Особливості функцій кіномузики у творчості українських композиторів другої половини XX століття

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306929

Ключові слова:

кіномузика, кіномузика українських композиторів, взаємодія музики і зображення, функції кіномузики, структурні складові фільму, драматургія кінотвору

Анотація

Досліджено особливості функцій музики в кінотворах з точки зору впливів останньої на розвиток культурного та суспільного простору сучасного світу. Висвітлено основні завдання кіномузики другої половини XX століття, напрями і тенденції, за якими розвивалася її еволюція. Обґрунтовано, що зазначені процеси особливо помітно виявили себе саме у цей період й стимулювали увагу не лише практиків, а й теоретиків — дослідників екранних мистецтв, до виявлення функцій кіномузики, її стильових та жанрових особливостей, принципів застосування у кінотворах. Останні тенденції вивчено на основі окремих прикладів — зразків творчості українських композиторів, діяльність яких була пов’язана із розвитком кінематографу в Україні другої половини XX століття, що, на наш погляд, досліджено ще недостатньо. Як результат дослідження встановлено, що домінантною функцією як закадрової, так і внутрішньокадрової музики в кінематографі України другої половини XX сторіччя є взаємодоповнення відеоряду й звуку, а також посилення емоційної складової візуального зображення. Серед важливих принципів використання музики при цьому назвемо послідовність у розкритті головної ідеї екранного твору, продуманість етапів загострення конфлікту та гармонізації загальної сюжетної лінії. Обґрунтовано базові принципи композиторської творчості, здійснювані з метою відповідної реалізації функції музики в кінематографі України другої половини XX століття. Узагальнення набули основні функції музики в українському кінематографі другої половини XX століття, виявлені у діяльності композиторів цього періоду, що дозволило простежити практичну реалізацію моделей взаємодії музики і зображення в кінотворах.

Посилання

Banda, D. & Moure, J. (2009). Le Cinéma: naissance d’un art. Premiers écrits. 1895–1920 (Anthologie) [Cinema: The birth of an art. First writings. 1895–1920 (An anthology)] (pp. 350–365). Paris: Flammarion [in French].

Chion, M. (2009) Film: A Sound Art. Transl. by C. Gorbman. New York: Columbia University Press.

Cooke, M. (2014). A History of Film Music. Cambridge: Cambridge University Press.

Desiat not, shcho zminyly Ukrainu. Film pro Myroslava Skoryka. (2020, July 14). [Ten notes that changed Ukraine. A film about Myroslav Skoryk]. [Video]. YouTube. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=GCNV3E2qN64 [in Ukrainian].

Eco, U. (1989). The Open Work. Cambridge, MA: Harvard University Press. Filkevych, H. (2006). Storinky istorii kinomuzyky v Ukraini [Pages of history of film music in Ukraine]. In Narysy z istorii kinomystetstva Ukrainy (pp. 692–718). Kyiv: Intertekhnolohiia [in Ukrainian].

Horpenko, V. (2002). Audiovizualna kultura. Vytky ekrannykh mystetstv. Narysy [Audiovisual culture. The roots of screen arts. An outline]. Part I (pp. 77–96). Kyiv: KyMU [in Ukrainian].

Kalinak, K. (2010). Film Music. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press.

Kharchenko, P. (2020). Principles of Functional Classification of Music in Cinema. Artistic Culture. Topical Issues, 16(1), 179–188

Lissa, Z. (1965). Ästhetik der Filmmusik. Berlin: Henschelverlag [in German].

Muzyka i muzykanty. Yevhen Stankovych. Ch. 1. (2014, April 24). [Music and musicians. Yevhen Stankovych. Part 1]. [Video]. YouTube. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=L1ud0hUCN80 [in Ukrainian].

Muzyka i muzykanty. Yevhen Stankovych. Ch. II. (2014, April 28). [Music and musicians. Yevhen Stankovych. Part 2]. [Video]. YouTube. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=-pAPoSPUFqiY [in Ukrainian].

Ross, A. (2020). Die Welt nach Wagner. Ein deutscher Künstler und sein Einfluss auf die Moderne. Hamburg: Rowohlt [in German].

Schrader, M. (2017). Score: A Film Music Documentary — The Interviews. (Interviews by Trevor Thompson). Los Angeles: Epicleff Media. Znaiomtes — Volodymyr Huba. (Chastyna persha). (2016, April 20). [Volodymyr Huba. Part 1] [Video]. YouTube. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=-L_N8A6TgDg [in Ukrainian].

Zubavina, I. (2007). Kinematohraf nezalezhnoi Ukrainy: tendentsii, filmy, postati [Cinema of independent

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-22

Як цитувати

Цянь, Т. (2024). Особливості функцій кіномузики у творчості українських композиторів другої половини XX століття. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (20(1), 183–189. https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306929

Номер

Розділ

Методологічні виміри гуманітарних досліджень