Роль культурних інституцій у дослідженні феномену жорстокості в мистецтві
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306927Ключові слова:
жорстокість, насильство, перфоманс, мистецтво, імерсивністьАнотація
Розглянуто проблему впливу культурних інституцій на дослідження феномену жорстокості у мистецтві. Виявлено, що в Європі та США осередками таких студій стають наукові центри при університетах та музеях, також вивчення жорстокості є популярним вибором науково-дослідницьких тем на два-три роки. Зазначені особливості дозволили Заходу сформувати механізми протидії жорстокості та насильству, які успішно застосовуються в психологічній підтримці та боротьбі за права людини. В Україні таких науково-дослідницьких центрів ще не відкрито, тому дослідження триває в мистецькоемпіричній площині, за фінансування європейських та американських фондів та спонсорських програм або коштом самих митців. Зазначена ситуація обумовлює брак комунікації між окремими митцями-дослідниками та знижує результативність досліджень. Обґрунтовано можливість деяких здобутків у розумінні теми жорстокості в сучасному українському контексті без культурних інституцій, але такий підхід суттєво зменшує ймовірність побудови системного бачення та вивчення наслідків жорстокості. Найбільш перспективною визнана форма мистецької колаборації «дослідник — митець», в якій арт-експерименти є частиною дослідницької стратегії.
Посилання
Adamovych, N., (2023). Palaiuchyi kreml ta “zhorstokyi” pivnyk: yak mystetstvo pid chas viiny vidtvoriuie realnist ta dopomahaie vyzhyvaty [Burning Kremlin and the “cruel” rooster: How art in the time of war recreates reality and helps to survive]. Retrieved from https://zmina.info/articles/palayuchyy-kreml%CA%B9-ta-zhorstokyy-pivnyk-yak-mystetstvo-pid-chas-viyny-vidtvoryuye-real%CA%B9nist%CA%B9-ta-dopomahaye-vyzhyvaty/ [in Ukrainian].
Adler, I. (2023, December 3). Odeski myttsi staly uchasnykamy antyvystavy: holi modeli, suvoryi art-krytyk ta kartyny iz rozputnymy deputatamy [Odesa artists participate in an anti-play: naked models, a strict art critic, and paintings depicting profligate lawmakers]. Retrieved from https://dumskaya.net/news/odesskie-hudozhniki-stali-uchastnikami-antispekt-180632/ua/ [in Ukrainian].
Andrieienkova, V., Baidyk V., Voitsiakh T., & Kalashnyk O. (2020). Zapobihannia ta protydiia proiavam nasylstva: diialnist zakladiv osvity. Navchalno-metodychnyi posibnyk [Preventing and counteracting to the manifestations of violence: Activity of educational institutions]. Kyiv: FOP Nichoha S. O. [in Ukrainian].
Artaud, A., (2021). Teatr ta yoho dviinyk [Theatre and its double]. Kyiv: Vydavnytstvo Zhupanskoho [in Ukrainian].
ArtPole (n. d.). Retrieved from: https://artpole.org/about [in Ukrainian].
Averianova, N. (2022). Tematyka nasylstva u mystetstvi: vplyv na molod. In Materialy konferentsii MTsND (26.08.2022; Chernivtsi, Ukraina) (pp. 282–287). Retrieved from https://archive.mcnd.org.ua/index.php/conference-proceeding/article/view/229 [in Ukrainian].
Batalina, Kh., & Kostiuk, N. (2022). Nasylstvo v konteksti istorii svitovoho kino [Violence in the context of history of world cinema]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu kultury i mystetstv. Seriia: Audiovizualne mystetstvo i vyrobnytstvo, 5(1), 54–63. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.1.2022.257178 [in Ukrainian].
Capezza, N. (2003) The Cultural-Psychological Foundations for Violence and Nonviolence: An Empirical Study. Forum Qualitative Sozialforschung / Forum: Qualitative Social Research, 4(2), Art. 8. Retrieved from: http://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:0114-fqs030281.
Halina, M. (2023, December 3). Teatr Dobroty [The theatre of kindness]. Kyiv Daily. Retrieved from: https://kyivdaily.com.ua/suchmyst-u-tayinstvi/ [in Ukrainian].
Makarova, V. (2008). “Kultura strakhu” yak etychna problema diialnosti zasobiv masovoi komunikatsii [Fear culture as a problem of the means of mass communication]. Retrieved from http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=2360 [in Ukrainian].
Nesmiian, A. (2021, December 14). Oleh Mitasov: vulychnyi khudozhnyk i miskyi bozhevilnyi [Oleh Mitasov: street artist and a madman]. Retrieved from https://amnesia.in.ua/mitasov [in Ukrainian].
Nosko, K. (2014, November 11). Syla oporu zhorstokosti — mystetstvo pislia sotsialno-politychnykh potriasin [The force opposing cruelty: Art after socio-political turmoil]. Retrieved from https://artukraine.com.ua/a/sila-oporu-zhorstokosti--mistectvo-pislya-socialno-politichnikh-potryasin/ [in Ukrainian].
Proto produkciia (n. d.). Retrieved from: https://proto-produkciia.com/ [in Ukrainian].
Ukraine War Art Collection (2023). Retrieved from https://war-art.uccs.org.ua/marta-syrko-%d0%bc%d0%b0%d1%80%d1%82%d0%b0-%d1%81%d1%96%d1%80%d0%ba%d0%be/
Ukrainian contemporary dance during the war (2023). Retrieved from https://danceplatform.org.ua/let-the-body-speak-en
Woollett, N, Christofides, N, Franchino-Olsen, H, Silima, M, Fouche, A, Meinck, F. (2023). “Through the drawings…they are able to tell you straight”: Using arts-based methods in violence research in South Africa. PLOS Glob Public Health, 3(10): e0002209. https://doi.org/10.1371/journal.pgph.0002209
Zhuravel, T., Kochemyrovska, O., Yasenovska, M. et al. (2010). Poperedzhennia, vyiavlennia i podolannia vypadkiv nasylstva ta zhorstokoho povodzhennia z ditmy: metodychnyi posibnyk dlia osvitian [Prevention, detection, and overcoming the cases of violence and child abuse]. Kyiv: TOV “K.I.S” [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.