Мистецтво вибудовувати і розривати звʼязки. Епізод перший: «Музейна історія» Петра Руліна
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.21(1).2025.333488Ключові слова:
концепція історії українського театру, концепція театрального музею, методологія Петра Руліна, скоморохи, театральні обряди та ігрища, індуктивна та дедуктивна історія театру, доказова історіяАнотація
На тлі все ширшого запозичення театрознавством підходів інших гуманітарних дисциплін (що сприймаються подеколи як вища математика й останній писк театрознавчої науки) базові принципи дослідження історії театру, немов помилки у простих арифметичних діях, постійно нагадують про себе. В Україні серед тих, хто прагнув перевести і сам театр, і театрознавчі дослідження на наукові рейки і заклав основи театральної арифметики, чи не найбільшу роль відіграли Лесь Курбас і Петро Рулін, які, не озираючись на свої і чужі авторитети, прагнули створити не лише нові інституції, а й нові типи інституцій. Здавалося б, спільного між інтересами історика театру, театрознавця, з одного боку, і практика театру, з іншого боку, не надто багато. Насправді, їхні інтереси збігалися: вони спільно опікувалися театральним музеєм, створенням словника театральних термінів і моделі режисерського плану вистави, а головне — дбали про те, щоби, на відміну від емпіричного знання та «емпіричного театру» (Лесь Курбас), було сформовано театральну науку, яку вони окреслювали різними термінами: наука про мистецтво, наука про театр, наука театральна, наука історико-театральна, наука режисерська, наука режисури, наукова історія театру, наукове театрознавство, сценознавство тощо. Принципи доказового театрознавства було представлено Петром Руліним в його концепції театрального музею, один із епізодів якої розглянуто у пропонованій розвідці.
Посилання
Antonovych, D. (1925). Trysta rokiv ukrainskoho teatru (1619–1919) [Three hundred years of Ukrainian theatre (1619–1919)]. Praha: Ukrainskyi hromadskyi vydavnychyi fond [in Ukrainian].
Horbenko, P. (1927, September 24). Rulin P. Ukrainskyi teatralnyi muzei [Ukrainian Theatre Museum]. Vyd.Ukr. Akad. Nauk 1927. Kultura i pobut, (36), 7 [in Ukrainian].
Klekovkin, O. (2024). Petro Rulin: Metodolohichnyi konspekt [Petro Rulin: Methodological summary]. Kyiv: Art Ekonomi [in Ukrainian].
Mamontov, Ya. (1930). Pro teatralnu oriientatsiiu nashykh dniv (z lystiv do molodoho rezhysera) [On the theatrical orientation of our days (from letters to a young director)]. Radianskyi teatr, (1–2), 40–46. [in Ukrainian].
Rulin, P. (1925a). D. Antonovych. Trysta rokiv ukrainskoho teatru 1619–1919 [Three hundred years of Ukrainian theatre 1619–1919] [Prague]. Ukraina, (4), 166–173 [in Ukrainian].
Rulin, P. (1925b). Studii z istorii ukrainskoho teatru (1917–1924) [Studies on the history of the Ukrainian theater (1917–1924)]. Zapysky Istorychno-filolohichnoho viddilu, Vol.V, 207–228. Kyiv: UAN [in Ukrainian].
Rulin, P. (1927). Ukrainskyi teatralnyi muzei: Zavdannia y perspektyvy [Ukrainian Theatre Museum: Tasks and prospects]. Kyiv: UAN [in Ukrainian].
Rulin, P. (1929a). Perednie slovo [Foreword]. In B. Varneke, Antychnyi teatr [Theatre of Antiquity] (pp. 5–17). Kharkiv ; Ky iv : Derzhavne vydavnytstvo Ukrainy [in Ukrainian].
Rulin, P. (1929b). Perednie slovo [Foreword]. In Richnyk Ukrainskoho teatralnoho muzeiu [Yearbook of the Ukrainian Theatre Museum] (Vol. 1, pp. 7–8, P. Rulin, Ed.). Kyiv: VUAN [in Ukrainian].
Rulin, P. (1929c). Zavdannia istorii ukrainskoho teatru [Tasks of the history of Ukrainian theatre]. Richnyk Ukrainskoho teatralnoho muzeiu, 1, 9–40. Kyiv: VUAN [in Ukrainian].
Rulin, P. (n.d.-a). Dramaturhiia yak nauka i metody vykladannia. Konspekt [Dramaturgy as a science and teaching methods. Abstract]. TsDAMLM Ukrainy, F. 90, Op. 1, Spr. 88, 7 ark. [in Ukrainian].
Rulin, P. (n.d.-b). Istoriia ukrainskoho teatru. Konspekt lektsii, prochytanoi robkoram — chlenam teatralno-klubnoho hurtka [History of Ukrainian theatre. Abstract of a lecture delivered to worker-correspondents — members of the theatre club circle]. TsDAMLM Ukrainy, F. 90, Op. 1, Spr. 85, 3 ark. [in Ukrainian].
Rulin, P. (n.d.-c). Meta i zmist kursu z istorii teatru. Konspekt lektsii [The aim and content of a course in theatre history. Abstract of a lecture]. TsDAMLM Ukrainy, F. 90, Op. 1, Spr. 84, 71 ark. [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.