Сакральний код у сучасному українському образотворчому мистецтві

Автор(и)

  • Іветта Хасанова Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0001-9909-7129

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(2).2024.318251

Ключові слова:

сакральне мистецтво, ікона, сакральний код, український іконопис, народна ікона, сучасне українське образотворче мистецтво

Анотація

Сакральне мистецтво суттєво впливає на сучасний процес духовного розвитку людства, формуючи світоглядні позиції людини, її моральну та естетичну свідомість. Це мистецтво є не тільки вагомим інструментом для зміцнення релігійної віри, але й для становлення суспільної позиції особистості загалом, її духовних ціннісних орієнтацій та вподобань.

На основі комплексного аналізу наукових праць сучасних українських мистецтвознавців та культурологів запропоновано аналітичний огляд процесу впливу сакрального мистецтва на розвиток українського образотворчого мистецтва та його роль у сучасному духовному розвитку суспільства, як в релігійному, так і в світському аспектах. Окрему увагу приділено розгляду художньо-стилістичних відмінностей сакрального мистецтва у канонічних та неканонічних іконах. Проаналізовано особливості становлення, формування та розвитку київської і львівської мистецьких шкіл сакрального мистецтва в сучасній Україні, роль та значення традицій у цьому процесі. Визначено головні властивості розвитку сучасного українського іконопису у творчості провідних художників-іконописців. Розкрито ключові тенденції впливу сакрального мистецтва на розвиток сучасного українського іконопису.

Виявлено основні функції сакрального коду в сучасному образотворчому мистецтві, які відіграють важливу роль у формуванні національної самосвідомості та ідентичності українського народу

Посилання

Abramovych, S. (2005). Kulturna samoidentyfikatsiia v suchasnomu suspilstvi: mizh etnotsentryzmom i hlobalizmom []. In Osobystist. Chas. Kultura: materialy nauk.-prakt. konf. (Chernivtsi, 28–29 lystopada 2005) (pp. 143–153). Chernivtsi: (n. p.) [in Ukrainian].

Abramovych, S. (2005). Tserkovne mystetstvo: navch. posibnyk [Church art: A textbook]. Kharkiv; Kyiv: Kondor [in Ukrainian].

Balytska, N. (2019). Tendentsii ta perspektyvy rozvytku ukrainskoi ikony v konteksti suchasnykh relihiinykh protsesiv v Ukraini [Tendencies and perspectives of development of Ukrainian icon on the context of contemporary religious processes in Ukraine]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia filosofsko-politolohichni studii, 22, 23–30. [in Ukrainian].

Eliade, M. (1988). Sacre et le Profane [Sacred and profane]. Paris: Gallimard [in French].

Gębarowicz, M. (1962). Studia nad dziejami kultury artystycznej poźnego Renesansu w Polsce [A study on the cultural events of the late Renaissance in Poland]. Toruń: Towarzystwo Naukowe w Toruniu [in Polish].

Herasymchuk, L. (2009). Narodna ikona v ukrainskii tsyvilizatsii [Folk icon in the Ukrainian civilization]. In Naiden O. Narodna ikona Serednoi Naddniprianshchyny v konteksti selianskoho kulturnoho prostoru (pp. 510–516). Kyiv: Instytut mystetstvoznavstva, folklorystyky ta etnolohii im. M. T. Rylskoho NANU [in Ukrainian].

Herchanivska, P. (2005). Khudozhnia ta relihiina svidomist: spilne ta osoblyve [Artistic and religious consciousness: the common and particular]. Multyversum. Filosofskyi almanakh, 51, 194–204 [in Ukrainian].

Klinkhammer, G. (2019). Rudolf Otto: Das Heilige. Über das Irrationale und die Idee des Göttlichen und sein Verhältnis zum Rationalen (1917). In: Gärtner, C., Pickel, G. (eds) Schlüsselwerke der Religionssoziologie. Veröffentlichungen der Sektion Religionssoziologie der Deutschen Gesellschaft für Soziologie. Wiesbaden: Springer VS [in German].

Makushyn, Yu. (2011). Relihiia yak dzherelo mystetstva [Religious as a source for art]. Naukovi pratsi Chornomorskoho derzhavnoho universytetu imeni Petra Mohyly kompleksu Kyievo-Mohylianska akademiia”, 161, 133–143 [in Ukrainian].

Miliaieva L. & Helytovych M. (2007). Ukrainska ikona XI–XVIII stolit: albom [Ukrainian icon of the 11th—18th centuries: An album]. Kyiv: Dukhovna spadshchyna Ukrainy [in Ukrainian].

Novikova, K. (2012). Na perekhresti svitu i dukhu. Korotkyi narys pro sakralnyi zhyvopys Ukrainy [At the intersection of profane and spiritual. A brief outline of sacred fine art of Ukraine]. Kyiv: Tempora [in Ukrainian].

Ostashchuk, І. (2015). Sakralnyi symvolizm u formuvanni natsionalno-kulturnoi identychnosti [Sacred symbolism in the development of national and cultural identity]. Naukovyi visnyk Chernivetskoho universytetu, 726–727, 210 [in Ukrainian].

Popovych, M. (1998). Narys istorii kultury Ukrainy [An outline of the cultural history of Ukraine]. Kyiv: ArtEk [in Ukrainian]

Selivachov, M. (2008). Poniattia “sakralne mystetstvo”: zmist i mezhi [The concept of “sacred art”: Its sense and limits]. Aktualni problemy mystetskoi praktyky i mystetstvoznavchoi nauky: Mystetski obrii—2008: Almanakh, 1(10), 67–76 [in Ukrainian].

Shynkaruk V. (1995). Liudske buttia: ekzystentsiia, chas, svoboda [Human life: existence, time, freedom]. Ukrainskyi svit, 1–3, 41. [in Ukrainian].

Shynkaruk, V. (2003). Fylosofyia y myrovozzrenye. Chelovek y myr cheloveka [Philosophy and worldview. A man and man’s world]. Kyiv: Nauk. dumka [in Russian].

Sydorchenko, O. (2010). Estetychna pertseptsiia relihiinoho dosvidu [Aesthetic perseption of religious experience]. [Candidate dissertation abstract, Volodymyr Dahl East Ukrainian National University, Luhansk, Ukraine] [in Ukrainian].

Yakunina, K. (2021). Sotsialno-psykholohichni aspekty relihiinosti [Social and psychological aspects of religiousness]. Molodyi vchenyi, 7(95), 102 [in Ukrainian].

Yanovskyi, M. (2013). Problema psykholohichnoho vplyvu mystetstva na osobystist [The problem of psychological influence of art on an invdividual]. Problemy suchasnoi psykholohii, 21, 810–819 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-28

Як цитувати

Хасанова, І. (2024). Сакральний код у сучасному українському образотворчому мистецтві. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (20(2), 56–64. https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(2).2024.318251

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИК ТА ХУДОЖНІХ НАПРЯМІВ