Буяння вічної весни: Михайло Вериківський і незавершена музична революція 1920-х років

Автор(и)

  • Юлія Бентя Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0003-1514-3859

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.21(1).2025.333478

Ключові слова:

музична і театральна творчість Михайла Вериківського, особовий фонд Михайла Вериківського, Центральний державний архів-музей літератури і мистецтва України, український модернізм, культурне відродження 1920‐х років в Україні, українська музична культура XX століття, метафора вічної весни

Анотація

Михайло Вериківський (1896–1962) належить до блискучої когорти українських музикантів універсального обдарування, чий творчий злет розпочався у 1920‐х роках і чия мистецька спадщина є невід’ємною частиною українського модернізму. Найточнішою метафорою для творчості Михайла Вериківського 1920‐х років видається буяння вічної весни. Цей троп характеризує його найважливіші та найреволюційніші композиції. Серед них— симфонічна сюїта «Веснянки» (1924) та балет «Весняна казка» (прем’єра 1931 року вХаркові під назвою «Пан Каньовський»). У1929 році композитор оркестрував хор «Авже весна» з дитячої опери Миколи Лисенка «Зима іВесна». Назва «Веснянка» відсилає до п’єси для скрипки тафортепіано Вериківського, яку він написав у співавторстві зі скрипалем Давидом Бертьє. Унаступні десятиліття композитор працював над сценарієм опери «Весняний потік» та написав «Весняну сюїту» для мішаного хору a cappella на вірші Івана Франка. В«Українській сюїті» для скрипки та симфонічного оркестру друга частина має назву «Веснянка». Фортепіанний цикл «Волинські акварелі» завершується частиною «Весняні ігрища біля Дівочого озера». Мотив весни пронизує чимало його романсів, хорових творів та творів для дітей. Вериківський високо цінував плідні 1920‐ті роки і не хотів втрачати зв’язок зїхнім духом попри ідеологічні чистки 1930‐хі 1940‐х років, після яких йому заборонили викладати композицію вКиївській державній консерваторії, але дозволили очолити кафедру хорового диригування. Наприкінці життя, під час хрущовської відлиги, він працював над новими редакціями своїх ранніх творів і намагався завершити деякі чернетки. Архів Вериківського засвідчує, що у композитора було значно більше ідей і розпочатих проєктів, ніж тих, які він встигнув завершити. Це може здатися його особистою драмою, проте постійна ревізія ідей ізадумів стала його способом бути продуктивним у творчій праці. Адекватне бачення творчої особистості Вериківського як видатного митця епохи модернізму зїї ідеалом вічного оновлення можливе лише як результат скрупульозного дослідження його рукописів, зокрема й незавершених, і це вкотре нагадує про необхідність звернення до архівних імузейних першоджерел для оновлення застарілих уявлень про українських митців минулого іформування сучасного критичного бачення їхнього творчого доробку.

Посилання

Bentia, I. (2012). Osobovyi fond kompozytora Mykhaila Verykivskoho (z novykh nadkhodzhen TsDAMLM Ukrainy) [The Personal Collection of Composer Mykhailo Verykivsky (From New Acquisitions of the Central State Archives and Museum of Literature and Arts of Ukraine)]. Arhivi Ukraïni, 4, 76–87 [in Ukrainian].

Bentia, I. & Tamilina, I. (2016). Zvedenyi kataloh notnykh rukopysiv i drukovanykh vydan tvoriv M.I. Verykivskoho z fondiv TsDAMLM Ukrainy [The Consolidated Catalog of Music Manuscripts and Print Editions of Mykhailo Verykivsky’sWorks at theCentral State Archives and Museum of Literature and Arts of Ukraine]. Retrieved from https://csamm.archives.gov.ua/wp-content/up-loads/2020/02/Zvedenyi_kataloh.pdf [in Ukrainian].

Davydova, O. (2014). Mykhailo Verykivsky: poshuk shliakhu [Mykhailo Verykivsky: Searching for a Way]. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 112, 66–72 [in Ukrainian].

Davydova, O. (2015). Mykhailo Verykivsky: stanovlennia tvorchoi osobystosti (1923–1941 roky) [Mykhailo Verykivsky: The Development of a Creative Personality (1923–1941)]. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 113, 100–108 [in Ukrainian].

Dubrovina, I. (2020). Vasyl Verkhovynets—vydatnyi mytets ta hromadskyi diiach Kyivshchyny (z fondiv NBUV) [Vasyl Verkhovynets—A Prominent Artist and Public Figure of the Kyiv Region (From the Collection of the Vernadsky National Library of Ukraine)]. Kyivshchyna: istoriia ridnoho kraiu. Materialy oblasnoi naukovo-praktychnoi konferentsii “Kraieznavchi chytannia imeni Lavrentiia Pokhylevycha” (pp. 159–165). Bila Tserkva: (n. p.) [in Ukrainian].

Filts, B. (1997). Osoblyvosti obrobok narodnykh pisen M. Verykivskoho [Features of M. Verykivsky’s Arrangements of Folk Songs]. Mykhailo Ivanovych Verykivsky: pohliad z 90‐kh (pp. 32–36). O. Torba, ed. Kyiv: Center for Music Ukrainian Studies at the Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [in Ukrainian].

