Мистецький модернізм та перформанс в Україні (перша половина XX століття)
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(2).2024.318248Ключові слова:
мистецький модернізм, перформанс, перформативні практики, мистецька маніфестація, мистецька практика, мистецтво дії, українська візуальна культураАнотація
Проаналізовано роботи щодо осмислення мистецького модернізму та перформансу в Україні у контексті мистецької маніфестації в першій половині XX століття, виокремлено основні напрями дослідження цих феноменів. З’ясовано причини зростання інтересу до дослідження перформансу, наголошено на його складності та неоднозначності. Мета роботи — дослідити та систематизувати теорії щодо становлення мистецького модернізму та перформансу в Україні, виокремити основні напрями дослідження цих феноменів. Теоретико-методологічною базою дослідження стали загальнонаукові підходи й методи, що дали змогу розглянути мистецький модернізм та перформанс із різновекторних позицій: системний метод уможливив дослідження модернізму і перформансу в системі світового й українського мистецтва першої половини XX століття; структурно-функціональний підхід дозволив проаналізувати закономірності й принципи становлення перформансу та розглянути мистецтво XX століття в його цілісності й гармонії; метод узагальнення дав змогу окреслити місце перформансу у світоглядній парадигмі завдяки аналізу неоднозначних формулювань і висловлювань про явища мистецької маніфестації та перформансу, що були репрезентовані в різноманітних джерелах
Посилання
Austin, J. (1975). How to do things with words: The William James Lectures delivered at Harvard University in 1955. Oxford: Clarendon Press.
Dixon, S. (2007). Digital Performance: A History of New Media in Theatre, Dance, Performance Art and Installation. Cambridge: MIT Press.
Fischer-Lichte, E. (2004). Ästhetik des Performativen [Aesthetics of performativity]. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag [in German].
Goldberg, R. (1979). Performance: live art, 1909 to the present. New York: Harry N. Abrams Inc. Publishers.
Gray, J. (1993). Action art: A Bibliography of Artist’s Performance from Futurism to Fluxus and Beyond. Westport, CT; London: Greenwood Press.
Grynyshyna, M. (2019). Syntetychnyj teatr [Synthetic theater]. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].
Gundorova , T. (2012). Tranzytna kultura. Symptomy postkolonialnoyi travmy: statti ta eseyi [Transit culture. Symptoms of Postcolonial Trauma: Papers and Essays]. Kyiv: Grani-T [in Ukrainian].
Ilnyczkyj, O. (2003). Ukrayinskyj futuryzm (1914–1930) [Ukrainian Futurism (1914–1930)] Lviv: Litopys [in Ukrainian].
Klekovkin, O. (1998). Les Kurbas: Systema i metod. Protokoly [Les Kurbas: System and method. Protocols]. Ukrayinskyj teatr, 1–5 [in Ukrainian].
Klekovkin, O. (2012). Theatrica: Leksykon [Theatrica: Lexicon]. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].
Klekovkin, O. (2017). Mise en scène: Ideyi. Koncepciiyi. Napryamy [Mise en scène: Ideas. Concepts. Directions]. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].
Klekovkin, O. (2018). Podiya v istoriyi mystecztva: vyrobnycztvo status [An Event in Art History: The Production of Status.]. Suchasne mystecztvo, 14, 214–226. [in Ukrainian].
Kriger, L. (2010). Mykhaylo Semenko (1892–1937)—osnovopolozhnyk ukrayinskoho futuryzmu [Mykhaylo Semenko (1892–1937), a defining figure of Ukrainian futurism]. In Semenko, M. Vybrani tvory, ed. by A. Bila (p. 573). Kyiv: Smoloskyp [in Ukrainian].
Kurbas, L. (2001). Filosofiya teatru [Philosophy of Theater], ed. by M. Labinskyy. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].
Mudrak, M. (2018). “Nova generaciya” i mysteczkyj modernizm v Ukrayini [“New generation” and artistic modernism in the Ukraine]. Kyiv: Rodovid [in Ukrainian].
Oksana Zabuzhko: pro rosijskyj imperializm, Zaxid, feminizm i movne pytannya. Shho dali (2024, February 17). [Oksana Zabuzhko: about Russian imperialism, the West, feminism and the language issue]. Retrieved from https://www.ukrainer.net/zabuzhko/
Roland, B. (2017). Performance, representation, event. Hybrid, 4. Retrieved from http://journals.openedition.org/hybrid/862
Semenko, M. (2007). Postanovka pytannya v teoriyi mystetstva perekhodovoyi doby (Panfuturystychnyy manifest) [Posing the question in the theory of art of the transition period (Panfuturist manifesto)], Khronika-2000, 65/66 (Dokumenty ukrayinskoho avanhardu), 519–525 [in Ukrainian].
Solovyov, O. (2006). Na shlyakhakh “rozkartynyuvannya” (1993) [On the paths of “unpainting”]. In Solovyov, O. Turbulentni shlyuzy. Kyiv.: Instytut problem suchasnoho mystetstva [in Ukrainian].
Stiles, K . (2014). Performance art. In DaCosta Kaufmann, T. (Ed.). Oxford Bibliographies in Art History. New York: Oxford University Press. Retrieved from: https://gallowayexploringart.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/08/stiles_performance-art.pdf
Veselovska, G. (2010). Ukrayinskyj teatralnyj avangard [Ukrainian theatrical avant-garde]. Ky iv : Fenik s [in Ukrainian].
Veselovska, G. (2020). “Rozumnyj arlekin” v avangardnomu i suchasnomu ukrayinskomu teatri [“Smart Harlequin” in the Avant-garde and Modern Ukrainian Theatre]. Khudozhnia kultura. Aktualni problemy, 16(1), 153–158 [in Ukrainian].
Vysheslavskyj, G. (2019). Performans v kulturi ta mystecztvi 1950–2010 rokiv. Plynnist form i zmistiv [Performance in culture and art of the 1950s–2010s]. Suchasne mystecztvo, 15, 77–101 [in Ukrainian].
Zdanevich, I. & Larionov, M. (n. d.). Why We Paint Ourselves. A Futurist Manifesto. Retrieved from: https://writingstudio2010.wordpress.com/wp-content/uploads/2010/09/why-we-paint-ourselves-1_2.pdf
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.