Колекціонер як споживач мистецтва та його охоронець. Від комерціалізації до меценатства

Автор(и)

  • Ольга Петрова Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0002-5573-4648

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(2).2024.318238

Ключові слова:

колекціонер, художній твір, навколохудожня соціальна група, типологія груп, фінанси, художня мода, діловий партнер, меценат, прагматизм, ідеалізм

Анотація

Запропонована тема є актуальною у контексті дослідження реального життя художнього твору як специфічного продукту після його виходу з художньої майстерні в широке поле соціального функціонування, зокрема, в приватних колекціях. Сучасна українська практика залишається невивченою та недиференційованою за напрямами, в яких вона існує. У межах наукового інтересу є потреба систематизувати фрагментовану та розпорошену інформацію щодо функціонування художнього твору в руках колекціонера. Донедавна специфічна соціальна група з назвою «колекціонер» перебувала на маргінесах, якщо не «в катакомбах». До розвалу СРСР колекціонерів переслідували як буржуазний елемент соціуму. Колекціонери існували в андеграунді і ніколи не афішували власної діяльності. Відповідно, ані явище загалом, ані різнопланові інтереси колекціонерів та форми їхньої діяльності не були доступними для наукового вивчення. Колекціонерство визначилось як окреме соціокультурне явище в незалежній Україні 1990–2000-х років. Нарешті відбуваються виставки творів лише з приватних збірок. Стосунки митців та їхніх творів із колекціонерами очікують на критичну оцінку та аналітичне дослідження. У межах заявленої теми продуктивним видається аналіз історії формування та естетичної значущості персональної колекції 1970-х — початку 2024 років колекціонера Юрія Небесника (Ужгород) як можливої моделі для формування приватного Музею сучасного мистецтва України

Посилання

Nebesnyk, Yu. (2023). Koly b ya ne znav tsykh khudozhnykiv osobysto, moia kolektsiia bula b zovsim inshoiu. Interviu, dane Hanni Sheremet [If I had not known these artists personally, my collction would be completely different. Interview to Hanna Sheremet]. Antykvar, 5(132), 108–113 [in Ukrainian].

Petrova, O. (2015). Tretie oko: Mystetski studii: Monohrafichna zbirka statei [The third eye: A monographic collection of articles]. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].

Shpytkovska, N. (2021). Mystetske kolektsionuvannia yak istoryko-kulturne yavyshche XVII–XXI stolittia [Art collecting as a historical and cultural phenomenon of the 17th–21st centuries]. [Doctoral dissertation, Modern Art Research Institute of the National Academy of Arts of Ukraine, Kyiv, Ukraine] [in Ukrainian].

Smyrna, L. (2017). Stolittia nonkonformizmu v ukrainskomu vizualnomu mystetstvi: Monohrafiia [A century of nonconformism in Ukrainian visual art: A monograph]. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-11-28

Як цитувати

Петрова, О. (2024). Колекціонер як споживач мистецтва та його охоронець. Від комерціалізації до меценатства. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (20(2), 9–14. https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(2).2024.318238

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОТВОРЕННЯ І ОСОБИСТІСТЬ