Мистецька спадщина Михайлівського Золотоверхого собору та сучасність
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.21(1).2025.333496Ключові слова:
Михайлівський Золотоверхий собор, мозаїка, фреска, шиферний рельєф, Державний Український музей, Національний заповідник «Софія Київська», Державна Третьяковська галерея, реституціяАнотація
У лютому 1934 року Політбюро ЦККП(б)У прийняло постанову про будівництво уКиєві урядових установ у зв’язку з перенесенням столиці УСРР з Харкова доКиєва. Для звільнення площі під будівництво постановили знести Михайлівський Золотоверхий монастир з його собором (1108–1113). Перед знесенням Михайлівського Золотоверхого собору його мозаїки і фрески зняли зі стін, й одразуж Державна Третьяковська галерея в Москві задекларувала бажання одержати частку цих пам’яток, однак ізКиєва отримала відмову. 1937 року уКиєві відкрили експозицію Державного українського музею, з відділом мистецтва Київської Русі, в якому були виставлені михайлівські мозаїки і фрески. Тогож року першого директора Українського музею репресували, а в наступному році частину михайлівських пам’яток з Українського музею відправили до Москви на тимчасову виставку, але після їїзакриття усі їх передали Третьяковській галереї. Під час Другої світової війни майже всі михайлівські фрески і невеликі мозаїчні фрагменти, які лишилися вКиєві, вивезли до Німеччини. Після війни доКиєва повернули лише частину вивезених фресок, іншу частину розподілили міжмузеями Новгорода іЛенінграда. Наприкінці 1990‐хзініціативи України було створено двосторонню комісію українських і російських експертів із реституції в Україну мистецької спадщини Михайлівського Золотоверхого собору, яка перебувала в музеях Російської Федерації. У 2001–2004 роках комісія повернула в Україну групу фресок із Державного Ермітажу вСанкт-Петербурзі. Після цього комісія роботу припинила.
Посилання
Akt 10 veresnia 1938 roku (1938). [Act of September 10, 1938]. Natsionalnyi khudozhnii muzei Ukrainy, AFD, Description 1, Storage unit 133, Case No. 8/142, Sheet 94, 94 reverse [in Ukrainian].
Dyrektoru Muzeinoho horodka vid [1936] (1936). [To the Director of the Museum Town from 1936]. Natsionalnyi khudozhnii muzei Ukrainy, DAF No99, Description 1, Storage unit 117, Sheet 5 [in Ukrainian].
Frolov, V. (1990/1991). Robochyi shchodennyk zniattia i konservatsii mozaik Mykhailivskoho monastyria vKyievi [Work diary of the removal and conservation of mosaics of the Michael’s Monastery in Kyiv]. Pamiatky Ukrainy, 1/4, 35–39; 2, 48–49 [in Ukrainian].
Karpenko, V. (Ed.). (1999). Dogovor na sniatie fresok v bivshem Mykhailivskom monastire v Kyeve [Contract for the removal of frescoes in the former Michael’s Monastery in Kyiv]. Pamiatky Ukrainy, 1, XXV [in Russian].
Karpenko, V. (Ed.). (1999). Stenohramma zasedanyia Komyteta poyssledovanyiu Mykhailovskoho monastyria 14 sentiabria 1934 hoda [Transcript of the meeting of the Committee for the Study of the Mykhailo Monastery on September 14, 1934]. Pamiatky Ukrainy, 1, xviii–xxiii [in Russian].
Kalenichenko, L. (1937). Derzhavnyi Ukrainskyi muzei [State Ukrainian Museum]. Socialistichniy Kyiv, 5, 17–23 [in Ukrainian].
Korenyuk, Yu. (2010). Zistorii nerealizovanoho proektu 1934 “Uriadovyi tsentr zamist Mykhailivskoho Zolotoverkhoho” [From the history of the unrealized project of 1934 “Government center instead of Michael’s Golden-Domed Cathedral”]. Muzeinyi provulok, 1, 16–29 [in Ukrainian].
Korenyuk, Yu. (2013). Mozaiky Mykhailivskoho Zolotoverkhoho soboru. Kataloh [Mosaics of Michael’s Golden-Domed Cathedral. Catalog]. Kyiv: ADEF-Ukraina [in Ukrainian].
Korenyuk, Yu. (2017). Malovidomi dokumenty periodu demontazhnykh robit uMykhailivskomu Zolotoverkhomu sobori (Zvit D. Kiplika za rezultatamy demontazhu fresok) [Little-known documents from the period of dismantling works in Michael’s Golden-Domed Cathedral (Report by D. Kiplik on the results of the dismantling of frescoes)]. In Slavistychna zbirka, III (pp.114–167). Kyiv: Instytut ukrainskoi arkheohrafii ta dzhereloznavstva im.M.S. Hrushevskoho NAN Ukrainy [in Ukrainian].
