Популярна культура: систематизація культурологічних теорій

Автор(и)

  • Наталія Жукова Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0001-5710-2372

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.21(1).2025.333481

Ключові слова:

популярна культура, масова культура, дихотомія елітарне / високе — масове/ низьке, популярне мистецтво, реклама, комп’ютерна гра

Анотація

Кінець XX — початок XXI століття характеризується тим, що масова культура стала панівним засобом впливу на людську цивілізацію через цінності, погляди, настанови та форми самовираження, які вона продукує і проголошує. Популярна культура — це культура повсякдення. Сучасна людина формується під впливом образів популярної культури, які супроводжують її всюди. Більшість сучасних європейських науковців підкреслюють різноманітність популярної культури та її вплив (як негативний, так і позитивний), який не можна недооцінювати. У статті зроблено спробу систематизації культурологічних досліджень, присвячених феномену популярної культури. З одного боку, відзначено суперечливість сучасних теорій щодо популярної культури, з іншого, підкреслено, що ця суперечливість спонукає науковців ретельно аналізувати цей феномен та його вплив на різні аспекти життя людини.

Посилання

Arnold, M. (1869). Culture and anarchy: An essay in political and social criticism. London: Smith, Elder & Co.

Berk, P. (2001). Populiarna kultura v rannomodernii Yevropi [Popular culture in early modern Europe] (O. Hrytsenko, T. Harastovych, N. Honcharenko, & A. Hrytsenko, Trans.). Kyiv: UCzKD [in Ukrainian].

Chambers, I. (1986). Popular culture: The metropolitan experience. London: Routledge.

Dyer, R. (2018). Introduction to the 2018 edition. In S. Hall & P. Whannel, The popular arts (pp. vii–xxvi). London: Duke University Press.

Dziemidok, B. (1992). Podmiot percepcji dzieła sztuki w kulturze postmodernistycznej [The subject of art perception in postmodern culture]. In T. Szkołut (Ed.), Przemiany współczesnej świadomości artystycznej: wokół postmodernizmu [Transformations of contemporary artistic consciousness: Around postmodernism] (pp. 125–131). Lublin: UMCS [in Polish].

Dziemidok, B. (n.d.). Czy sens i znaczenie współczesnej sztuki popularnej sprowadza się do jej wartości rozrywkowych? [Do the meaning and significance of contemporary popular art reduce to its entertainment value?]. Retrieved from https://academic-journals.eu/download/4estety.PDF [in Polish].

Eco, U. (1994). Apocalypse postponed. London: British Film Institute; Indiana University Press.

Fiske, J. (2010). Zrozumieć kulturę popularną [Understanding popular culture] (K. Sawicka, Trans.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego [in Polish].

Gałuszka, M. (1996). Między przyjemnością a rytuałem: serial telewizyjny w kulturze popularnej [Between pleasure and ritual: The TV series in popular culture]. Habilitation thesis, Akademia Medyczna w Łodzi [in Polish].

Gans, H.J. (1974). Popular culture and high culture: An analysis and evaluation of taste. New York: Basic Books.

Gramsci, A. (1988). Working-class education and culture. In D. Forgacs (Ed.), The Gramsci reader: Selected writings, 1916–1935 (pp. 53–75). New York: Schocken Books.

Gundorova, T. (2008). Vysoka kultura i populiarna kultura: slovianskyi kontekst [High culture and popular culture: The Slavic context]. Slovo i Chas: Naukovo-teoretychnyi zhurnal NAN Ukrainy, 9, 52–63 [in Ukrainian]

Gurova, I.V. (2002). Populiarna kultura yak praktyka stvorennia smysliv i znachen [Popular culture as a practice of meaning and signification]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 3, 23–28 [in Ukrainian].

Hall, S., & Whannel, P. (2018). The popular arts. London: Duke University Press.

Horkheimer, M., & Adorno, T. (2002). Dialectic of enlightenment. Stanford: Stanford University Press.

Jakubowski, W. (2011). Edukacja w świecie kultury popularnej [Education in the world of popular culture]. Kraków: Impuls [in Polish].

Jakubowski, W. (n.d.). Popkulturowe ilustracje utopii społecznych, czyli o edukacyjnym potencjale kultury popularnej [Pop-cultural illustrations of social utopias: On the educational potential of popular culture]. Retrieved from https://repozytorium.uni.wroc.pl/Content/109620/PDF/05_Jakubowski_Witold_Popkulturowe_ilustracje_utopii_spolecznych_czyli_o_edukacyjnym_potencjale_kultury_popularnej.pdf [in Polish].

Kovbasiuk, S. (2016). Populiarna kultura rannomodernykh Niderlandiv (1480‐ti–1580‐ti rr.) [Popular culture of the early modern Netherlands (1480s–1580s)] [Unpublished candidate’s thesis, Taras Shevchenko National University of Kyiv] [in Ukrainian].

Krajewski, M. (2005). Kultury kultury popularnej [Cultures of popular culture]. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza [in Polish].

Le Goff, J. (1980). Time, work & culture in the Middle Ages. Chicago: University of Chicago Press.

Lyutyi, T.V. (n.d.). Masova i populiarna kultura: problema demarkatsii [Mass and popular culture: The problem of demarcation]. Retrieved from https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/41cbc240-0baa-408d-bd7f-ba9c47891a8d/content [in Ukrainian]

Mandrou, R. (n.d.). De la culture populaire aux 17e et 18e siècles: La Bibliothèque bleue de Troyes [On popular culture in the 17th and 18th centuries: The Blue Library of Troyes]. Retrieved from https://hps.master.univ-paris-diderot.fr/sites/hps.master.univ-paris-diderot.fr/files/u566/7‐Mandrou-de%20la%20culture%20populaire.pdf [in French].

Matviichuk, B. S. (2017). Kulturotvorchyi potentsial reklamy: estetychni vymiry [The cultural potential of advertising: Aesthetic dimensions] [Unpublished candidate’s thesis, NAKKKiM, Kyiv, Ukraine] [in Ukrainian].

Pestalozzi, J. H. (1818). Pestalozzi’s address to the British public. Retrieved from https://play.google.com/books/reader?id=i6BDAAAAcAAJ&pg=GBS.PA2&hl=uk

Pomostowski, P. (2013). Między kulturą wysoką a kulturą popularną: O muzyce George’a Gershwina w Manhattanie Woody’ego Allena [Between high and popular culture: On George Gershwin’s music in Woody Allen’s Manhattan]. Images: The International Journal of European Film, Performing Arts and Audiovisual Communication, 12(21) [in Polish].

Seabrook, J. (2000). No brow: The culture of marketing, the marketing of culture. Retrieved from https://archive.org/details/nobrow00john

Shusterman, R. (2002). Surface and depth: Dialectics of criticism and culture. Ithaca, NY: Cornell University Press. Storey, J. (2012). Cultural theory and popular culture: An introduction. Retrieved from https://blogs.bgsu.edu/span6350/files/2012/08/Cultural-Theory-and-Popular-Culture.pdf

Williams, R. (1983). Keywords. New York: Oxford University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-26

Як цитувати

Жукова, Н. (2025). Популярна культура: систематизація культурологічних теорій. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (21(1), 55–71. https://doi.org/10.31500/1992-5514.21(1).2025.333481

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИК ТА ХУДОЖНІХ НАПРЯМІВ