Художня культура після війни: аналітичний шкіц

Автор(и)

  • Ігор Савчук Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0002-6882-3404
  • Марина Протас Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0001-8137-0342

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(2).2024.318253

Ключові слова:

художня культура, повоєнна розбудова України, кордоцентризм, краса як міра, трансцендування почуттів, тероризм, диз’юнктивний синтез нігілізмів

Анотація

З настанням завершальної фази російсько-української війни художня культура України більш предметно фокусується на прогностиці траєкторій повоєнного розвитку країни, головну увагу зосереджуючи на соціополітичному і пов’язаному з ним соціокультурному аспектах стратагеми майбутнього. Оскільки футурологічні проєкції потребують прискіпливого засвоєння уроків історичного минулого, автори, використовуючи загальнонауковий компаративістський метод, вивчають коло проблем, що вже тепер вимагає адекватної рефлексії соціуму, зокрема української художньої культури, від чого залежить її сутнісна якість та успішність самореалізації України як «європейської екологічної нації». Йдеться про подолання вад застарілих ідеологем постполітики і постгуманізму, що прискорили катастрофічний регрес постмодерної свідомості; актуалізацію архетипального патерну кордоцентризму; трансформації травматичної «культури страху» у витончену культуру естетичного судження, де трансцендентна істина краси править за міру цивілізованості нації, самоідентифікація якої стабілізує соціополітичне буття, зокрема через становлення «демократії почуттів».

Посилання

Badiou, A. (2005). Infinite Thought. London: Continuum. Moser, C. (2000, September 8–16). The Knowledge Society: Changing the Shape of Education for the 21st Century. In Conference Descriptions 1988–2007. Klingenthal Castle. No. 44 (3). Retrieved from https://www.21stcenturytrust.org/archive/previous-trust-conferences-and-senior-fellows/2000

Shkepu, M. (2024). Aesthetics of Pure Negativity. Article Two. The Subjectivity in the Shagreen Skin. Artistic Culture. Topical Issues, 20(1), 161–169. DOI: 10.31500/1992-5514.20(1).2024.306926 [in Ukrainian].

The Paris Statement: A Europe We Can Believe In. (2017, October 7). Retrieved from https://thetrueeurope.eu/a-europe-wecan-believe-in/

Jung, C. G. (1969). The Collected Works. Vol. 9. Рart 1. The Archetypes and the Collective Unconscious. Eds. H. Read, M. Fordham, G. Adler & W. McGuire. New York: Princeton University Press.

Kattelman, B. A. (2009). Carnographic Culture: America and the Rise of the Torture Porn Film. In S. Hill & S. Smith (Eds.), There Be Dragons Out There: Confronting Fear, Horror and Terror (pp. 3–10). Oxford, United Kingdom: Inter-Disciplinary Press.

Bosenko, A. (2005). Vremya strastey chelovecheskykh: Naprasnaya knyha [Time of Human Passions: A Vain Book]. Kyiv: Publishing house A+C [in Russian].

Taskale, A. R. (2009). Clash of Nihilisms. In S. Hill & S. Smith (Eds.), There Be Dragons Out There: Confronting Fear, Horror and Terror (pp. 47–62). Oxford, United Kingdom: Inter-Disciplinary Press.

Enzensberger, H. M. (2005, December 1). The Radical Loser. signandsight.com. Retrieved from http://www.signandsight.com/features/493.html

Judt, T. (2023). Pislya viyny. Istoriya Yevropy vid 1945 roku [Postwar: A History of Europe Since 1945]. Trans. K. Zarembo. Kyiv: Nash format [in Ukrainian].

