Науковий факт і художній образ (деформація предметного поля українського театрознавства 1920-х років)
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306924Ключові слова:
академічне театрознавство, мережа академічного театрознавства, предметне поле театрознавства, науковий факт, історіографія театру, наукова спадщина Петра РулінаАнотація
Межі професійної діяльності визначає коло осіб, які її здійснюють (хто), зміст діяльності (виробництво, обробка або якісь інші дії, спрямовані на зміну об’єкта), критерії якості, технічні, етичні та інші норми, форми заохочень і санкцій тощо. Отже, формальна або неформальна мала або середня соціальна група, діяльність якої невідривна від ситуації, в якій здійснюється, адже, крім виробництва, передбачає організацію попиту і збуту, комунікацію із зовнішнім щодо групи світом, що й має наслідком розшарування самої діяльності на дрібніші самостійні функції (диференціація виробництва, збуту та ін.) та її трансформацію, інколи ледь не до самознищення. Осердя професійної діяльності — її предметне поле або предметне коло — визначає не лише предмет виробництва, критерії його якості і межі, а й дуже часто приховані від безпосереднього споживача невидимі комунікації, серед яких ключову роль відіграють фахова мережа (структурована фахова комунікація, що здійснюється членами групи з приводу предмета виробництва) та її бібліотеки (теоретичні праці, технічні інструкції, протоколи, які регламентують діяльність тощо). У 1920-х роках, коли в Україні завершувалося усамостійнення діяльності, спрямованої на виробництво наукових фактів, отже, нового і бажано практично орієнтованого знання про театр, а саме відмежування цієї сфери від інших було закріплено у термінах «театрознавство» і «театрологія», відбувався надзвичайно активний процес формування предметного поля, мережі і бібліотеки театрознавства. Ключову роль у цих процесах відіграв (і не лише внаслідок власної фахової активності, а й унаслідок місця, яке посідав у мережі) історик театру Петро Рулін, у діяльності якого, саме з точки зору формування і деформації предметного кола, увиразнено основні тенденції театрознавства 1920-х років.
Посилання
Antonovych, D. (1930). Knyzhka O. Kysilia pro K. Solenyka [O. Kysil’s book about K. Solenyk]. Knyholiub, IV, 216–228. [in Ukrainian].
Biletskyi, O. (1929). Peredmova [Foreword]. In Dmytrova, L. Pidruchna knyha z istorii vsesvitnoho teatru, issue 1 (pp. 5–8). [Kharkiv]: DVU [in Ukrainian].
Kareev, N. (1913). Teoriya istoricheskogo znaniya [The theory of historical knowledge]. Saint Petersburg: Tip. M. M. Stasyulevicha [in Russian].
Koperzhynskyi, K. (1928). Ukrainske literaturoznavstvo i krytyka [Ukrainian literature studies and criticism]. Ukraina, 3, 110–122. [in Ukrainian].
Langlois, C. V. & Seignobos, C. (1899). Vvedenie v izuchenie istorii [Introduction to historical studies]. Saint Petersburg: Izd. O. N. Popovoy [in Russian].
Pidnesty revoliutsiinu pylnist (1936). [Revolutionary vigilance should be on the rise]. Teatr, 1, 1–2. [in Ukrainian].
Pylypchuk, R. (1992, September 12). Zapovit teatroznavtsiam: Do 100-richchia z dnia narodzhennia Petra Rulina [A testament to the theatre historians: On the 100th birth anniversary of Petro Rulin]. Kultura i zhyttia, 37, 4 [in Ukrainian].
Rulin, P. (1925). Studii z istorii ukrainskoho teatru (1917–1924) [Studies on the history of Ukrainian theatre (1917–1924)]. Zapysky Istorychno-filolohichnoho viddilu UAN, 5, 207–228. [in Ukrainian].
Rulin, P. (1929). Zavdannia istorii ukrainskoho teatru [Objectives of the history of Ukrainian theatre]. Richnyk ukrainskoho teatralnoho muzeiu, vol. 1 (pp. 9–40). Kyiv: VUAN [in Ukrainian].
Rulin, P. (n. d.). Istoryia izuchenyia russkoi lyteratury. Konspekt lektsii [History of studying the Russian literature]. TsDAMLM Ukrainy. F. 90. Op. 1. Spr. 103 [in Russian].
Rulin, P. (n. d.). Konspekt lektsii “Zmist istorii teatru” [Content of the history of theatre: lecture notes]. TsDAMLM Ukrainy. F. 90. Op. 1. Spr. 83. [in Ukrainian].
Rulin, P. (n. d.). Korotki zapysky pro robotu nad arkhivnymy materialamy [Short notes on working the archival materials]. TsDAMLM Ukrainy. F. 90. Op. 1. Spr. 237 [in Ukrainian].
Rulin, P. (n. d.). Otchet professora stypendyata Petra Yvanovycha Rulyna za 1917–1918 [The report of the Professor Petro Ivanovych Rulin of 1917–1918]. TsDAMLM Ukrainy. F. 90. Op. 1. Spr. 290 [in Russian].
Rulin, P. (n. d.). Pro piatnadtsiatyrichnyi yuvilei teatru im. Iv. Franka [On the 15th anniversary of Ivan Franko Theatre]. TsDAMLM Ukrainy. F. 90. Op. 1. Spr. 20. [in Ukrainian].
Rulin, P. (n. d.). Zvit pro metodyku podachi materialu z istorii literatury [Report o the methids of material presentation in the literary history]. TsDAMLM Ukrainy. F. 90. Op. 1. Spr. 289. [in Ukrainian].
Rulin, P. [P. Syvyi]. (n. d.). Teatr im. Franka za mynulyi sezon u Kyievi [Ivan Franko Theatre repertoire of the previous season in Kyiv]. TsDAMLM. F. 90. Op. 1. Spr. 3. [in Ukrainian].
Volytska, I., Kupchynskyi, O. & Pylypchuk, R. (Eds.) (1999). [Vid redaktoriv tomu] [Editors’ note]. Zapysky Naukovoho tovarystva imeni Shevchenka, CCXXXVII, 5–12 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.