Три сцени з України: війна, мова і правосуддя
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306906Ключові слова:
language and war, trauma of war, justiceАнотація
This article brings together political, poetic, and philosophical themes to discuss the war in Ukraine and the disruptive and damaging effects that war—this war in particular—has on language and shared meaning. It accomplishes this using empirical and factual reporting on the gruesome events which took place in Mariupol and Bucha in March and April 2022, a literary analysis of the poetry of Paul Celan, and remarks on language and war made by Serhiy Zhadan during an acceptance speech at the German Book Trade. The author offers a poetic analysis of the war in Ukraine and shows how war fundamentally alters how language conveys and communicates meaning. And yet, this article maintains, following Zhadan, that language—and our shared hope in its meaningfulness—is, nevertheless, a profound source of healing and restoration after the trauma of war—and a significant and substantial site of justice.
Посилання
Associated Press. (2022, March 25). War Crimes Watch: Russia’s Onslaught on Ukrainian Hospitals. Retrieved from https://apnews.com/article/russia-ukraine-war-crimes-tracker-b39137c3a96eef06f4ba1793fd694542
Belorusets, Ye. (2022). War Diary. New Directions Publishing.
British Broadcasting Corporation. (2022, March 17). Mariupol Theatre: We Knew Something Terrible Would Happen. Retrieved from https://www.bbc.com/news/world-europe-60776929
Celan, P. (2001). Selected Poems and Prose of Paul Celan. ( J. Feltstiner, Trans.) Norton Publishing.
Clark, M. (2020, September). Russian Hybrid Warfare. Institute for the Study of War. Retrieved from https://www.understandingwar.org/report/russian-hybrid-warfare
Gall, C. (2022, September 3). We Do not Want Unknown Graves: The Struggle to Identify Bucha’s Victims. New York Times. Retrieved from https://www.nytimes.com/2022/09/03/world/europe/ukraine-bucha-massacre-victims.html
Maxar Technologies. (2022) Mariupol Theatre: Before and After. Retrieved from https://www.businessinsider.com/satellite-images-show-destruction-of-mariupol-theater-bombed-by-russia-2022-3
Sly, L. & Khudov, K. (2022, August 8). Accounting of Bodies in Bucha Nears Completion, Washington Post. Retrieved from https://www.washingtonpost.com/world/2022/08/08/ukraine-bucha-bodies/
Zhadan, S. (2022, October 26). Poetry after Bucha: Serhiy Zhadan on Ukraine, Russia, and the Demands War Makes of Language. (I. Stackhouse-Wheeler & Reilly Costigan-Humes, trans.). LitHub. Retrieved from https://lithub.com/poetry-after-bucha-serhiy-zhadan-on-ukraine-russia-and-the-demands-warmakes-of-language/
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.