Особливості функцій кіномузики у творчості українських композиторів другої половини XX століття
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306929Ключові слова:
кіномузика, кіномузика українських композиторів, взаємодія музики і зображення, функції кіномузики, структурні складові фільму, драматургія кінотворуАнотація
Досліджено особливості функцій музики в кінотворах з точки зору впливів останньої на розвиток культурного та суспільного простору сучасного світу. Висвітлено основні завдання кіномузики другої половини XX століття, напрями і тенденції, за якими розвивалася її еволюція. Обґрунтовано, що зазначені процеси особливо помітно виявили себе саме у цей період й стимулювали увагу не лише практиків, а й теоретиків — дослідників екранних мистецтв, до виявлення функцій кіномузики, її стильових та жанрових особливостей, принципів застосування у кінотворах. Останні тенденції вивчено на основі окремих прикладів — зразків творчості українських композиторів, діяльність яких була пов’язана із розвитком кінематографу в Україні другої половини XX століття, що, на наш погляд, досліджено ще недостатньо. Як результат дослідження встановлено, що домінантною функцією як закадрової, так і внутрішньокадрової музики в кінематографі України другої половини XX сторіччя є взаємодоповнення відеоряду й звуку, а також посилення емоційної складової візуального зображення. Серед важливих принципів використання музики при цьому назвемо послідовність у розкритті головної ідеї екранного твору, продуманість етапів загострення конфлікту та гармонізації загальної сюжетної лінії. Обґрунтовано базові принципи композиторської творчості, здійснювані з метою відповідної реалізації функції музики в кінематографі України другої половини XX століття. Узагальнення набули основні функції музики в українському кінематографі другої половини XX століття, виявлені у діяльності композиторів цього періоду, що дозволило простежити практичну реалізацію моделей взаємодії музики і зображення в кінотворах.
Посилання
Banda, D. & Moure, J. (2009). Le Cinéma: naissance d’un art. Premiers écrits. 1895–1920 (Anthologie) [Cinema: The birth of an art. First writings. 1895–1920 (An anthology)] (pp. 350–365). Paris: Flammarion [in French].
Chion, M. (2009) Film: A Sound Art. Transl. by C. Gorbman. New York: Columbia University Press.
Cooke, M. (2014). A History of Film Music. Cambridge: Cambridge University Press.
Desiat not, shcho zminyly Ukrainu. Film pro Myroslava Skoryka. (2020, July 14). [Ten notes that changed Ukraine. A film about Myroslav Skoryk]. [Video]. YouTube. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=GCNV3E2qN64 [in Ukrainian].
Eco, U. (1989). The Open Work. Cambridge, MA: Harvard University Press. Filkevych, H. (2006). Storinky istorii kinomuzyky v Ukraini [Pages of history of film music in Ukraine]. In Narysy z istorii kinomystetstva Ukrainy (pp. 692–718). Kyiv: Intertekhnolohiia [in Ukrainian].
Horpenko, V. (2002). Audiovizualna kultura. Vytky ekrannykh mystetstv. Narysy [Audiovisual culture. The roots of screen arts. An outline]. Part I (pp. 77–96). Kyiv: KyMU [in Ukrainian].
Kalinak, K. (2010). Film Music. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.
Kharchenko, P. (2020). Principles of Functional Classification of Music in Cinema. Artistic Culture. Topical Issues, 16(1), 179–188
Lissa, Z. (1965). Ästhetik der Filmmusik. Berlin: Henschelverlag [in German].
Muzyka i muzykanty. Yevhen Stankovych. Ch. 1. (2014, April 24). [Music and musicians. Yevhen Stankovych. Part 1]. [Video]. YouTube. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=L1ud0hUCN80 [in Ukrainian].
Muzyka i muzykanty. Yevhen Stankovych. Ch. II. (2014, April 28). [Music and musicians. Yevhen Stankovych. Part 2]. [Video]. YouTube. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=-pAPoSPUFqiY [in Ukrainian].
Ross, A. (2020). Die Welt nach Wagner. Ein deutscher Künstler und sein Einfluss auf die Moderne. Hamburg: Rowohlt [in German].
Schrader, M. (2017). Score: A Film Music Documentary — The Interviews. (Interviews by Trevor Thompson). Los Angeles: Epicleff Media. Znaiomtes — Volodymyr Huba. (Chastyna persha). (2016, April 20). [Volodymyr Huba. Part 1] [Video]. YouTube. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=-L_N8A6TgDg [in Ukrainian].
Zubavina, I. (2007). Kinematohraf nezalezhnoi Ukrainy: tendentsii, filmy, postati [Cinema of independent
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.