Поняття «новаторство» в українській мистецькій критиці 1960-х років: до історії терміна

Автор(и)

  • Марина Полякова Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0003-3379-0347

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306928

Ключові слова:

1960-ті, мистецтво, соцреалізм, новаторство, формалізм, критика, історія понять, соціокультурна складова

Анотація

У межах історії понять розглянуто термін «новаторство» так, як його розуміли українські мистецтвознавці та художники-критики у період панування соціалістичного реалізму й одночасно зародження нонконформістського українського мистецтва (1960-ті роки). Виявлено, що заохочення до новаторства, поширене у мистецтві соцреалізму, означало не надання художнику творчої свободи (що є засадничим принципом мистецтва взагалі), а було вимогою дотримання стилістики та естетики реалізму, пошуку форм хоч і нових, але наповнених лише соціалістичним змістом. Також розглянуто терміни «реалістичне новаторство», «формалізм», «традиція», «сучасний», «художня майстерність» тощо, які пов’язані з терміном «новаторство». Доведено, що жорстка критика формалізму («формалістичного трюкацтва») в українських мистецьких виданнях штучно стримувала новаторський пошук художників.

Біографія автора

Марина Полякова, Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України

молодший науковий співробітник

Посилання

*** (1961). Vypravdaty vysoke doviria [To justify the high trust], Mystetstvo, 5, 2–3 [in Ukrainian].

Ataian, H. & Zaitseva I. (Eds.). (2020). Tetiana Yablonska. Shchodennyky, spohady, rozdumy [Tatiana Yablonska. Diaries, memories, reflections]. Kyiv: Rodovid [in Ukrainian].

Bergson, A. (2010). Tvorcha evolyuciya [Creative evolution]. Kyiv: Vydavnytstvo Zhupanskoho [in Ukrainian].

Grabar, I. (1959). Realizm budet zhit vechno [Realism will live forever]. In Yu. Kalashnikov, Yu. & Nedoshivin. G (Eds.). Protiv revizionizma v iskusstve i iskusstvoznanii (pp. 7–8) Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Horova, N. (2016). Yavyshche mystetskoho suprotyvu v kulturnomu seredovyshchi Ukrainy druhoi polovyny 1950-kh — pochatku XXI stolittia (na prykladi tvorchosti Ady Rybachuk i Volodymyra Melnychenka) [The Phenomenon of Artistic Resistance in the Cultural Environment of Ukraine in the Second Half of the 1950s — the Beginning of the XXIst Century (on the Example of the Works of Ada Rybachuk and Volodymyr Melnychenko)] [Ph.D. dissertation, Modern Art Research Institute of the National Academy of Arts of Ukraine, Kyiv] [in Ukrainian].

Hovdia, P. (1961). Vymohy chasu [The demands of the times]. Mystetstvo, 5, 10–11 [in Ukrainian].

Hovdia, P. & Pashchenko, O. (1963). Z pozytsii realizmu [From the standpoint of realism]. Mystetstvo, 1, 23–25 [in Ukrainian].

Kasiian, V. (1961). Natkhnenna tvorchist khudozhnykiv [Inspirational work of artists]. Mystetstvo, 5, 17–21 [in Ukrainian].

Kosarevska, R., Levchenko, O. (2023). Pereosmyslennia klasychnoho mystetstva: doslidzhennia suchasnoho pidkhodu do vyiavlennia formy mystetstva (zhyvopys, skulptura, arkhitektura) ta yoho reinterpretatsiia u suspilstvi [Reinterpretation of classical art: a study of the modern approach to the discovery of the art form (painting, sculpture, architecture) and its reinterpretation in society]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 66(2), 39–44 [in Ukrainian].

Lebedieva, K. (2022). Mykola Hlushchenko — khudozhnyk i shpyhun [Mykola Hlushchenko: An artist and a spy]. Kharkiv, Kyiv: Vydavets Oleksandr Savchuk; Biblioteka ukrainskoho mystetstva [in Ukrainian].

Lenin, V. (1976). O literature i iskusstve [On literature and art]. Moscow : Khudozhestvennaya literatura [in Russian].

Rypska, N. (1962). Suchasnist i zasoby khudozhnoho vyrazu [Modernity and means of artistic expression]. Mystetstvo, 5, 25–28 [in Ukrainian].

Rypska, N. (1969). Udoskonalennia maisternosti [Improvement of skill]. Mystetstvo, 6, 6–8 [in Ukrainian].

Smyrna, L. (2017). Stolittia nonkonformizmu v ukrainskomu vizualnomu mystetstvi [A century of nonconformism in Ukrainian visual art]: A monograph. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].

Solomonov, M. (1961). Poeziia chasu [The poetry of time]. Mystetstvo, 6, 7–8 [in Ukrainian].

Zaplotynska, O. (2006). Intelektualnyi nonkonformizm v Ukraini v 60–70-kh rr. XX st. (Istoryko-kulturnyi aspekt) [Intellectual nonconformism in Ukraine in the 1960s and 1970s. (Historical and cultural aspect)]. [A summary of the Candidate dissertation, Institute of History of the National Academy of Sciences of Ukraine, Kyiv] [in Ukrainian].

Zaplotynska, O. (2006). „Formalizm chy novatorstvo?” Intelektualnyi nonkonformizm v ofitsiinomu dyskursi 1960–1970-kh rr. v Ukraini [„Formalism or innovation?” Intellectual nonconformism in the official discourse of the 1960s–1970s in Ukraine]. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal, 1, 145–157 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-22

Як цитувати

Полякова, М. (2024). Поняття «новаторство» в українській мистецькій критиці 1960-х років: до історії терміна. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (20(1), 177–182. https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306928

Номер

Розділ

Методологічні виміри гуманітарних досліджень