Українська сценографія початку XXI століття: алгоритми буття сутнісних сенсів
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306921Ключові слова:
українська сценографія початку XXI століття, мистецтво України та війна, сценографиня Марія Левитська, сценографиня Людмила Нагорна, сценограф Олег ТатариновАнотація
Визначено основні тенденції розвитку української сценографії початку XXI століття, які художники національного театру реалізують у складних контекстах історичних реалій. Авторка аналізує аспекти психологічного переформатування сценографічної еліти країни, переоцінку творчих орієнтирів митців під впливом війни, вміння повноцінно реалізувати власні ідеї у форматах театральних вистав, у просторі виставкових проєктів, форматах інсталяційно-перформативних практик, у станкових роботах, педагогічно-викладацькій діяльності. Проаналізовано цільові та концептуальні характеристики проєктів Марії Левицької, Андрія Александровича-Дочевського, Людмили Нагорної, Сергія та Наталі Ридванецьких, Богдана Поліщука, Інесси Кульчицької, Олега Татаринова, Юлії Заулічної, Олесі Головач, Олени Поліщук та інших. Визначено авторські позиції митців театру у критично важливі моменти української історії; означено образні характеристики інсталяцій учасників проєкту як прояву авторського стилю і феномену мистецької відповіді на російсько-українську війну; проаналізовано особливості творчого розвитку головних учасників мистецьких процесів, їхню роль в еволюції сценографічної культури Україні. Визначено непересічну роль художників театру початку XXI століття як продовжувачів провідних концептів розвитку національної сценографічної школи, у творчих проєктах яких проявляється чітко визначена національна свідомість, що завжди тяжіла до європейських цінностей.
Посилання
Aleksandrovich-Dochevskyi, A. (Comp.) (2019). Stsenohrafiia. Poshuky vlasnoi estetyky. 1920–2020 [Scenography. In Search of Particular Aesthetics. 1920–2020]. Text by O. Kovalchuk. Kyiv. Antiquar [in Ukrainian].
Levytska M. (2016). Muzy i muzyka moho teatru [My Theatre Muses and Music]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].
Vystavka UAScenography 2022 (n. d.). [Exhibition Press Release]. Retriewed from https://www.uascenography.com/novyny/vystavka-uascenography-2022.html [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.