«Собор Києво-Печерських святих» як відображення загальнохристиянського ідеалу у художній культурі Києва
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.21(1).2025.333482Ключові слова:
Собор Печерських святих, художня культура, образотворче мистецтво, Національний заповідник «Києво-Печерська лавра»Анотація
За допомогою компаративного аналізу композиції «Собор Києво-Печерських святих» у пам’ятках київського образотворчого мистецтва — стінопису, живопису, гравюрі, металі — розкрито взаємозв’язок мистецтва і релігії як компонентів художньої та духовної культури. Проведено мистецтвознавче та культурологічне вивчення сюжетних аналогій із колекції Національного заповідника «Києво-Печерська Лавра» та Національного художнього музею України; розкрито їхні художні особливості й основні іконографічні ознаки, простежено зв’язок зображень із вербальними джерелами, визначено знаковість цього сюжету для київської художньої культури. Доведено, що усне слово та записані свідчення святості стали основою офіційного визнання Церквою феномену Києво-Печерських святих. Показано, що новоутворена і сформована в лоні києво-лаврського богослов’я церковна традиція шанування соборної пам’яті Отців Києво-Печерських відобразилась в образотворчому мистецтві — іконографії композиції «Собор Києво-Печерських святих», де композиція сюжету відображає і фіксує процес шанування соборної пам’яті Святих. Наголошено принцип, за яким формувався критерій належності до Собору Печерських святих — це принцип бібліографічно-поховальний, який передбачав перебування мощів в обителі, насамперед у печерах, а також біографічний зв’язок подвижників із Печерським монастирем. Зазначено, що композиція «Собор Києво-Печерських святих» — це цілісна картина історії печерської святості, де образи печерських отців представляють загальнохристиянський ідеал. Додатковими смисловими пластами творів із сюжетом «Собор Києво-Печерських святих» є теми особливого шанування києво-лаврських святинь — Великої Лаврської церкви та ікони «Успіння Пресвятої Богородиці». Доведено, що атрибутивними ознаками київських композицій є зображення західного фасаду Успенського собору, вінець, що лежить на землі перед преп. Фьодором князем Острозьким та преп. Лонгін Воротар Печерський, зображений у ракурсі, а також текст кондака «Собору преподобних отців Києво-Печерських». Зазначено, що однією з останніх Соборних композицій в лаврському мистецтві стали монументальні розписи лаврського художника В. Соніна; його композиція є просторово-образотворчим комплексом і свідчить про органічний зв’язок храмобудування та образотворчого мистецтва Церкви з богослов’ям.
Посилання
Abramovych, D. (1991). Kyievo-Pecherskyi pateryk [Kiev-Pechersk Patericon]. Kyiv: Chas [in Ukrainian].
Anisimov, I. (2005). Deiaki osoblyvosti arkhitektury Uspenskoho soboru Kyievo-Pecherskoi Lavry za doby baroko [Some features of the architecture of the Assumption Cathedral of the Kiev-Pechersk Lavra in the Baroque hour]. Lavrskyi almanakh, 14, 116–130 [in Ukrainian].
Bielikova, H. (2007). Ikona “Sobor prepodobnykh Pecherskykh” [Icon “The Council of the Saints of Pechersk”]. Pamiatky Ukrainy: istoriia ta kultura, 1, 69–79 [in Ukrainian].
Diatlov, V. (2001). Do pytannia pro strukturu soboru Kyievo-Pecherskykh sviatykh [Read more about the structure of the Council of the Kiev-Pechersk Saints]. Mohylianski chytannia 2000 roku: Kyievo-Pecherska lavra v konteksti svitovoi istorii, 2000, 100–105 [in Ukrainian].
Fomenko, V. (1993). “Pateryk Pecherskyi” u derevorizakh Ilii ta Prokopiia [“Paterik of Pechersk” in the woodcuts of Elijah and Prokopi ]. Ukrainske mystetstvoznavstvo, 1, 29–128 [in Ukrainian].
Kabanets, Ye. (1997). Istoriia pecherskoï kanonizatsiï ta stysli vidomosti pro Pecherskykh sviatykh [History of the Pechersk canonization and information about the Pechersk saints]. In V.M. Kolpakova (Ed.), Dyva pecher lavrskykh (pp. 47–72). Kyiv: KM “Academia” [in Ukrainian].