Korenyuk, Yu., & Kot, S. (2007). Mozaiky ta fresky Mykhailivskoho Zolotoverkhoho soboru vKyievi. Suchasnyi stan mystetskoi spadshchyny [Mosaics and frescoes of St. Michael’s Golden-Domed Cathedral in Kyiv. The current state of the artistic heritage]. Pamiatky Ukrainy, 1, i–xxxviii [in Ukrainian].
Kot, S. (1999). Odyn rik z istorii Derzhavnoho Ukrainskoho muzeiu (1937–1938): vid vidkryttia do rozghromu [One year in the history of the State Ukrainian Museum (1937–1938): From opening to destruction]. In Materialy yuvileinoi naukovoi konferentsii. Natsionalnyi khudozhnii muzei Ukrainy (pp.28–31). Kyiv: [n.p.] [in Ukrainian].
Kot, S. (2020). Povernennia i restytutsiia kulturnykh tsinnostei u politychnomu ta kulturnomu zhytti Ukrainy (XX—XXI st.) [Return and restitution of cultural values in the political and cultural life of Ukraine (20th –21st centuries)]. Kyiv: Instytut istorii Ukrainy NAN Ukrainy [in Ukrainian].
Kot, S., & Korenyuk, Yu. (2004). Spadshchyna Mykhailivskoho soboru vTretiakovskii halerei: versii i dokumenty [The legacy of Michael’s Cathedral in the Tretyakov Gallery: Versions and documents]. Pamiatky Ukrainy, 2, 2–19 [in Ukrainian].
Kot, S., & Korenyuk, Yu. (1999). Mykhailivski pamiatky v rosiiskykh muzeiakh [Michael’s monuments in Russian museums]. Pamiatky Ukrainy, 1, 63–82. [in Ukrainian].
Kot, S., Korenyuk, Yu., & Sebta, T. (1999). Pryvlasnennia irestytutsia [Appropriation and restitution]. Pamiatky Ukrainy, 1, xxvi–xxviii [in Ukrainian].
Makarenko, D. (1992). Mykola Omelianovych Makarenko [Mykola Omelyanovych Makarenko]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].
Memuari Pavla Yukyna. 40 let moei raboti (2013). [Memoirs of Pavel Yukin. 40 years of my work]. In Sofiia Kyivska: Vizantiia. Rus. Ukraina (Vol.3, pp.345–371). Kyiv: Instytut ukrainskoi arkheohrafii ta dzhereloznavstva im.M.S. Hrushevskoho NAN Ukrainy [in Ukrainian].
Perepyska s masterskoi mozayky po voprosu sosredotochenyia pamiatnykov mozayky v muzee za 1937 h. (1937). [Correspondence with the mosaic workshop on the issue of the collection of mosaic monuments in the museum for 1937]. Natsionalnyi khudozhnii muzei Ukrainy, DAF No.99, Description 1, Storage unit 129, Sheet 1, 1 reverse [in Russian].
Perepyska sUkraynskym upravlenyem podelam yskusstv pry SNK USSR ychastnymy lytsamy obekspozytsyy za1936 hod. [Correspondence with the Ukrainian Department of Arts at the SNK of the Ukrainian SSR and private individuals about the 1936 exhibition]. (1936). Natsionalnyi khudozhnii muzei Ukrainy, DAF No.99, Description 1, Storage unit 117 [in Russian].
Povstenko, O. (1947). Mozaiky i fresky Mykhailivskoho (Dmytrivskoho) monastyria u Kyievi [Mosaics and frescoes of Michael’s (Dmitry’s) Monastery in Kyiv]. In Ukrainske mystetstvo: Almanakh, II, 2–13. Miunkhen: Ukrainska Spilka Obrazotvorchykh Mysttsiv [in Ukrainian].
Ribalko, O. (Ed.). (1989). Iz lystuvannia narkoma V. Zatonskoho [From the correspondence of People’s Commissar V. Zatonsky]. Pamiatky Ukrainy, 1, 41–44 [in Russian].
Ribalko, O. (Ed.). (1999). Dokumenty Politbiuro TsK KP(b) U [Documents of the Politburo of the Central Committee of the KP(b)U]. Pamiatky Ukrainy, 2, 49–50 [in Russian].
Spysok eksponatov, vydelennykh yz muzeev Kyeva dlia ekspozytsyy v muzee Ukraynskoho yskusstva v 1936 hodu (1936). [List of exhibits selected from the museums of Kyiv for exposition in the Museum of Ukrainian Art in 1936]. Natsionalnyi khudozhnii muzei Ukrainy, DAF No.99, Description 1, Storage unit 125, Sheet 1, 1 reverse [in Russian].
Vidkryttia v m. Kyievi Ukrayinskogo derzhavnoho muzeiu (1937). [Opening of the Ukrainian State Museum in Kyiv]. Molodniak, 4, 140–141 [in Ukrainian].
Znos Mykhailovskogo monastiria (1937, August 19). [Demolition of Michael’s Monastery]. Bilshovik, 3 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.