Kornu, K. (2022, September). Transfiguration, not Transhumanism: Suffering as Human Enhancement. The Heythrop Journal, 63(5), 926–939. DOI: 10.1111/heyj.14129

Žižek, S. (2002). Hallucination As Ideology In Cinema. Theory & Event, 6 (1). DOI: 10.1353/tae.2002.0013

Agamben, G. & Emcke, C. (2001). Security and Terror. Theory & Event, 5 (4). DOI: 10.1353/tae.2001.0030

Latour B. (2022). Is Europe’s Soil Changing Beneath Our Feet? War Ecology: A New Paradigm, 2: Géopolitique, Réseau, Énergie, Environnement, Nature. Retrieved from https://geopolitique.eu/en/articles/is-europes-soil-changing-beneath-our-feet/

Dollimore, J. (2003). Art in Time of War: Towards a Contemporary Aesthetic. In J. J. Joughin, & S. Malpas (Eds.), The New Aestheticism (pp. 36–50). Manchester, UK; York, USA: Manchester University Press.

Rogotchenko, S. (2024). Art Therapy of the Ukrainian War. History. Beginning. Artistic Culture. Topical Issues, 20 (1), 97–103. DOI: 10.31500/1992–5514.20(1).2024.306918 [in Ukrainian].

Protas, M., Bulavina, N., & Isychenko, I. (2023). Between Aesthetics and Imagination: The Ongoing Transformations of Ukrainian Art in the Times of the War. American Journal of Art and Design, 8 (2), 37–45. DOI: 10.11648/j.ajad.20230802.14

Protas, M., Bulavina, N. (2023, September). Cultural Habitus of Art: The Aletheia of Self-Identification Versus the Posttruth of Postmodernity. American Journal of Art and Design, 8 (3), 87–98. DOI: 10.11648/j.ajad.20230803.12

Himmelfarb, G. (1997). Beyond Method. In A. Kernan (Ed.), What’s Happened to the Humanities? (pp. 143–161). Princeton University Press.

Lasch, C. (1984, November). The Politics of Nostalgia: Losing History in the Mists of Ideology. Harper’s Magazine, 269 (1614), 65–70.

Tannock, S. (1995). Nostalgia Critique. Cultural Studies, 9 (3), 453–464.

Quill, L. (2024). Nostalgia and Political Theory. New York: Routledge. DOI: 10.4324/9781003292869-1

Huntington, S. (1996). The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order. New York, NY: Simon & Schuster.

Conrad, P. (2002, September 7). The Presumption of Art. Can Writers, Playwrights and Singers Help Us Come to Terms With 11 September? The Guardian. Retrieved from https://www.theguardian.com/world/2002/sep/08/september11.georgebush

Debord, G. (1994). Society of the Spectacle. Trans. D. Nicholson-Smith. New York: Zone Books. Isychenko, I., Protas, M., Mironova, T., Bokotey, M., & Bulavina, N. (2024, April). Public Sculpture in Wartime Ukraine as a Form of the State’s Memory Politics. AD ALTA: Journal of Interdisciplinary Research, 4 (1), 29–34. DOI: 10.33543/j.140141.2934

Protas, M., Isychenko, I. (2023). Contemporary Sculptural Haptics in Sociocultural Context. American Journal of Art and Design, 8 (4), 99–106. DOI: 10.11648/j.ajad.20230804.11

Assmann, A. (2006). Memory, Individual and Collective. In R. E. Goodin & C. Tilly (Eds.), The Oxford Handbook of Contextual Political Analysis (pp. 210–224). Oxford: Oxford University Press.

Benjamin, А. (2003). Including Transformation: Notes on the Art of the Contemporary. In J. J. Joughin & S. Malpas (Eds.), The New Aestheticism (pp. 208–217). Manchester, UK; York, USA: Manchester University Press.

Joughin, J. J. & Malpas, S. (Eds.). (2003). The New Aestheticism. Manchester, UK; York, USA: Manchester University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-28

Як цитувати

Савчук, І., & Протас, М. (2024). Художня культура після війни: аналітичний шкіц. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (20(2), 66–80. https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(2).2024.318253

Номер

Розділ

Мистецтво під час війни: Концепції. Символи. Стратегії