Lopukhina, O. (2002). Ikonohrafiia prepodobnykh Pecherskykh u hraviurakh lavrskykh vydan XVII st. Bohoslovska dumka i khudozhnii obraz [Iconography of the Venerable Pechersks in Lavra engravings from the 17th century. Theological thought and artistic image]. Mohylianski chytannia 2001 roku: Literaturna i vydavnycha diialnist Kyievo-Pecherskoi Lavry XI–XX st., 2001, 119–122 [in Ukrainian].
Lopukhina, O. (2017). “Drevo zi sviatymy” u rozpysakh fasadu Uspenskoho soboru XVII st. i formuvannia pecherskoi ikonohrafii [“Tree with saints” at the paintings on the facade of the Assumption Cathedral of the 17th century. and the formation of Pechersk iconography]. Mohylianski chytannia 2016 roku, 2016, 220–223 [in Ukrainian].
Lopukhina, O. (1999). Dukhovni obrazy prepodobnykh Antoniia ta Feodosiia v Kyievo-Pecherskomu pateryku i tradytsiia yikh ikonnoho zobrazhennia [Spiritual images of Saints Anthony and Theodosius in the Kiev-Pechersk Patericon and the tradition of their icon depiction]. Mohylianski chytannia 1998 roku: Kyievo-Pecherskyi pateryk—yak fenomen monastyrskoi kultury, 1998, 82–90 [in Ukrainian].
Putsko, V. (2002). Rozpiattia v Kyievo-Pecherskii hraviuri pershoi polovyny XVII st.: pytannia ikonohrafii i styliu [The Crucifixion in the Kiev-Pechersk engraving of the first half of the 17th century: issues of iconography and style]. Mohylianski chytannia 2001 roku: Literaturna i vydavnycha diialnist Kyievo-Pecherskoi Lavry XI–XX st., 2001, 162–172 [in Ukrainian].
Putsko, V. H. (2001). Do istorii Kyievo-Pecherskoi ikonohrafii XVII st. [On the history of Kiev-Pechersk iconography of the 17th century]. Mohylianski chytannia 2000 roku: Kyievo-Pecherska lavra v konteksti svitovoi istorii, 2000, 233–242 [in Ukrainian].
Ryzhova, O. (2014). Knyzhkova hraviura yak dzherelo ikonohrafii Lavrskoho ikonopysu XVII–XVIII stolittia [Book engraving as a source of Lavra iconography of the 17th–18th centuries]. Visnyk Kharkivskoi derzhavnoi akademii dyzainu i mystetstv, 4/5, 93–96 [in Ukrainian].
Ryzhova, O. (2018). Stylistychni ta ikonohrafichni osoblyvosti ikony “Uspinnia” z kolektsii Natsionalnoho khudozhnoho muzeiu Ukrainy [Stylistic and iconographic features of the “Assumption” icon from the collection of the National Art Museum of Ukraine]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 3, 348–352 [in Ukrainian].
Ryzhova, O. (2015). Osoblyvosti ikonohrafii zobrazhen na ikonakh z Uspenskoho soboru Kyievo-Pecherskoi Sviato-Uspenskoi Lavry [Features of iconography depicted on icons from the Assumption Cathedral of the Kiev-Pechersk Holy Dormition Lavra]. Visnyk Derzhavnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 4, 83–88 [in Ukrainian].
Ryzhova, O.O. (2020). Ikonopys u khudozhnii kulturi Kyieva kintsia XVII–XVIII stolit. Monohrafiia [Iconography in the artistic culture of Kiev in the late 17th–18th centuries. Monograph]. Kyiv: VPTs “Kyivskyi universytet” [in Ukrainian].
Sitkarova, O. (2000). Uspenskyi sobor Kyievo-Pecherskoi lavry. Do istorii arkhitekturno-arkheolohichnykh doslidzhen ta proektu vidbudovy [Assumption Cathedral of the Kiev-Pechersk Lavra. The history of architectural and archaeological research and the restoration project]. Kyiv: Sviato-Uspenska Kyievo-Pecherska lavra [in Ukrainian].
Stepovyk, D. V. (1988). Ivan Shchyrskyi. Poetychnyi obraz v ukrainskii barokovii hraviuri [Ivan Shchyrsky. Poetic image in Ukrainian Baroque engraving]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].
Stepovyk, D.V. (2012). Ukrainska hraviura baroko: Maister Illia, Oleksandr Tarasevych, Leontii Tarasevych, Ivan Shchyrskyi [Ukrainian Baroque engraving: Meister Illya, Oleksandr Tarasevich, Leonty Tarasevich, Ivan Shchirsky]. Kyiv: Klio [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.