Концепт антропоцентризму та його втілення в фільмах Кіри Муратової
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.21(1).2025.333475Ключові слова:
Кіра Муратова, антропоцентризм, кінематограф, неомодернізм, постмодернізм, метамодернізм, екранні персонажі, перформативністьАнотація
Запропонована тема є актуальною у контексті досліджень такого вагомого, непересічного та загадкового явища, як екранний світ Кіри Муратової. Розглянуто творчість режисера з позицій антропоцентричного підходу, що передбачає виявлення загальних тенденцій в еволюції поглядів Муратової, чиї фільми неможливо вивчати без врахування історичних періодів, у які вона жила та працювала. Перші самостійні муратівські фільми, створені в радянську епоху, зазнавали остракізму, обмежень та заборон. Період Перебудови став часом своєрідної «сатисфакції» для Муратової, відкривши її картинам доступ до глядача. Кар’єра майстра досягала розквіту у роки незалежності України, коли Кіра Муратова отримала можливість знімати майже без обмежень свободи самовияву.
Визначено умовну періодизацію творчого спадку майстра та висвітлено особливості авторської кіноантропології в фільмах різних періодів. Насамперед артикульовано динаміку змін в інтерпретації Кірою Муратовою принципів антропоцентризму — від ранніх фільмів режисера, що позначені рисами (нео)модернізму, до екранних досліджень типології людського у творах «пізнього», постмодерністичного етапу. Наголошено на особливостях підходу до мовлення персонажів, зокрема, наявність словесних тавтологій осмислено через принцип антропоцентризму, відповідно до якого мова перебуває у міцному зв’язку з людиною, її діяльністю та культурою. Виявлено логіку внутрішніх зв’язків між фільмами режисера, попри програмну еклектику кожного твору.
Посилання
Kanievets, A. (2025). Kira Muratova v zakhidnomu kinoznavstvi, abo problema rosiiskomovnoi ukrainskoi kinospadshchyny [Kira Muratova in Western film studies, or the problem of Russianlanguage Ukrainian film heritage]. Kino-Teatr, 1, 40–43 [in Ukrainian].
Molina, D. (2022). Kira Muratova: Epistemology of self-knowledge on the cinema screen [PhD dissertation, University of Chicago].
Nietzsche, F. (2020). Vesela nauka [The gay science] (V.B. Chaikovskyi, Trans.). Kharkiv: Folio [in Ukrainian].
Onyshchenko, Ye. (2018). Poetyka kinomovy Kiry Muratovoi [The poetics of Kira Muratova’s film language] [Candidate’s thesis, I.K. Karpenko-Karyi Kyiv National University of Theatre, Cinema and Television] [in Ukrainian].
Oukaderova, L. (2017). The cinema of the Soviet thaw: Space, materiality, movement. Bloomington: Indiana University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctt1zxz0fb
Savchenko-Shahinian, T. (2010). “Zhinocha” kinorezhysura v hendernomu aspekti kulturnotvorchosti [“Women’s” film directing in the gender aspect of cultural creation] [Candidate’s thesis, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].
Shpolberg, M. (2021). Deconstructing socialism in the early films of Kira Muratova. Frames Cinema Journal, 18, 291–295. https://doi.org/10.15664/fcj.v0i18.2268
Taubman, J. (2005). Kira Muratova (Kinofile Filmmakers’ Companion 4). London; New York: I.B. Tauris. https://doi.org/10.2307/130736
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.