Репертуарна стратегія театру «Київ Модерн-балет» після повномасштабного російського вторгнення в Україну: прем’єри балетів «Завтра», «ДискриміНАЦІЯ» і «За хвилину до Різдва»
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306910Ключові слова:
сучасний танець в Україні, мистецтво в часи російсько-української війни, репертуарна стратегія театру «Київ Модерн-балет», українська хореографічна культура, українська культура XXI століття, соціально орієнтоване мистецтво, школа Раду ПоклітаруАнотація
У лютому 2022 року, після початку великого російського вторгнення в Україну, Академічний театр «Київ Модернбалет» на декілька місяців зупинив свою діяльність. Проте вже протягом 2023 року оновлена трупа під керівництвом хореографа Раду Поклітару представила прем’єри трьох балетів. Балет «Завтра» в постановці Поклітару на музику середніх частин Першого і Другого фортепіанних концертів Фридерика Шопена продовжує традицію балетних «шопеніан»: півгодинна безсюжетна композиція намагається вхопити відчуття майбутнього, завтрашнього дня, яке в перші місяці великої війни здавалося втраченим назавжди. Вдвічі довший і в цілому масштабніший балет «ДискриміНАЦІЯ» на музику Ґеорґа Фридриха Генделя (уривки з ораторій, опер та інструментальних творів) та фортепіанних багателей Валентина Сильвестрова досліджує мовою танцю різні форми дискримінації: булінґ, ейджизм, гомофобію, тиск соцмереж і масмедій, звуження приватного простору та соціальну нерівність. Розвиваючи лінію соціально ангажованого театру, «ДискриміНАЦІЯ» в постановці Раду Поклітару водночас далека від моралізаторства і прямого політичного висловлювання. Третю прем’єру «Київ Модерн-балету» у 2023 році поставив Сергій Кон. «За хвилину до Різдва» — це вистава-подорож для сімейного перегляду, в якій у формі балетної казки, дуже близько до сьогоднішніх воєнних реалій, осмислено природу зла і водночас пародійно переосмислено попередній репертуар театру, зокрема балети «Лускунчик» і «Лебедине озеро» на музику Чайковського (після лютого 2022 року «Київ Модерн-балет» призупинив показ всіх вистав на музику російських композиторів, а також тих вистав, які були поставлені за мотивами російських літературних творів). Вистави 2023 року оприявнили три перспективні і водночас контрастні тенденції в репертуарній стратегії «Київ Модерн-балету»: це «балетна есеїстика», безсюжетні вистави, що на новому етапі переосмислюють неокласичну традицію XX століття; це соціальний танцювальний театр, що ставить перед собою конкретні завдання і намагається впливати на поточні суспільні дискусії; це художньо переконливі і комерційно успішні вистави для сімейної авдиторії.
Посилання
Afonina, O. (2021). Suchasne mystetstvo v teorii ta praktytsi [Contemporary Art in Theory and Practice]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv, 1, 48–52. DOI: 10.32461/2226-3209.1.2021.229550 [in Ukrainian].
Akademichnyi teatr “Kyiv Modern-balet” hotuie premieru “DyskrymiNATSIIA” (2023, October). [The Kyiv Modern Ballet Academic Theater Is Preparing the Premiere of DiscrimiNATION]. Ukrainian Theater. Retrieved from https://theatermag.com.ua/publication/3?section=ACTIVITY [in Ukrainian].
Bentia, I. & Rudnyk, N. (Eds.). (2016). Kyiv Modern Ballet: Ten Years. [Kyiv Modern Ballet] [in Ukrainian and English].
Chyrkova, L. (2023, November 7). Radu Poklitaru pro novu vystavu “DyskrymiNATSIIA” i robotu v Kyiv Modern-baleti [Radu Poklitaru About the New Production DiscrimiNATION and His Work at the Kyiv Modern Ballet]. Kultura na Chasi — Suspilne Kultura. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=5aByBDKmjcg [in Ukrainian].
Drach, T. (2023). Vplyv metodyky Piny Baush na rozvytok tantsiu-modern v Ukraini // [The Influence of Pina Bausch’s Methodology on the Development of Modern Dance in Ukraine]. Innovatsiina pedahohika, 66, 123–126. DOI: 10.32782/2663- 6085/2023/66.25 [in Ukrainian].
Herashchenko, O. (2023, October 10). (Ne)svidome mystetstvo: Radu Poklitaru [(Un)conscious Art: Radu Poklitaru]. NV Podkasts. Retrieved from https://podcasts.nv.ua/episode/25694.html [in Ukrainian and Russian].
