Діпфейк у комунікативному просторі інтернет-культури: особливості застосування
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(2).2024.318261Ключові слова:
комунікативний простір культури, Інтернет-культура, штучний інтелект, ШІ, інструменти ШІ, технологія діпфейк, цифрова копіяАнотація
Мета роботи полягає у культурологічному дослідженні специфіки використання технології діпфейку у контексті трансформацій Інтернет-культури ХХІ століття. Проаналізовано особливості застосування діпфейку в культурі та нових медіа, що дедалі частіше використовують як один з інструментів штучного інтелекту в культурних практиках і креативних індустріях (кіно, музика, зображальне мистецтво) та соціально-комунікативних мережах, моделюючи нові форми творчого самовираження та водночас створюючи етичні, правові, соціокультурні виклики. Розглянуто питання автентичності культурного продукту та відповідальності за маніпулятивне використання діпфейків, що може призводити до дезінформації та кібербулінгу. Особливу увагу приділено гендерним аспектам, з огляду на застосування діпфейк-технологій для створення фальшивих відео, що експлуатують образи жінок. Проаналізовано як інструменти творення діпфейків, так і їхнього розпізнавання, з обґрунтуванням необхідності прозорого використання технологій штучного інтелекту в дигітальному просторі культури з відповідним законодавчим регулюванням. Таким чином, дослідження актуальних тенденцій Інтернет-культури сьогодення та специфіки використання діпфейку як інструменту штучного інтелекту в культурних практиках, креативних індустріях та нових медіа висвітлює як творчі можливості, так і потенційні загрози, що дозволяє глибше зрозуміти різні аспекти впливу штучного інтелекту на трансформацію комунікативних моделей в сучасній культурі доби Інтернет-технологій.
Посилання
Ajder, H., Patrini G., Cavalli, F., & Laurence Cullen, L. (2019). The State of Deepfakes: Landscape, Threats, and Impact. Retrieved from https://regmedia.co.uk/2019/10/08/deepfake_report.pdf
Andriasyan, S. (n. d.). How Artificial Intelligence Is Used in the Film Industry. Retrieved from https://smartclick.ai/articles/how-artificial-intelligence-is-used-in-the-film-industry/
Androshchuk, H. (2021). Shtuchnyi intelekt: ekonomika, intelektualna vlasnist, zahrozy [Artificial intelligence: Economy, intellectual property, and threats]. Intelektualna vlasnist v Ukraini, 2, 56−74 [in Ukrainian].
Blackford, R. & Broderick, D. (Eds.). (2014). Intelligence Unbound: The Future of Uploaded and Machine Minds. Chichester, UK: John Wiley & Sons.
Chibalashvili, A. (2021). Shtuchnyi intelekt u mystetskykh praktykakh [Artificial intelligence in art practices]. Suchasne mystetstvo: zb. nauk. pr. 17, 41–50 [in Ukrainian].
Citron, D. K. (2009). Cyber Civil Rights. 89 Boston University Law Review, 61. Retrieved from https://scholarship.law.bu.edu/faculty_scholarship/617
Denysiuk, Zh. (2022). Internet-memy u vymiri masovoi kultury [Internet memes and the dimensions of mass culture]. Kultura i suchasnist: almanakh, 2, 3–8 [in Ukrainian].
Freud, S. (1930). Civilization and its Discontents. In The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud. London: Hogarth Press: Institute of Psycho-analysis, 1953–1974. Vol. XXI (1927–1931): The Future of an Illusion, Civilization and its Discontents, and Other Works. 1978 (pp. 57–146).
Govia, L. (2018). Beneath the Hype: Engaging the Sociality of Artificial Intelligence: A thesis presented to the University of Waterloo in the fulfilment of the thesis requirement for the degree of Master of Arts in Public Issues Anthropology Waterloo, Ontario, Canada. Retrieved from https://dspacemainprd01.lib.uwaterloo.ca/server/api/core/bitstreams/1daf1853-d842–476f-9159-c31a62258908/content
Horbatiuk, A. (2023). Fenomen tekhnokultury v konteksti transhumanizmu: vzaiemodiia mizh liudstvom i tekhnolohiiamy [The phenomenon of techoculture in the context of transhumanism: Interaction between humanity and technologies]. Kultura i suchasnist: almanakh, 2, 22–26 [in Ukrainian].
