Мистецтво як зброя: творчість композиторки Богдани Фроляк часів російськоукраїнської війни
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(2).2024.318254Ключові слова:
українська музика XXI століття, симфонічна музика, інструментальний концерт, культурна дипломатіяАнотація
До наукового обігу українського музикознавства вперше введено твори Богдани Фроляк, написані упродовж 2022–2023 років: програмні симфонічні композиції «The Way», «Let There Be Light», Віолончельний та Гобойний інструментальні концерти, музику до театральної вистави «Війна, що змінила Рондо». З’ясовано, що образний зміст і тематика творів композиторки часів війни є надзвичайно широкими: від інтимної лірики, спогадів про прекрасне минуле і нагадувань про красу світу до тривожних настроїв, роздумів про смерть, скорботи, плачу за загиблими і молитви. У багатьох творах Б. Фроляк запропоновано уявні сценарії подолання ворога і наближення перемоги України за допомогою символічної перемоги світла над темрявою в звуковому континуумі. Аналітичні спостереження над найновішими творами Б. Фроляк дозволили здійснити узагальнення стосовно її музичної естетики та основних рис стилю. Композиторка використовує такі музично-виражальні засоби, як драматургія тембрів, медитативна естетика, жанрова специфіка окремих частин реквієму, тональне і атональне письмо, алеаторика, сонористика, розширені виконавські техніки тощо. Ознаками постмодерністського світогляду Б. Фроляк є наявність у її творах елементів різних епох і стилів: від бароко до імпресіонізму, алюзії до музики В.-А. Моцарта, В. Сильвестрова тощо. Підкреслено, що головна мета українського мистецтва часів війни — це утвердження української культурної ідентичності та стимулювання інтересу європейської і світової спільноти до України завдяки активній культурній дипломатії, і саме цій меті підпорядкована нині творчість провідних українських композиторів, до грона яких належить і Богдана Фроляк.
Посилання
Bodana Frolyak. Let There Be Light (2023). (2023, August 18). Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=aUkzo3zjbU4
Bohdana Froliak. Biohrafichna informatsiia na ofitsiinomu veb-saiti Lvivskoi natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni Mykoly Lysenka (n. d.). [Bohdana Frolyak. Biographical information on the official website of the Mykola Lysenko Lviv National Music Academy of Ukraine]. Retrieved from https://lnma.edu.ua/kafedry/kafedra-kompozytsiji/bohdana-froliak/ [in Ukrainian].
Bohdana Frolyak — Cello Concerto (2022, May 25). Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=byL853gHpdQ&t=439s
Bohdana Frolyak — Concerto for Oboe and Symphony Orchestra (2022). (2023, November 22). Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=2MCSttIXQc8
Bohdana Frolyak: “The Way” — Oksana Lyniv, YSOU (2024, January 22). Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=BsvGrNzGpWs
Ivanova, S. (2015, October 19). Bohdana Froliak: “Khochu, shchob moia muzyka bula svitloiu” [Bohdana Froliak: “I want my music to be light”]. Zbruch. Retrieved from https://zbruc.eu/node/42730 [in Ukrainian].
Karalius, M. (2011). Kilka prykladiv interpretatsii tekstiv psalmiv u tvorchosti suchasnykh ukrainskykh kompozytoriv [Some examples of interpretations of psalm texts in the works of contemporary Ukrainian composers]. Molod i rynok, 10(81), 129–132. [in Ukrainian].
Polishchuk, T. (2023, July 19). Bohdana Froliak: “Muzyka zavzhdy zi mnoiu, bo tse moie zhyttia” [Bohdana Froliak: “Music is always with me, because it is my life”]. Music Review Ukraine. Retrieved from http://www.m-r.co.ua/mr/mr.nsf/0/63B2C4C2E86E02A1C22589F1003F7AD1?OpenDocument [in Ukrainian].
Pritchard, J. (2023, July 15). BBC Proms 2023 begin with thoughts of Ukrainian resistance undermined by an odd choice of music. Retrieved from https://seenandheard-international.com/2023/07/bbc-proms-2023-begin-with-thoughts-ofukrainian-resistance-undermined-by-an-odd-choice-of-music/
Volovchuk, Yu. (2021). Symfonichna obiemnist u Symfonii-rekviiemi Bohdany Froliak “Pravedna dushe” [Symphonic volume in Bohdana Frolyak’s Symphony-requiem Righteous Soul]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. Chaikovskoho, 131, 182–195 [in Ukrainian].
Warszawska jesień. Międzynarodowy festiwal muzyki współczesnej. 16–24 września 2022. Książka programowa (2022). [The Warszaw fall. International Festival of Contemporary Music. 2002, 16–24 October. A program book]. Warszawa: (n. p.) [in Polish].
Yefimenko, A. (2017, May 31). “Pravednaia dushe” Bohdany Froliak u 9 intentsiiakh: interviu z kompozytorkoiu [Righteous Soul by Bohdana Frolyak in 9 Intentions: An Interview with the Composer]. Zbruch. Retrieved from https://zbruc.eu/node/66672 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.