Камерна музика XX століття: від тотального контролю до індетермінізму

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306903

Ключові слова:

камерна музика, композитор, виконавець, детермінізм, алеаторика

Анотація

Досліджено зміни, що відбулись в камерно-інструментальній музиці протягом XX століття. Простежено процес зародження та подальшого посилення тенденції делегування композитором виконавцю рішень, що суттєво змінюють процес творення та кінцевий музичний твір. Разом з тим, зазначене вказує на елементи перформативності, такі як і алеаторика, пов’язана з непередбачуваністю, імпровізаційністю у процесі виконання. У межах дослідження зазначеної теми простежено еволюцію від атональності та додекафонії до інтегрального серіалізму й, як реакцію на тотальний детермінізм — поява алеаторики, яка ознаменувала значне оновлення у композиційних техніках і виконавських практиках як реакції на зміни соціокультурних процесів. Аналізуючи праці композиторів Джона Кейджа, П’єра Булеза та Карлгайнца Штокгаузена, а також творчість українських композиторів, здійснено спробу знайти взаємозв’язок зазначених процесів з філософськими та естетичними концепціями середини XX століття. Таким чином, засвідчено зміну у комунікативних механізмах взаємодії між композитором, виконавцем та слухачем у з перерозподілом функцій у процесі формування кінцевого музичного твору

Посилання

Antokoletz, E. (2016). A history of twentieth-century music in a theoretic-analytical context. Routledge, Taylor and Francis Group.

Berehova, O. (2020). Dialoh kultur: obraz Inshoho v muzychnomu universumi [A dialogue of cultures : The Image of the Other in the musical universe]. Kyiv: In-t kulturolohii NAM Ukrainy [in Ukrainian].

Burrows, D. (1997). A Dynamical Systems Perspective on Music. Journal of Musicolog y, 15(4), 529–545. https://doi.org/10.2307/764006

Cage, J. (2011). Silence: lectures and writings. Middleton, Connecticut: Wesleyan Univ. Press.

Dubynets, Ye. (1999). Znaky zvukov. O sovremennoi muzykalnoi notatsyy [The signs of signs. On the contemporary musical notation]. Kyiv: Hamaiun [in Russian].

Kostka, S. (2006). Materials and techniques of twentieth-century music. Third edition. Upper Saddle River, N.J.: Pearson Prentice Hall. Lochhead, J. (2001). Hearing Chaos. American Music, 19(2), 210. http s://doi.org/10.2307/3052614

Maidenberg-Todorova, K. I., & Perepelytsia, O. O. (2021). Specificity of the author’s chronotope in concert pieces by Karmella Tsepkolenko. Muzychne Mystetstvo i Kultura, 1(32), 176–188. https://doi.org/10.31723/2524-0447-2021-32-1-13

Nyman, M. (1999). Experimental music: Cage and beyond (2nd ed). Cambridge: Cambridge University Press.

Pylatyuk, I., Sydorenko, L., Katrych, O., & Chubak, A. (2020). Chamber Music of the Second Half of the 20th Century as a Form of International Cultural Dialogue and Self-Identification. Journal of History Culture and Art Research, 9(2), 236–251. https://doi.org/10.7596/taksad.v9i2.2561

Radice, M., A. (2012). Chamber Music: An Essential History. Ann Arbor: University of Michigan Press.

Stashevskyi, A. (2015). Aleatorni vyiavy v ukrainskii muzytsi dlia baiana 1990-kh — 2000-kh rokiv [The aleatoric manifestation in Ukranian music for bayan]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk, 11, 98–103 [in Ukrainian].

Stuckenscmidt, H. H. Twentieth Century Music / tr. by R. Devenson. Toronto: McGrawHill Nook Company, 1969.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-22

Як цитувати

Сижуй, Х. (2024). Камерна музика XX століття: від тотального контролю до індетермінізму. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (20(1), 68–72. https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306903

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ МИСТЕЦЬКИХ ПРАКТИК ТА ХУДОЖНІХ НАПРЯМІВ