Horlach, P. (2023, December 25). Vsi stryvozheni: yak vykorystannia ShI vplyvaie na mystetstvo, kino, muzyku ta literaturu [Everyone is anxious: How the use of AI affect art, films, music, and literature]. Retrieved from https://suspilne.media/culture/645624-vsi-strivozeni-ak-vikoristanna-si-vplivae-na-mistectvo-kino-muziku-ta-literaturu/ [in Ukrainian].
Kurzweil, R. (2005). The Singularity Is Near: When Humans Transcend Biology. New York: The Viking Press. Musiienko, O. (2022). Iliuziia 21 stolittia abo yak tekhnolohii mozhut nas zbentezhyty [Illussion of the 21st century, or How technologies may distress us]. Retrieved from https://www.imena.ua/blog/what-is-deepfake/amp/ [in Ukrainian].
Nishimura, A. (2023, November 2). Human Subjects Protection in the Era of Deepfakes. Retrieved from https://www.lawfaremedia.org/article/human-subjects-protection-in-theera-of-deepfakes
Oliinyk, O. (2023). Kreatyvni industrii v epokhu shtuchnoho intelektu: tendentsii ta vyklyky [Creative industries in the era of artificial intelligence: The trends and challenges]. Kultura i suchasnist: almanakh, 2, 3–9 [in Ukrainian].
Penley, C. & Ross, A. (1991). Technoculture. Minneapolis: University of Minnesota Press, 1991. Poda, T. (2024). Problemy etyky ta vyklyky, poviazani iz zastosuvanniam tekhnolohii shtuchnoho intelektu v suchasnomu mystetstvi [The problems of ethics and aesthetics linked to the use of artificial intelligence in contemporary art]. Suchasne mystetstvo: zbirnyk naukovykh prats, 19, 39–54 [in Ukrainian].
Postman, N. (1992). Technopoly: The Surrender of Culture to Technology. New York: Vintage Books.
Robertson, J. (2010). Gendering Humanoid Robots: Robo-Sexism in Japan. Body & Society, 16(2), 1–36. DOI: https://doi.org/10.1177/1357034X10364767
Sage, E. (2023, December 8). From Voices to Vulnerabilities: How OSINT Can Help. Retrieved from https://osintcombine.com/post/from-voices-to-vulnerabilities-how-osint-can-help
Sivers, V. (2020). Aksiolohichni aspekty vidnosyn liudyny i shtuchnoho intelektu v konteksti futurystychnykh kontseptsii pochatku XXI stolittia [The axiological aspects of the humanAI relations in the context of the early-21st century futuristic concepts]. Naukovi studii iz sotsialnoi ta politychnoi psykholohii, 45(48), 130–138 [in Ukrainian].
Sivers, V. (2024). Metodolohiia tsinnisnoho koordynatnoho pidkhodu v modeli alternatyvnoho rozuminnia svidomosti [The methodology of values-based coordinate approach in the model of alternative understanding of consciousness]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 1, 49–55 [in Ukrainian].
Stakhiv, A. (2023, August 3). Leibl PAPA Music vyklav dypfeik iz oblychchiam Wellboy. Naskilky tse zakonno? [The PAPA Music label posted deepfake with Wellboy’s face. Is this legal?] Retrieved from https://slukh.media/news/papamusic-vs-velboi/ [in Ukrainian].
Tartachnyi, O. (2024, August 6). Leibly Universal Music, Sony ta Warner Music podaly do sudu na muzychni ShI-startapy Suno ta Udio. [Universal Music, Sony, and Warner Music brought an action against the Suno and Udio musical AI start-ups] SPEKA. Retrieved from https://speka.media/leibli-universal-music-sony-ta-warner-music-podali-dosudu-na-muzicni-si-startapi-suno-i-udio-vm5n5d?utm_source=TelegramSpeka&utm_medium=Post&utm_content=musicai&utm_campaign=06082024 [in Ukrainian].
Vinge, V. (1993). The Coming Technological Singularity: How to Survive in the Post-Human Era. VISION-21 Symposium sponsored by NASA Lewis Center and the Ohio Aerospace Institute. Retrieved from http://rohan.sdsu.edu/faculty/vinge/misc/singularity.html
Whitepaper 2.0 (2019). SingularityNET A Decentralized, Open Market and Network for AIs. February. Retrieved from https://public.singularitynet.io/whitepaper.pdf
Yesypovych, M. (2023, October 6). Dypfeik—veselyi trend chy pravoporushennia? [Deepfake: A funny trend or a delict?] Retrieved from https://ain.ua/2023/10/06/deepfake-veselyj-trend-chy-pravoporushennya/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.