Тандемна творчість Федеріко Фелліні та Тоніно Гуерри на прикладі фільму «Амаркорд»

Автор(и)

  • Георгій Сирбу Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0009-0002-4399-0852

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(2).2024.318246

Ключові слова:

художня культура другої половини XX століття, кінематографічне мистецтво Федеріко Фелліні, сценарна майстерність Тоніно Гуерри, спільний творчий проєкт, тандемна творчість, італійський неореалізм як культурний феномен, синтез мистецтв, «memory»-концепція

Анотація

Висвітлено творче переосмислення естетичної програми післявоєнного італійського кінематографу, що сприяло формуванню самобутнього режисерського стилю Ф. Фелліні. Окреслено особливості художньої комунікації режисера Ф. Фелліні та сценариста Т. Гуерри у контексті плідної мистецької співпраці. Досліджено визначальний вплив художньої «memory»-концепції на формування естетичних уявлень Ф. Фелліні, які були реалізовані у спільній творчості тандему Фелліні–Гуерра на прикладі фільму «Амаркорд». Художня «memory»-концептосфера (яка складається із наріжних для творчості Ф. Фелліні концептів — «дитинство», «пам’ять», «час», «спогад», «ностальгія») формує кадрово-мозаїчну драматургію кінооповідання фільму «Амаркорд» зокрема та епізодично-калейдоскопічну структуру всієї кінематографічної граматики режисера загалом. Ці смислові домінанти-образи окреслили характерну стильову «впізнаваність» кіномови італійського митця. Можна констатувати, що згадані вище художні образи становлять певну психолого-темпоральну «memory»-концепцію єдиного кінематографічного метатексту визнаного режисера, яка поширюється на всю кінематографічну творчість Ф. Фелліні. Творча логіка внутрішнього розгортання «memory»-метасюжету спонукала Ф. Фелліні залучити до кінотвору «Амаркорд» техніку кадрового колажу, завдяки якій розв’язуються наріжні для стильового тезаурусу визнаного режисера художні завдання. У численних інтерв’ю та автобіографічних нотатках Ф. Фелліні свідомо артикулював визначальну для другої половини XX століття мистецьку проблематику феномену дитинства та механізми художнього втілення цього символічного явища у новаторських творчих практиках. Це проблемне поле постійно «водило» режисера художнім маршрутом «вічного повернення» до «memory»-концепції, яка спонукала митця звертатися протягом усієї творчої діяльності до поетики пам’яті та ностальгії. У цьому тематико-естетичному контексті та психолого-художньому векторі і було створено кіношедевр «Амаркорд», який став відверто-справжнім та пекуче-проникливим поетичним одкровенням темпоральної дискретності хисткого самовідчуття плинності часу

Посилання

Anselmi, M. (2008, June 24). Tullio Pinelli: “Quante liti con Federico…”—“Il Giornale”. Retrieved from https://www.ilgiornale.it/news/tullio-pinelli-quante-liti-federico.html [in Italian].

Corbella, M. (2011). Notes for a Dramaturgy of Sound in Fellini’s Cinema: The Electroacoustic Sound Library of the 1960s. Music and the Moving Image. Retrieved from http://www.jstor.org/stable/10.5406/musimoviimag.4.3.0014

Fellini, F. (2015). Making a Film. New York: Contra Mundum. Press. Kharchenko, P. (2021). Muzyka v kino ta problematyka syntezu mystetstv [Music in cinema and the problems of art synthesis]. Suchasne mystetstvo, 17, 243–255 [in Ukrainian].

Levchenko, N. (1999). Ekzystentsiyni vymiry mystetstva v kulturi XX stolittya [Existential dimensions of art in the culture of the 20th century]. Multyversum: Filosof. almanakh, 7, 150–160. [in Ukrainian].

Levchuk, L. (Ed.). (2006). Estetyka: Pidruchnyk dlya stud. humanitarn. spets. vyshch. navch. zakl. [Aesthetics: A textbook]. Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].

Levchuk, L. (2002). Psykhoanaliz: istoriya, teoriya, mystetska praktyka [Psychoanalysis: history, theory, artistic practice]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Onishchenko, O. (2022). “Tandem” yak aktyvizator kulturotvorennya: dosvid frantsuzkoyi humanistyky druhoyi polovyny XIX stolittya [“Tandem” as an activator of cultural creation: experience of French humanities second half of the nineteenth century]. Naukovyy visnyk Kyyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino I telebachennya imeni I. K. Karpenka-Karoho, 30, 64–70 [in Ukrainian].

Onishchenko, O. I. (2008). Khudozhnya tvorchist: proekt neklasychnoyi estetyky [Artistic creativity: a project of non-classical aesthetics]. Kyiv: In-t kulturolohiyi AMU [in Ukrainian].

Zubavina, I. (2008). Chas i prostir u kinematohrafi [Time and space in cinematography]. Kyiv: Shchek [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-28

Як цитувати

Сирбу, Г. (2024). Тандемна творчість Федеріко Фелліні та Тоніно Гуерри на прикладі фільму «Амаркорд». Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (20(2), 36–40. https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(2).2024.318246

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОТВОРЕННЯ І ОСОБИСТІСТЬ