Студія Сергія Світославського — перше гуртування «нового мистецтва»
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.21(1).2025.333490Ключові слова:
приватні мистецькі студії, Київське художнє училище, педагогічна діяльність Сергія Світославського (1857–1931), модернізм в УкраїніАнотація
Розглянуто організацію у 1906 році студентами, виключеними з Київського художнього училища, мистецької студії, яка увійшла в історію українського мистецтва як студія Сергія Світославського. Зроблено короткий огляд приватних мистецьких студій в Києві на початок 1900‐х років та визначено їхню спеціалізацію та аудиторію. Висвітлено різні аспекти виникнення студії та проаналізовано основні художні принципи викладання, які стали альтернативою академічним педагогічним програмам, що панували в Київському художньому училищі. Зазначено, що саме в цей період Олександр Богомазов та Олексій Грищенко починають експериментувати із роздільним кольоровим мазком у своїх творах, а Олександр Архипенко шукає нові експресивні форми в скульптурі. Особливу увагу в дослідженні приділено організованій учнями студії виставці, в якій взяли участь майбутні лідери світового, європейського та українського авангарду: Олександр Архипенко, Олександр Богомазов. Визначено важливу роль, яку відіграла студія Світославського у подоланні академізму та набуття молодими українськими модерністами нових принципів творчості в мистецтві.
Посилання
Demchenko, E. (1976). Politicheskaia grafika Kieva perioda revoliutsii 1905–1907 gg. [Political graphics of Kyiv during the Revolution of 1905–1907]. Kyiv: Naukova dumka [in Russian]
Hryshchenko, O. (1962). Moi zustrichi i rozmovy z frantsuzkymy mytsiamy [My meetings and conversations with French artists]. New-York, NY: Fundatsiia Oleksy Hryshchenka [in Ukrainian].
Hryshchenko, O. (1958). Ukraina moikh blakytnykh dniv [Ukraine of my blue days]. Munich: Dniprova khvylia [in Ukrainian].
Hryshchenko, O. (1967). Roky buri i natysku: Spohady mysttsia, 1908–1918 [Years ofstorm and pressure: Memoirs of an artist, 1908–1918] (S. Hordynskyi, Pref.). New-York, NY: Slovo [in Ukrainian].
Karpenko, O. (2017). Kievskoe khudozhestvennoe uchilishche (1901–1920 gody) (O. Bosenko, Ed. & Commentary). Suchasni problemy doslidzhennia, restavratsii ta zberezhennia kulturnoi spadshchyny, 12–13, 11–72 [in Ukrainian].
Kashuba-Volvach, O. (2020). Hrafika Oleksandra Bohomazova na storinkakh kyivskykh periodychnykh vydan u 1908–1912 rokakh [The graphics of Oleksandr Bohomazov on the pages of Kyiv periodicals in 1908–1912]. Suchasne mystetstvo, 16, 93–106. https://doi.org/10.31500/2309-8813.16.2020.219990 [in Ukrainian].
Katalog khudozhestvennoi vystavki (1906). [Catalogue of the art exhibition]. Kyiv: Typ. Tovarystva N.A. Hyrych. [in Russian]
Popova, L. (1961). Serhii Ivanovych Sviatoslavskyi: Albom [Serhii Ivanovych Sviatoslavskyi: An album]. Kyiv: Derzhavne vydavnytstvo obrazotvorchoho mystetstva i muzychnoi literatury [in Ukrainian]
Popova, L. (1955). I. Sviatoslavskyi: Narys pro zhyttia i tvorchist [I. Sviatoslavskyi: A sketch of life and work]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
Staryi uchytel. Vystavka S. N. Sviatoslavskoho. (1906, April 29). [The old teacher: Exhibition of S. N. Sviatoslavskyi]. Kyivlianyn, 117, 2 [in Russian].
Storchai, O. (2008). Karpo Trokhymenko: Spohady pro Kyivske khudozhnye uchylyshche (Publikatsiia arkhivnoho dokumenta) [Karpo Trokhymenko: Memories of the Kyiv Art School (Publication of an archival document)]. Studii mystetstvoznavchi, 1(21), 143–157 [in Ukrainian].
Sviatoslavskyi, S. (2004). Serhii Sviatoslavskyi, 1857–1931: Albom [Serhii Sviatoslavskyi, 1857–1931: An album] (O. Zhbankova, Comp.). Kyiv: Artaniia Nova [in Ukrainian]
Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv-muzei literatury i mystetstva Ukrainy. (n.d.). [Central State Archive-Museum of Literature and Art of Ukraine].F. 360. Op. 1. Spr. 247.
Vystavka kartyn khudozhnyka Sviatoslavskoho ta yoho uchniv (1906, April 28). [Exhibition of paintings by artist Sviatoslavskyi and his students]. Hromadska dumka, 96, 3 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.