«Хто боїться червоного, жовтого, синього»: про українське абстрактне мистецтво 1960-х
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.20(1).2024.306895Ключові слова:
абстрактне мистецтво, пізньорадянська культура, індивідуальність художника, творча свободаАнотація
Проаналізовано творчі пошуки українських художників 1960-х років у царині абстрактного мистецтва на тлі суспільно-культурних подій часу, що відбилися в особливостях художнього життя. Великий вплив на українських митців мало західне малярство, яке відкрилося їм у роки «відлиги» після десятиліть жорсткого відокремлення від зарубіжного мистецтва в добу сталінізму. Однак особливості сприйняття західного досвіду були обумовлені недостатністю інформації та теоретичного осмислення новітніх течій, через що твори світового мистецтва здебільшого ставали відомими в Україні завдяки виставкам у Москві та репродукціям. Значну роль відіграла тут і двозначність культурної політики в СРСР, де офіційне декларування оновлення мистецтва та права художників на індивідуальне самовиявлення поєднувалися з новим ідеологічним наступом на творчість.
Нових обширів набував державний контроль за мистецтвом, через що авторські пошуки в царині абстрактного малярства були приречені на існування в колі неофіційного мистецтва. У статті розглянуто «кампанію боротьби з абстракціонізмом та західними впливами», яку влада розгорнула на початку 1960-х років, і яка драматично позначилась на окремих творчих долях.
На прикладі художників Львова, Києва, Харкова, Одеси, Ужгорода проаналізовано творчі спрямування в царині малярської абстракції, особливості її авторських версій в Україні. Показово, що звернення до нефігуративного мистецтва переважно залишилося лише епізодом у творчості художників або співіснувало з іншими способами образного висловлювання. Абстрактне мистецтво в Україні загалом мало експериментальний характер, наявність таких творів у мистецтві пізньорадянського часу свідчило про глибоку кризу соцреалістичної доктрини, утвердження індивідуального творчого мислення. Абстрактні твори українських художників 1960-х років — важлива сторінка історії вітчизняного мистецтва
Посилання
Antologiya noveyshey russkoy poezii. U Goluboy Laguny (1986). [The anthology of the contemporary Russian poetry. The Blue Lagoon]. Vol. 3B. Retrieved from http://kkk-bluelagoon.ru/tom3b/barskiy.htm [in Russian].
Bilokin, S. (2012). Klub tvorchoi molodi “Suchasnyk” (1960–1965) [“Suchasnyk,” a club of creative youth]. Studii mystetstvoznavchi, 4, 7–40 [in Ukrainian].
Chaban-Zvirynska, Kh. (1999). Karlo Zvirynskyi i yoho “dukhovna shkola” [Karlo Zvirynskyi and his “spiritual school”]. Visnyk Lvivskoi akademii Mystetstv. Mizhnarodnyi sympozium “Mystetska shkola naperedodni 11-ho tysiacholittia”. Spetsvypusk, 155–162. [in Ukrainian].
Diomin, M. (2015). Naukovi doslidzhennia z etnokultury, etyky y estetyky ta khudozhnia praktyka Mykoly Pysanka (do 105-richchia vid dnia narodzhennia) [Academic studies on enthic culture, ethics and aesthetics and the art practice of Mykola Pysanko (on his 105th birth anniversary)]. Svitohliad, 6(56), 12–25. [in Ukrainian].
Golovko, G. (1962). Muzhayut molodyie arhitekturnyie kadry [Young aspitings architcts]. Stroitelstvo i arhitektura, 9, 3–4 [in Russian].
Grigoriy Ivanovich Gavrilenko. 1927–1984. Iz zapisey raznyih let (2000). [Grigoriy Gavrilenko. 1927–1984.]. In Batalin, M. (Comp.) Vozdushnyie chernila. Kyiv: Fakt, [in Russian].
Ivanov, I. (1962). Sektsiya molodyih arhitektorov [The section of young architects]. Stroitelstvo i arhitektura, 9, 32 [in Russian].
Kolomiets, N. (1963). God tvorcheskih poiskov [The year of creative experiments]. Stroitelstvo i arhitektura, 12, 1–5. [in Russian].
Kordyn, S. (1996). Karlo Zvirynskyi — mytets i vchytel [Karlo Zvirynskyi: An artist and a teacher]. Dzvin, 1, 154–160 [in Ukrainian].
Kryvenko, M. (2002). Shcho dav meni Hryhorii Havrylenko [What Hryhorii Havrylenko gave me]. Halereia, 3–4, 26–27. [in Ukrainian].
Lamakh, V. (2015). Knyhy skhem: V 2 t. [The books of schemes: in 2 vol.]. Vol. 1. Kyiv: Art Knyha [in Ukrainian].
