Українська сценографія початку XXI століття: алгоритми буття сутнісних сенсів

Автор(и)

  • Ковальчук Олена Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Україна https://orcid.org/0000-0002-0170-0821

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306921

Ключові слова:

українська сценографія початку XXI століття, мистецтво України та війна, сценографиня Марія Левитська, сценографиня Людмила Нагорна, сценограф Олег Татаринов

Анотація

Визначено основні тенденції розвитку української сценографії початку XXI століття, які художники національного театру реалізують у складних контекстах історичних реалій. Авторка аналізує аспекти психологічного переформатування сценографічної еліти країни, переоцінку творчих орієнтирів митців під впливом війни, вміння повноцінно реалізувати власні ідеї у форматах театральних вистав, у просторі виставкових проєктів, форматах інсталяційно-перформативних практик, у станкових роботах, педагогічно-викладацькій діяльності. Проаналізовано цільові та концептуальні характеристики проєктів Марії Левицької, Андрія Александровича-Дочевського, Людмили Нагорної, Сергія та Наталі Ридванецьких, Богдана Поліщука, Інесси Кульчицької, Олега Татаринова, Юлії Заулічної, Олесі Головач, Олени Поліщук та інших. Визначено авторські позиції митців театру у критично важливі моменти української історії; означено образні характеристики інсталяцій учасників проєкту як прояву авторського стилю і феномену мистецької відповіді на російсько-українську війну; проаналізовано особливості творчого розвитку головних учасників мистецьких процесів, їхню роль в еволюції сценографічної культури Україні. Визначено непересічну роль художників театру початку XXI століття як продовжувачів провідних концептів розвитку національної сценографічної школи, у творчих проєктах яких проявляється чітко визначена національна свідомість, що завжди тяжіла до європейських цінностей.

Біографія автора

Ковальчук Олена, Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України

кандидат мистецтвознавства, доцент, провідний науковий співробітник

Посилання

Aleksandrovich-Dochevskyi, A. (Comp.) (2019). Stsenohrafiia. Poshuky vlasnoi estetyky. 1920–2020 [Scenography. In Search of Particular Aesthetics. 1920–2020]. Text by O. Kovalchuk. Kyiv. Antiquar [in Ukrainian].

Levytska M. (2016). Muzy i muzyka moho teatru [My Theatre Muses and Music]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Vystavka UAScenography 2022 (n. d.). [Exhibition Press Release]. Retriewed from https://www.uascenography.com/novyny/vystavka-uascenography-2022.html [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-22

Як цитувати

Олена, К. (2024). Українська сценографія початку XXI століття: алгоритми буття сутнісних сенсів. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (20(1), 124–132. https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306921

Номер

Розділ

CONTEMPORARY ART: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА