Технологічне мистецтво. Історія поняття та його трактування

Автор(и)

  • Богдан Тимофієнко Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0003-1146-1948

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306930

Ключові слова:

кіномузика, кіномузика українських композиторів, взаємодія музики і зображення, функції кіномузики, структурні складові фільму, драматургія кінотвору

Анотація

Досліджено особливості функцій музики в кінотворах з точки зору впливів останньої на розвиток культурного та суспільного простору сучасного світу. Висвітлено основні завдання кіномузики другої половини XX століття, напрями і тенденції, за якими розвивалася її еволюція. Обґрунтовано, що зазначені процеси особливо помітно виявили себе саме у цей період й стимулювали увагу не лише практиків, а й теоретиків — дослідників екранних мистецтв, до виявлення функцій кіномузики, її стильових та жанрових особливостей, принципів застосування у кінотворах. Останні тенденції вивчено на основі окремих прикладів — зразків творчості українських композиторів, діяльність яких була пов’язана із розвитком кінематографу в Україні другої половини XX століття, що, на наш погляд, досліджено ще недостатньо. Як результат дослідження встановлено, що домінантною функцією як закадрової, так і внутрішньокадрової музики в кінематографі України другої половини XX сторіччя є взаємодоповнення відеоряду й звуку, а також посилення емоційної складової візуального зображення. Серед важливих принципів використання музики при цьому назвемо послідовність у розкритті головної ідеї екранного твору, продуманість етапів загострення конфлікту та гармонізації загальної сюжетної лінії. Обґрунтовано базові принципи композиторської творчості, здійснювані з метою відповідної реалізації функції музики в кінематографі України другої половини XX століття. Узагальнення набули основні функції музики в українському кінематографі другої половини XX століття, виявлені у діяльності композиторів цього періоду, що дозволило простежити практичну реалізацію моделей взаємодії музики і зображення в кінотворах.

Посилання

Allouche, J.-P. (1999). How New Is Technological Art? Leonardo, 32(4), 303–303. https://doi.org/10.1162/002409499553299

Capucci, P. L. (1996). Arte & Tecnologie. Comunicazione estetica e tecnoscienze [Art and technology: Aesthetic and technical communication]. Bologna: Edizioni dell’Ortica [in Italian].

Catricalà, V. (Ed.). (2015). Media art: towards a new definition of arts in the age of technology. Pistoia: Gli ori.

Costa, M. (2021). Art Inside Technology. In: Chiodo, S., Schiaffonati, V. (Eds.). Italian Philosophy of Technology. Philosophy of Engineering and Technology, vol 35. Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-54522-2_14

Fantauzza, J. (2013). A third space: technological art as artistic production and technology research and development [Ph. D. dissertation, Georgia Institute of Technology]. Retrieved from https://repository.gatech.edu/entities/publication/77cecd59-7ead-4240-9236-3b587867cd56

Hertz, P. (2008). From Technological to Virtual Art (review). Leonardo, 41(2), 192–193. Retrieved from https://www.muse.jhu.edu/article/236390.

Kohn, R. E. (2010). The Motorization of Video Art. Afterimage, 37(6), 13–16. https://doi.org/10.1525/aft.2010.37.6.13

Mallamaci, M. G. (2020). Conectados, demasiado conectados. Poder, técnica y virtualización desde el pensamiento de Paul Virilio. Revista de Filosofía (Madrid), 45(2), 247–265. https://doi.org/10.5209/resf.60623

Pearlman, E. (2012, October 2). What’s Wrong With Technological Art vs. the Maker Faire. Hyperallergic. http://hyperallergic.com/57809/whats-wrong-with-technological-artvs-the-maker-faire/

Popper, F. (2007). From Technological to Virtual Art. Cambrige, MA: MIT Press.

Shanken, E. A. (Ed.). (2009). Art and Electronic Media. London; New York: Phaidon Press.

Sofia, Z. (1996). Contested Zones: Futurity and Technological Art. Leonardo, 29(1), 59–66. https://doi.org/10.2307/1576279

Sovgyra T. (2020). Tekhnolohichne mystetstvo yak problema intehratsii tekhnolohii ta mystetstva [“Technological” art as a problem of technology and art integration]. Kultura і suchasnist: almanakh, 2, 93–97 [in Ukrainian].

Wilson, S. (2002). Information arts: intersections of art, science, and technology. Cambrige, MA: MIT Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-22

Як цитувати

Тимофієнко, Б. (2024). Технологічне мистецтво. Історія поняття та його трактування . Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (20(1), 190–195. https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306930

Номер

Розділ

Методологічні виміри гуманітарних досліджень