Поняття «новаторство» в українській мистецькій критиці 1960-х років: до історії терміна
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306928Ключові слова:
1960-ті, мистецтво, соцреалізм, новаторство, формалізм, критика, історія понять, соціокультурна складоваАнотація
У межах історії понять розглянуто термін «новаторство» так, як його розуміли українські мистецтвознавці та художники-критики у період панування соціалістичного реалізму й одночасно зародження нонконформістського українського мистецтва (1960-ті роки). Виявлено, що заохочення до новаторства, поширене у мистецтві соцреалізму, означало не надання художнику творчої свободи (що є засадничим принципом мистецтва взагалі), а було вимогою дотримання стилістики та естетики реалізму, пошуку форм хоч і нових, але наповнених лише соціалістичним змістом. Також розглянуто терміни «реалістичне новаторство», «формалізм», «традиція», «сучасний», «художня майстерність» тощо, які пов’язані з терміном «новаторство». Доведено, що жорстка критика формалізму («формалістичного трюкацтва») в українських мистецьких виданнях штучно стримувала новаторський пошук художників.
Посилання
*** (1961). Vypravdaty vysoke doviria [To justify the high trust], Mystetstvo, 5, 2–3 [in Ukrainian].
Ataian, H. & Zaitseva I. (Eds.). (2020). Tetiana Yablonska. Shchodennyky, spohady, rozdumy [Tatiana Yablonska. Diaries, memories, reflections]. Kyiv: Rodovid [in Ukrainian].
Bergson, A. (2010). Tvorcha evolyuciya [Creative evolution]. Kyiv: Vydavnytstvo Zhupanskoho [in Ukrainian].
Grabar, I. (1959). Realizm budet zhit vechno [Realism will live forever]. In Yu. Kalashnikov, Yu. & Nedoshivin. G (Eds.). Protiv revizionizma v iskusstve i iskusstvoznanii (pp. 7–8) Moscow: Iskusstvo [in Russian].
Horova, N. (2016). Yavyshche mystetskoho suprotyvu v kulturnomu seredovyshchi Ukrainy druhoi polovyny 1950-kh — pochatku XXI stolittia (na prykladi tvorchosti Ady Rybachuk i Volodymyra Melnychenka) [The Phenomenon of Artistic Resistance in the Cultural Environment of Ukraine in the Second Half of the 1950s — the Beginning of the XXIst Century (on the Example of the Works of Ada Rybachuk and Volodymyr Melnychenko)] [Ph.D. dissertation, Modern Art Research Institute of the National Academy of Arts of Ukraine, Kyiv] [in Ukrainian].
Hovdia, P. (1961). Vymohy chasu [The demands of the times]. Mystetstvo, 5, 10–11 [in Ukrainian].
Hovdia, P. & Pashchenko, O. (1963). Z pozytsii realizmu [From the standpoint of realism]. Mystetstvo, 1, 23–25 [in Ukrainian].
Kasiian, V. (1961). Natkhnenna tvorchist khudozhnykiv [Inspirational work of artists]. Mystetstvo, 5, 17–21 [in Ukrainian].
Kosarevska, R., Levchenko, O. (2023). Pereosmyslennia klasychnoho mystetstva: doslidzhennia suchasnoho pidkhodu do vyiavlennia formy mystetstva (zhyvopys, skulptura, arkhitektura) ta yoho reinterpretatsiia u suspilstvi [Reinterpretation of classical art: a study of the modern approach to the discovery of the art form (painting, sculpture, architecture) and its reinterpretation in society]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 66(2), 39–44 [in Ukrainian].
Lebedieva, K. (2022). Mykola Hlushchenko — khudozhnyk i shpyhun [Mykola Hlushchenko: An artist and a spy]. Kharkiv, Kyiv: Vydavets Oleksandr Savchuk; Biblioteka ukrainskoho mystetstva [in Ukrainian].
Lenin, V. (1976). O literature i iskusstve [On literature and art]. Moscow : Khudozhestvennaya literatura [in Russian].
Rypska, N. (1962). Suchasnist i zasoby khudozhnoho vyrazu [Modernity and means of artistic expression]. Mystetstvo, 5, 25–28 [in Ukrainian].
Rypska, N. (1969). Udoskonalennia maisternosti [Improvement of skill]. Mystetstvo, 6, 6–8 [in Ukrainian].
Smyrna, L. (2017). Stolittia nonkonformizmu v ukrainskomu vizualnomu mystetstvi [A century of nonconformism in Ukrainian visual art]: A monograph. Kyiv: Feniks [in Ukrainian].
Solomonov, M. (1961). Poeziia chasu [The poetry of time]. Mystetstvo, 6, 7–8 [in Ukrainian].
Zaplotynska, O. (2006). Intelektualnyi nonkonformizm v Ukraini v 60–70-kh rr. XX st. (Istoryko-kulturnyi aspekt) [Intellectual nonconformism in Ukraine in the 1960s and 1970s. (Historical and cultural aspect)]. [A summary of the Candidate dissertation, Institute of History of the National Academy of Sciences of Ukraine, Kyiv] [in Ukrainian].
Zaplotynska, O. (2006). „Formalizm chy novatorstvo?” Intelektualnyi nonkonformizm v ofitsiinomu dyskursi 1960–1970-kh rr. v Ukraini [„Formalism or innovation?” Intellectual nonconformism in the official discourse of the 1960s–1970s in Ukraine]. Ukrainskyi istorychnyi zhurnal, 1, 145–157 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.