Мистецький модернізм та перформанс в Україні (перша половина XX століття)

Автор(и)

  • Ірина Яцик Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0001-7918-7522
  • Руслана Безугла Київський національний університет технологій та дизайну, Україна https://orcid.org/0000-0003-1190-3646

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(2).2024.318248

Ключові слова:

мистецький модернізм, перформанс, перформативні практики, мистецька маніфестація, мистецька практика, мистецтво дії, українська візуальна культура

Анотація

Проаналізовано роботи щодо осмислення мистецького модернізму та перформансу в Україні у контексті мистецької маніфестації в першій половині XX століття, виокремлено основні напрями дослідження цих феноменів. З’ясовано причини зростання інтересу до дослідження перформансу, наголошено на його складності та неоднозначності. Мета роботи — дослідити та систематизувати теорії щодо становлення мистецького модернізму та перформансу в Україні, виокремити основні напрями дослідження цих феноменів. Теоретико-методологічною базою дослідження стали загальнонаукові підходи й методи, що дали змогу розглянути мистецький модернізм та перформанс із різновекторних позицій: системний метод уможливив дослідження модернізму і перформансу в системі світового й українського мистецтва першої половини XX століття; структурно-функціональний підхід дозволив проаналізувати закономірності й принципи становлення перформансу та розглянути мистецтво XX століття в його цілісності й гармонії; метод узагальнення дав змогу окреслити місце перформансу у світоглядній парадигмі завдяки аналізу неоднозначних формулювань і висловлювань про явища мистецької маніфестації та перформансу, що були репрезентовані в різноманітних джерелах

Посилання

Austin, J. (1975). How to do things with words: The William James Lectures delivered at Harvard University in 1955. Oxford: Clarendon Press.

Dixon, S. (2007). Digital Performance: A History of New Media in Theatre, Dance, Performance Art and Installation. Cambridge: MIT Press.

Fischer-Lichte, E. (2004). Ästhetik des Performativen [Aesthetics of performativity]. Frankfurt am Main: Suhrkamp Verlag [in German].

Goldberg, R. (1979). Performance: live art, 1909 to the present. New York: Harry N. Abrams Inc. Publishers.

Gray, J. (1993). Action art: A Bibliography of Artist’s Performance from Futurism to Fluxus and Beyond. Westport, CT; London: Greenwood Press.

Grynyshyna, M. (2019). Syntetychnyj teatr [Synthetic theater]. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].

Gundorova , T. (2012). Tranzytna kultura. Symptomy postkolonialnoyi travmy: statti ta eseyi [Transit culture. Symptoms of Postcolonial Trauma: Papers and Essays]. Kyiv: Grani-T [in Ukrainian].

Ilnyczkyj, O. (2003). Ukrayinskyj futuryzm (1914–1930) [Ukrainian Futurism (1914–1930)] Lviv: Litopys [in Ukrainian].

Klekovkin, O. (1998). Les Kurbas: Systema i metod. Protokoly [Les Kurbas: System and method. Protocols]. Ukrayinskyj teatr, 1–5 [in Ukrainian].

Klekovkin, O. (2012). Theatrica: Leksykon [Theatrica: Lexicon]. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].

Klekovkin, O. (2017). Mise en scène: Ideyi. Koncepciiyi. Napryamy [Mise en scène: Ideas. Concepts. Directions]. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].

Klekovkin, O. (2018). Podiya v istoriyi mystecztva: vyrobnycztvo status [An Event in Art History: The Production of Status.]. Suchasne mystecztvo, 14, 214–226. [in Ukrainian].

Kriger, L. (2010). Mykhaylo Semenko (1892–1937)—osnovopolozhnyk ukrayinskoho futuryzmu [Mykhaylo Semenko (1892–1937), a defining figure of Ukrainian futurism]. In Semenko, M. Vybrani tvory, ed. by A. Bila (p. 573). Kyiv: Smoloskyp [in Ukrainian].

Kurbas, L. (2001). Filosofiya teatru [Philosophy of Theater], ed. by M. Labinskyy. Kyiv: Osnovy [in Ukrainian].

Mudrak, M. (2018). “Nova generaciya” i mysteczkyj modernizm v Ukrayini [“New generation” and artistic modernism in the Ukraine]. Kyiv: Rodovid [in Ukrainian].

Oksana Zabuzhko: pro rosijskyj imperializm, Zaxid, feminizm i movne pytannya. Shho dali (2024, February 17). [Oksana Zabuzhko: about Russian imperialism, the West, feminism and the language issue]. Retrieved from https://www.ukrainer.net/zabuzhko/

Roland, B. (2017). Performance, representation, event. Hybrid, 4. Retrieved from http://journals.openedition.org/hybrid/862

Semenko, M. (2007). Postanovka pytannya v teoriyi mystetstva perekhodovoyi doby (Panfuturystychnyy manifest) [Posing the question in the theory of art of the transition period (Panfuturist manifesto)], Khronika-2000, 65/66 (Dokumenty ukrayinskoho avanhardu), 519–525 [in Ukrainian].

Solovyov, O. (2006). Na shlyakhakh “rozkartynyuvannya” (1993) [On the paths of “unpainting”]. In Solovyov, O. Turbulentni shlyuzy. Kyiv.: Instytut problem suchasnoho mystetstva [in Ukrainian].

Stiles, K . (2014). Performance art. In DaCosta Kaufmann, T. (Ed.). Oxford Bibliographies in Art History. New York: Oxford University Press. Retrieved from: https://gallowayexploringart.wordpress.com/wp-content/uploads/2014/08/stiles_performance-art.pdf

Veselovska, G. (2010). Ukrayinskyj teatralnyj avangard [Ukrainian theatrical avant-garde]. Ky iv : Fenik s [in Ukrainian].

Veselovska, G. (2020). “Rozumnyj arlekin” v avangardnomu i suchasnomu ukrayinskomu teatri [“Smart Harlequin” in the Avant-garde and Modern Ukrainian Theatre]. Khudozhnia kultura. Aktualni problemy, 16(1), 153–158 [in Ukrainian].

Vysheslavskyj, G. (2019). Performans v kulturi ta mystecztvi 1950–2010 rokiv. Plynnist form i zmistiv [Performance in culture and art of the 1950s–2010s]. Suchasne mystecztvo, 15, 77–101 [in Ukrainian].

Zdanevich, I. & Larionov, M. (n. d.). Why We Paint Ourselves. A Futurist Manifesto. Retrieved from: https://writingstudio2010.wordpress.com/wp-content/uploads/2010/09/why-we-paint-ourselves-1_2.pdf

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-28

Як цитувати

Яцик, І., & Безугла, Р. (2024). Мистецький модернізм та перформанс в Україні (перша половина XX століття). Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (20(2), 47–55. https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(2).2024.318248

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИК ТА ХУДОЖНІХ НАПРЯМІВ