Herasymova-Persydska, N. (1959). M.I. Verykivsky. Narys pro zhyttia i tvorchist [Mykhailo Verykivsky. An Essay on Life and Work]. Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Hrinchenko, Myk. (1925). Muzychni syluety. 1. M.I. Verykivsky [Musical Silhouettes. 1. M.I. Verykivsky]. Muzyka, 2, 82–87 [in Ukrainian].

Karmazin, A. (2023). Pershyi natsionalnyi balet u konteksti stanovlennia zhanru v ukrainskii muzychnii kulturi [The First National Ballet in the Context of the Development of the Genre in Ukrainian Musical Culture]. Naukovi zapysky [Zakarpatskoho uhorskoho instytutu imeni Ferentsa Rakotsi II]. Seriia: Pedahohichni nauky, 3, 100–103. DOI: 10.59694/ped_sciences.2023.03.100 [in Ukrainian].

Klyn, V. (1976). M. Verykivsky ta novoladove myslennia [M. Verykivsky and A New Mode of Thinking]. Muzyka, 6, 9–10 [in Ukrainian].

Kolomiiets, V. Akademizm, modernizm ta sotsrealizm u baletnomu teatri Radianskoi Ukrainy 1920‐kh—1930‐kh rokiv [Academicism, Modernism and Socialism in the Ballet Theatre of Soviet Ukraine from the 1920s to the 1930s]. Dance Studies, 7 (1), 19–25. https://doi.org/10.31866/2616-7646.7.1.2024.307001

Komenda, O. (2020). Universalna tvorcha osobystist v ukrainskii muzychnii kulturi [A Universal Creative Personality in Ukrainian Music Culture]. [Doctoral thesis, Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine]. Kyiv [in Ukrainian].

Korchova, O. (2020). Muzychnyi modernizm yak terra cognita [Musical Modernism as Terra Cognita]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Kuzyk, V. (1999). Z istorii utvorennia Muzychnoho tovarystva imeni M. D. Leontovycha [From the History of the Mykola Leontovych Music Society]. Ukrainskyi muzychnyi arkhiv: dokumenty i materialy z istorii ukrainskoi muzychnoi kultury. Vol. 2 (pp. 6–39). Kyiv: Tsentrmuzinform [in Ukrainian].

Piaskovskyi, I. (2014). Muzychno-teoretychni idei Mykhaila Verykivskoho [The Music Theory Ideas of Mykhailo Verykivsky]. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 112, 52–65 [in Ukrainian].

Polibina-Malyshkina, I. (1991). Novi muzychno-teoretychni idei ta kompozytorska tvorchist M. Verykivskoho i M. Skoryka [New Musical and Theoretical Ideas and Compositional Work of Mykhailo Verykivsky and Myroslav Skoryk]. Ukrainske muzykoznavstvo, 26, 198–215 [in Ukrainian].

Rzhevska, M. (2001). Modernistski tendentsii u muzytsi Naddniprianskoi Ukrainy pershoi tretyny XX stolittia [Modernist Tendencies in the Music of Naddniprianshchyna in the First Third of the Twentieth Century]. Naukovi zapysky Ternopilskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Hnatiuka. Seriia: mystetstvoznavstvo, 2 (7), 3–8 [in Ukrainian].

Rzhevska, M. (2009). Mykhailo Verykivsky: pryzabuta spadshchyna [Mykhailo Verykivsky: Forgotten Heritage]. Muzychna ukrainistyka: suchasnyi vymir, 4, 109–115 [in Ukrainian].

Shurova, N. (1972). Mykhailo Verykivsky. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Taranchenko, O. (2016). Dolia myttsia v realiiakh kulturno-istorychnykh protsesiv pershoi polovyny XX stolittia: Fedir Yakymenko, Viktor Kosenko, Mykhailo Verykivsky [The Fate of the Artist in the Realities of Cultural and Historical Processes of the First Half of the Twentieth Century: Fedir Yakymenko, Viktor Kosenko, Mykhailo Verykivsky]. Journal of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 4 (33), 137–141 [in Ukrainian].

Verykivska, I. (1999). Z epistoliarii Mykhaila Verykivskoho (Lysty do Pylypa Kozytskoho 1925–1928 rokiv) [From the Epistolary of Mykhailo Verykivsky (Letters to Pylyp Kozytskyi, 1925–1928)]. Ukrainskyi muzychnyi arkhiv: dokumenty i materialy z istorii ukrainskoi muzychnoi kultury. Vol. 2 (pp. 200–266). Kyiv: Tsentrmuzinform [in Ukrainian].

Verykivsky, M. (2025). Muzychna tvorchist peryferii [Musical Creativity of the Periphery]. Muzyka, 4, 185–188 [in Ukrainian].

Zahaikevych, M. (1997). Avtor pershoho ukrainskoho baletu [The Author of the First Ukrainian Ballet]. Mykhailo Ivanovych Verykivsky: pohliad z 90‐kh (pp. 8–12). O. Torba, ed. Kyiv: Center for Music Ukrainian Studies at the Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-05-26

Як цитувати

Бентя, Ю. (2025). Буяння вічної весни: Михайло Вериківський і незавершена музична революція 1920-х років. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (21(1), 34–41. https://doi.org/10.31500/1992-5514.21(1).2025.333478

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОТВОРЕННЯ І ОСОБИСТІСТЬ