Hlechyk, O. (2024. March 17). “‘Zavtra’ bude i vono bude krashchym, nizh my dumaiemo”: baletmeister Radu Poklitaru povernuvsia v Ukraine [“Tomorrow Will Come and It Will Be Better Than We Think”: Choreographer Radu Poklitaru Returns to Ukraine]. Suspilne Odesa. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=e_bQFpXI60M [in Ukrainian and Russian].
Kriazh, N. (2023, July 13). Radu Poklitaru: “Ia stvoriuiu svii svit, bo bilshe nichoho ne vmiiu robyty” [Radu Poklitaru: “I Create My World Because I Don’t Know How to Do Anything Else”]. Kyiv Daily. Retrieved from https://kyivdaily.com.ua/radu-poklitaru-2/ [in Ukrainian].
Kyiv Modern Ballet: official website (2024). Retrieved from https://kyivmodernballet.com [in Ukrainian and English].
“Kyiv Modern-balet” za pidtrymky UKF hotuie premieru baletu “DyskrymiNATSIIA” (2023, October 2). [Kyiv Modern Ballet With the Support of UCF Prepares the Premiere of the Ballet DiscrimiNATION]. Ukrinform. Retrieved from https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/3768723-kiiv-modernbalet-za-pidtrimki-ukf-gotue-premeru-baletu-diskriminacia. html [in Ukrainian].
Liu Ting (2022). Interpretatyvna funktsiia spivu v “partyturi” suchasnoi baletnoi vystavy [The Interpretative Function of Singing in the “Score” of a Modern Ballet Performance]. Problemy vzaiemodii mystetstva, pedahohiky ta teorii i praktyky osvity, 62, 79–92. DOI: 10.34064/khnum1-6205 [in Ukrainian].
Maistrenko, V. (2023, December 21). “Zlo mozhna zupynyty na bud-yakomu etapi” [“Evil Can Be Stopped at Any Stage”]. Kraina. Retrieved from https://gazeta.ua/articles/culture-journal/_zlo-mozhna-zupiniti-na-budyakomu-etapi/1164985 [in Ukrainian].
Mikhalkina, A. (2023, November 14). “I papa, i mama stoiali u istokov moldavskogo baleta”: Interviu NM s khoreohrafom Radu Poklytaru [“Both Dad and Mom Were at the Origins of Moldovan Ballet”: NM Interview With Choreographer Radu Poklitaru]. NewsMaker Moldova. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=YrshGrSK-vM&ab [in Russian].
Ruble, B. (2024, January 19). When Another Minute of War Becomes One Minute Before Christmas, through Dance. Wilson Center. Retrieved from https://www.wilsoncenter.org/blog-post/when-another-minute-war-becomes-one-minute-christmasthrough-dance
Sevastianova, A. (2024, April 9). “Naodyntsi”: Radu Poklitaru [“In private” by Radu Poklitaru]. TSN Ekskliuzyv. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=8n1j-VrC2o8 [in Ukrainian and Russian].
Stukalov, A. (2023, August 20). Vechernii Razgovor s Aleksandrom Stukalovym: Radu Poklytaru v prohramme Vechernii Razgovor [A late night talk with Aleksandr Stukalov: Radu Poklytaru]. tvc21channel (Moldova). Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=ay3R5rIUX9E [in Russian].
Tatarenko, I. (2023, October 19). Small Talk: khoreohraf Radu Poklitaru pro muky tvorchosti ta novu postanovku “DyskrymiNATSIIA” [Small Talk: Choreographer Radu Poklitaru on the Pains of Creativity and the New Production DiscrimiNATION]. Marie Claire. Retrieved from https://marieclaire.ua/uk/lifestyle/680635 [in Ukrainian].
Velykyi maister Radu Poklitaru pro mystetstvo baletmeistera (2023, December 25). [Great Master Radu Poklitaru on the Art of the Choreographer]. Kyiv National University of Culture and Arts: official website. Retrieved from https://knukim.edu.ua/velykyj-majster-radu-poklitaru-pro-mystecztvo-baletmejstera/ [in Ukrainian].
Yak narodzhuietsia vystava-prytcha “DyskrymiNATSIIA”? (2023, September 20). [How Was the Parable Ballet DiscrimiNATION Born?]. Music-review Ukraine. Retrieved from http://m-r.co.ua/mr/mr.nsf/0/34FD7F123EF79C40C2258A30003078EE [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.