія, яка окреслилася у принципово нових формах. Одним із методів артистичної (художньої) терапії стало малювання професійного митця з воїном, який перебуває на лікуванні у госпіталі. Застосування методології арт-терапії у контексті розвитку реабілітаційних програм, що спрямовані на подолання наслідків емоційного стану демобілізованих військовослужбовців та тих воїнів, які після одужання повертаються до лав Збройних сил, довело адекватність та доцільність використання арт-терапії як методу допомоги постраждалим в умовах воєнно-політичних викликів сучасності. Зрозуміло, що такої допомоги також потребують інші верстви населення — удови та батьки загиблих героїв, люди, які вимушено покинути свої оселі, люди, які тривалий час перебували на окупованих територіях і були змушені спілкуватися з ворогом, люди, які перебували під обстрілами, бомбовими та ракетними ударами, люди, які втратили близьких. Пропонована стаття — не медичне і навіть не пограничне до медицини дослідження. Це дослідження, присвячене лише співпраці професійних митців, мистецтвознавців, культурологів із тими військовим, які проходять курс психотерапевтичного лікування в одному з госпіталів країни і беруть участь у програмі, започаткованій Інститутом проблем сучасного мистецтва НАМ України, «Малюй з воїном», де кураторами стали професійні мистецтвознавці разом із професійними військовими лікарями. Стаття розкриватиме науково-теоретичну проблему одного з мето- дів лікування отриманих на війні контузій та психічних травм. Детально проаналізовано одинадцяту зустріч митців і воїнів у стінах ІПСМ НАМ України у контексті проєкту «Арттерапія», до якої долучився і автор.
Посилання
Artkursyv (2024). (12). Retrieved from https://mari.kyiv.ua/sites/default/files/inline-images/pdfs/Artkursyv-2024-12.pdf [in Ukrainian].
Bentia, Yu., & Shopin, P. (2023). Ukrainskyi teatr pislia povnomasshtabnoho rosiiskoho vtorhnennia: nove zvuchannia khrestomatiinykh tek stiv [Ukrainian theatre after the full-scale Russian invasion: A new sound of canonical texts]. Mystetstvoznavstvo Ukrainy, 23, 61–74. https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.294855 [in Ukrainian].
Chernenko, I. (2024, March 1). Shche tyzhden v Instytuti problem suchasnoho mystetstva NAMU tryvatyme vystavka kartyn [Modern Art Research Institute of the National Academy of Arts of Ukraine hosts the soldiers’ paintings exhibition for one more week]. [Status update]. Facebook. Retrieved from https://www.facebook.com/100082181613124/videos/1824451968073091 [in Ukrainian].
Chernenko, I. (2024, March 10). “Koly hovoriat muzy—zamovkaiut harmaty”. [“When the muses are heard, the canons go silent”]. [Status update]. Facebook. Retrieved from https://www.facebook.com/100082181613124/videos/2187921701575818?locale=uk_UA [in Ukrainian].
Chernenko, I. (2024, March 13). Os i zvershylasia vystavka kartyn nashykh voiniv [The exhibition of the soldiers’ works ends]. [Status update]. Facebook. Retrieved from https://www.facebook.com/watch/?v=727874075838704 [in Ukrainian].
Cherniavskyi, K. (2023). Neskoreni mista Ukrainy [Unconquered cities of Ukraine]. Obrazotvorche mystetstvo, 3–4, 6–11 [in Ukrainian].
Denysenko, O. (2023). Koly hrymliaiut harmaty—muzy ne movchat [When cannons roar—the muses do not fall silent]. Obrazotvorche mystetstvo, 3–4, 22–25 [in Ukrainian].
Druz, O. V., Chernenko, I. O., & Perhamenshchyk, O. V. (2024). Vykorystannia hlynoterapii yak metodu psykholohichnoi reabilitatsii ta pidtrymky psykhichnoho zdorov’ia uchasnykiv viiskovykh dii [Use of clay therapy as a method of psychological rehabilitation and support of mental health of war veterans]. Habitus, 61, 252–257. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2024.61.46 [in Ukrainian].
