Відкрита форма, її психологічні, цивілізаційні та естетичні засади утворах сучасних українських митців

Автор(и)

  • Ольга Петрова Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0002-5573-4648

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306925

Ключові слова:

Умберто Еко, non finito, Олександр Архипенко, відкрита форма, нелінійний світ, хаосмос, генезис-становлення, діалог з глядачем, демонтаж форми, формотворення в принципах «відкритого твору», фактор війни 2022–2024 років у творчості українських митців

Анотація

Подано концепцію «відкритого твору» (за ідеєю Умберто Еко) як змістовно не окресленого та навіть незавершеного (non finito) твору, такого, який з’явився у мистецькій практиці XX століття — в час революційних та військових катастроф. Події початку XX століття в соціальній, психологічній та художній свідомості першого ешелону авангардистів обумовили емоційні та психологічні зсуви та сприяли народженню нових способів художнього мовлення. У мистецтві виникли твори з різновекторними характеристиками: полімпсест, симулякр, деконструкція, інше. Загальний розвиток мистецтва відтоді набув характеру різоми. Такі засади художнього мислення були передбачені Г. Вельфліним у мистецтві (XIX століття) та в естетиці А. Шопенгавером, Ф. Ніцше, А. Бергсоном, іншими філософами початку XX століття. Естетична концепція «відкритого твору» та його особлива поетика переорієнтували європейську мистецтвознавчу думку щодо аналізу модерної художньої практики. Мистецтвознавство зацікавилось художньою формою в самому процесі її становлення (незавершення). Процес формування художнього твору зробився предметом прискіпливого аналізу як такий, що цікавий сучасному глядачу як «синергічній людині». У статті в контексті поетики «відкритого твору» висвітлено значення авангардних відкриттів Олександра Архипенка як піонера світової модерної скульптури. Унаочнено зв’язок його філософського та пластичного мислення з динамічними соціальними та науковими зсувами в житті людства, зокрема, з «фізикою космосу» Альберта Ейнштейна. Визначено революційну роль цезур (пустот) в об’ємах Архипенкової скульптури. Під кутом концепції щодо «відкритого твору» у статті унаочнено нові форми діалогу модерністів XXI століття, зокрема, українських художників з реципієнтом. Аналіз творів сучасних українських митців (О. Животкова, О. Джураєвої, І. Гречаника) ілюструє практичне користування «відкритою формою» як модерною практикою в час психологічного напруження та невизначеності, у стані стресових ситуацій війни 2022–2024 років в Україні. «Перебування перед ніщо» (вислів К. Ясперса), життя на порозі буття обумовили ірраціоналізм та «поетику незавершеності» у творах названих авторів. Важливим було визначити таку субстаційну характеристику твору, як багатозначність у його сприйнятті та прочитанні.

Біографія автора

Ольга Петрова, Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України

докторка філософських наук, професорка, головний науковий співробітник

Посилання

Eco, U. (2004). Otkryitoe proizvedenie. Forma i neopredelennost v sovremennoy poetike [Open work. Form and uncertainty in modern poetics]. Saint Petersburg: Akademichekiy proekt [in Russian].

Jaspers, K. (1994) Smyisl i naznachenie istorii [Meaning and purpose of history]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Korotych, V. (1989). Slovo pro Archypenka [On Archypenko]. In Aleksandr Arhipenko. Albom (pp. 6–65). Kyiv: Mystetstvo [in Ukrainian].

Losev, A. (1995). Problema simvola i realisticheskoe iskusstvo [The problem of symbol and realistic art]. Moskow: Iskusstvo [in Russian].

Zhivotkov, O. (2022) [Unpublished interview, Kyiv] [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-22

Як цитувати

Петрова, О. (2024). Відкрита форма, її психологічні, цивілізаційні та естетичні засади утворах сучасних українських митців. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (20(1), 156–160. https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306925

Номер

Розділ

Методологічні виміри гуманітарних досліджень