Популярна культура: систематизація культурологічних теорій
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.21(1).2025.333481Ключові слова:
популярна культура, масова культура, дихотомія елітарне / високе — масове/ низьке, популярне мистецтво, реклама, комп’ютерна граАнотація
Кінець XX — початок XXI століття характеризується тим, що масова культура стала панівним засобом впливу на людську цивілізацію через цінності, погляди, настанови та форми самовираження, які вона продукує і проголошує. Популярна культура — це культура повсякдення. Сучасна людина формується під впливом образів популярної культури, які супроводжують її всюди. Більшість сучасних європейських науковців підкреслюють різноманітність популярної культури та її вплив (як негативний, так і позитивний), який не можна недооцінювати. У статті зроблено спробу систематизації культурологічних досліджень, присвячених феномену популярної культури. З одного боку, відзначено суперечливість сучасних теорій щодо популярної культури, з іншого, підкреслено, що ця суперечливість спонукає науковців ретельно аналізувати цей феномен та його вплив на різні аспекти життя людини.
Посилання
Arnold, M. (1869). Culture and anarchy: An essay in political and social criticism. London: Smith, Elder & Co.
Berk, P. (2001). Populiarna kultura v rannomodernii Yevropi [Popular culture in early modern Europe] (O. Hrytsenko, T. Harastovych, N. Honcharenko, & A. Hrytsenko, Trans.). Kyiv: UCzKD [in Ukrainian].
Chambers, I. (1986). Popular culture: The metropolitan experience. London: Routledge.
Dyer, R. (2018). Introduction to the 2018 edition. In S. Hall & P. Whannel, The popular arts (pp. vii–xxvi). London: Duke University Press.
Dziemidok, B. (1992). Podmiot percepcji dzieła sztuki w kulturze postmodernistycznej [The subject of art perception in postmodern culture]. In T. Szkołut (Ed.), Przemiany współczesnej świadomości artystycznej: wokół postmodernizmu [Transformations of contemporary artistic consciousness: Around postmodernism] (pp. 125–131). Lublin: UMCS [in Polish].
Dziemidok, B. (n.d.). Czy sens i znaczenie współczesnej sztuki popularnej sprowadza się do jej wartości rozrywkowych? [Do the meaning and significance of contemporary popular art reduce to its entertainment value?]. Retrieved from https://academic-journals.eu/download/4estety.PDF [in Polish].
Eco, U. (1994). Apocalypse postponed. London: British Film Institute; Indiana University Press.
Fiske, J. (2010). Zrozumieć kulturę popularną [Understanding popular culture] (K. Sawicka, Trans.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego [in Polish].
Gałuszka, M. (1996). Między przyjemnością a rytuałem: serial telewizyjny w kulturze popularnej [Between pleasure and ritual: The TV series in popular culture]. Habilitation thesis, Akademia Medyczna w Łodzi [in Polish].
Gans, H.J. (1974). Popular culture and high culture: An analysis and evaluation of taste. New York: Basic Books.
Gramsci, A. (1988). Working-class education and culture. In D. Forgacs (Ed.), The Gramsci reader: Selected writings, 1916–1935 (pp. 53–75). New York: Schocken Books.
Gundorova, T. (2008). Vysoka kultura i populiarna kultura: slovianskyi kontekst [High culture and popular culture: The Slavic context]. Slovo i Chas: Naukovo-teoretychnyi zhurnal NAN Ukrainy, 9, 52–63 [in Ukrainian]
Gurova, I.V. (2002). Populiarna kultura yak praktyka stvorennia smysliv i znachen [Popular culture as a practice of meaning and signification]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 3, 23–28 [in Ukrainian].
Hall, S., & Whannel, P. (2018). The popular arts. London: Duke University Press.
Horkheimer, M., & Adorno, T. (2002). Dialectic of enlightenment. Stanford: Stanford University Press.
Jakubowski, W. (2011). Edukacja w świecie kultury popularnej [Education in the world of popular culture]. Kraków: Impuls [in Polish].
Jakubowski, W. (n.d.). Popkulturowe ilustracje utopii społecznych, czyli o edukacyjnym potencjale kultury popularnej [Pop-cultural illustrations of social utopias: On the educational potential of popular culture]. Retrieved from https://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/109620/PDF/05_Jakubowski_Witold_Popkulturowe_ilustracje_utopii_spolecznych_czyli_o_edukacyjnym_potencjale_kultury_popularnej.pdf [in Polish].
Kovbasiuk, S. (2016). Populiarna kultura rannomodernykh Niderlandiv (1480‐ti–1580‐ti rr.) [Popular culture of the early modern Netherlands (1480s–1580s)] [Unpublished candidate’s thesis, Taras Shevchenko National University of Kyiv] [in Ukrainian].
Krajewski, M. (2005). Kultury kultury popularnej [Cultures of popular culture]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza [in Polish].
Le Goff, J. (1980). Time, work & culture in the Middle Ages. Chicago: University of Chicago Press.
Lyutyi, T.V. (n.d.). Masova i populiarna kultura: problema demarkatsii [Mass and popular culture: The problem of demarcation]. Retrieved from https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/41cbc240-0baa-408d-bd7f-ba9c47891a8d/content [in Ukrainian]
Mandrou, R. (n.d.). De la culture populaire aux 17e et 18e siècles: La Bibliothèque bleue de Troyes [On popular culture in the 17th and 18th centuries: The Blue Library of Troyes]. Retrieved from https://hps.master.univ-paris-diderot.fr/sites/hps.master.univ-paris-diderot.fr/files/u566/7‐Mandrou-de%20la%20culture%20populaire.pdf [in French].
Matviichuk, B. S. (2017). Kulturotvorchyi potentsial reklamy: estetychni vymiry [The cultural potential of advertising: Aesthetic dimensions] [Unpublished candidate’s thesis, NAKKKiM, Kyiv, Ukraine] [in Ukrainian].
Pestalozzi, J. H. (1818). Pestalozzi’s address to the British public. Retrieved from https://play.google.com/books/reader?id=i6BDAAAAcAAJ&pg=GBS.PA2&hl=uk
Pomostowski, P. (2013). Między kulturą wysoką a kulturą popularną: O muzyce George’a Gershwina w Manhattanie Woody’ego Allena [Between high and popular culture: On George Gershwin’s music in Woody Allen’s Manhattan]. Images: The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 12(21) [in Polish].
Seabrook, J. (2000). No brow: The culture of marketing, the marketing of culture. Retrieved from https://archive.org/details/nobrow00john
Shusterman, R. (2002). Surface and depth: Dialectics of criticism and culture. Ithaca, NY: Cornell University Press. Storey, J. (2012). Cultural theory and popular culture: An introduction. Retrieved from https://blogs.bgsu.edu/span6350/files/2012/08/Cultural-Theory-and-Popular-Culture.pdf
Williams, R. (1983). Keywords. New York: Oxford University Press.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.