Hornostai, P. (2023). Mystetstvo v podolanni kolektyvnoi travmy viiny [Art in overcoming the collective trauma of war]. In Voznesenska, O. L. & Podkorytova, L. O. (Eds.), Prostir art-terapii: mystetstvo vidnovlennia psykhichnoho zdorovia v chasy viiny [Art therapy: The art of mental health restoration in times of war] (pp. 19–22). Kyiv: (n. p.). Retrieved from https://ispp.org.ua/wp-content/uploads/2023/03/arttherapy-zbrn-23.pdf [in Ukrainian].
Horshkalova, T. (2021). Art-terapiia yak metod psykokorektsii ta innovatsiinykh psykhologo-pedahohichnykh tekhnolohii osobystosti [Art therapy as a method of psychocorrection and innovative psychological-pedagogical technologies of personality]. Hraal nauky, 10, 392–395. https://doi.org/10.36074/grail-of-science.19.11.2021 [in Ukrainian].
Kalka, N., & Kovalchuk, Z. (2020). Praktykum z art-terapii: navch.-metod. posibnyk [Art therapy practicum: A training manual] (Part 1). Lviv: DUVS [in Ukrainian].
Petrashek, V. (2023). Vyhraemo viinu—vidnovymo kulturu [We will win the war—we will restore culture]. Obrazotvorche mystetstvo, 3–4, 2–3 [in Ukrainian].
Protas, M., Bulavina, N., & Isychenko, I. (2023). Ukrainske mystetstvo v konteksti vyzvolnoi viiny [Ukrainian art in the context of the war for liberation]. Mystetstvoznavstvo Ukrainy, 23, 9–32. https://doi.org/10.31500/2309-8155.23.2023.294868 [in Ukrainian].
Rohotchenko, K. (2024). Aktualne mystetstvo Ukrainy 2000–2020‐kh rokiv: kulturna model vydosmin [Contemporary Ukrainian art of the 2000s–2020s: A transformed cultural model]. Ukrainskyi mystetstvoznavchyi dyskurs, 3, 90–95. https://doi.org/10.32782/uad.2024.3.11 [in Ukrainian].
Rohotchenko, O. (2018). Mystetstvoznavstvo: rozdumy i zhyttia [Art studies: Reflections and life]. Kyiv: Fenyks [in Ukrainian].
Ropatska, I. (2023). Artterapevtychna metodyka “Poslannia symptomu” [Art therapy technique “Message of the symptom”]. Prostir art-terapii, 33(1), 73–84 [in Ukrainian].
Tezy dopovidei I Mizhnarodnoi konferentsii “Mystetstvo v chas viiny” Zakhidnoho rehionalnoho naukovo-mystetskoho tsentru NAM Ukrainy, m. Morshyn, 18–20 travnia 2023 r. (2024). [Proceedings of the 1st International Conference “Art in the Time of War” of the Western Regional Scientific and Artistic Center of the National Academy of Arts of Ukraine, Morshyn, May 18–20, 2023]. Lviv: ZRNMTs NAM Ukrainy [in Ukrainian].
Voznesenska, O. (2019). Feniks, shcho narodzhuietsia z popelu: posttravmivne zrostannia zasobamy artterapii [Phoenix rising from the ashes: Post-traumatic growth through art therapy]. Prostir art-terapii, 26(2), 52–62 [in Ukrainian].
Voznesenska, O., Robelo-Tymchenko, N., Speizer, V. M., Speizer, F., & Starovoitov, A. (2023). Artterapiia v roboti z kolektyvnoiu travmoiu [Art therapy in working with collective trauma]. Prostir art-terapii, 33(1), 4–26 [in Ukrainian].
Yung, K. H. (2024). Psykhoanaliz i mystetstvo [Psychoanalysis and art]. Kyiv: Tsentr uchbovoi literatury [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.