Lekar, B. (1962). Zhivopis i grafika na vyistavke molodyih arhitektorov [Painting and graphic art at the exhibition of young architects]. Stroitelstvo i arhitektura, 9, 34–35 [in Russian].
Lobanovskiy, B. (1997). Kievskie anahoretyi [The Kyiv hermits]. Vizantiyskiy angel, 3, 31–40 [in Russian].
Lopukhov, O. (1963). Chas tvoryty [The time to create]. Mystetstvo, 2, 3–4 [in Ukrainian].
Marhin (1963). Chuvstvo sovremennosti v tvorchestve molodyih arhitektorov Kieva [The sensation of modernity in the works of young Kyiv architects]. Stroitelstvo i arhitektura, 9, 5–8 [in Russian].
Materialy Druhoho zizdu khudozhnykiv Ukrainy (1956). [The resolutions of the Second Congress of the Artists of Ukraine]. Mystetstvo, 3, 10 [in Ukrainian].
Mihaylov, A. (1960). Ob izmyishleniyah “Layfa” i deystvitelnosti sovetskogo iskusstva [On the change of “life” and reality of the Soviet art]. Tvorchestvo, 8, 20–21 [in Russian].
Mysiuha, B. (2019). Hermetychne kolo Karla Zvirynskoho: albom-monohrafiia [A closed circle of Karlo Zvirynskui: An album-monograph]. Lutsk; Lviv: MSUMK, LNAM, Kolo [in Ukrainian].
Postanovlenie Tsentralnogo Komiteta KPSS i Soveta Ministrov SSSR ot 4 noyabrya 1955 goda № 1871 “Ob ustranenii izlishestv v proektirovanii i stroitelstve” (n. d.). [Resolution No. 1871 of the Central Committee of the Communist Party of the Soviet Union and of the Council of Ministers of the Soviet Union “On elimination of excesses in design and construction” of 04.11.1955]. Retrieved from http://www.sovarch.ru/postanovlenie55 [in Russian].
Pro ocherednyie zadachi ideologicheskoy rabotyi partii (1963). [On the next objectives of the party’s ideological work]. Iskusstvo, 7, 5 [in Russian].
Promova tovarysha M. V. Pidhornoho na naradi aktyvu tvorchoi intelihentsii ta ideolohichnykh pratsivnykiv respubliky 9 kvitnia 1963 [The speech of comarade M. V. Pidhornyi delivered at the meeting of activists among the creative intelligentsia and ideological workers of the republic on April 9, 1963]. (1963, April 11). Radianska kultura [in Ukrainian].
Pysanko, M. (1995). Rukh, prostir i chas v obrazotvorchomu mystetstvi [Movement, space, and time in fine art]. Kyiv: Vyshcha shkola [in Ukrainian].
Republikanskiy smotr tvorchestva molodyih arhitektorov (1962). [All-Republican review of the works of young architects]. Stroitelstvo i arhitektura, 6, 38. [in Russian].
Sakharuk V. (Ed.). (2014). Anatolii Sumar: Kataloh tvoriv [Anatolii Sumar: A catalogue]. Kyiv: ADEF-Ukraina [in Ukrainian].
Shaposhnikov, F. (1956, October 28). Bez poiskov net iskusstva [No art is possible without experiments]. Znamya kommunizma [Odesa]. [in Russian].
Sirohman, M. (2015). Kremnitskaya Elizaveta Lyudvigovna. 1926–1978 [Kremnitskaya Elizaveta Lyudvigovna. 1926–1978]. In Iskusstvo ukrainskih shestidesyatnikov (pp. 170–183). Kyiv: Osnovy [in Russian].
Sklyarenko, G. & Levich, A. (2005). Voprosyi bez otvetov [Questions without answers]. Kyiv: Neopalima kupina, [in Russian].
Sklyarenko, G. (2020). Ukrainski khudozhnyky: z vidlyhy do Nezalezhnosti: U 2 kn. [Ukrainian artists: from the Thaw to Independence: in 2 vols.]. Vol. 1. Kyiv: Huss [in Ukrainian].
Sklyarenko, G. (2020). Ukrainski khudozhnyky: z vidlyhy do Nezalezhnosti: U 2 kn. [Ukrainian artists: from the Thaw to Independence: in 2 vols.]. Vol. 2. Kyiv: Huss [in Ukrainian].
Stenogramma obschegorodskogo sobraniya hudozhnikov Kieva. 5 aprelya 1957. [Transcript of the city meeting of Kyiv artists, April 5, 1957]. In TsDAMLM. F. 581. Op. 1. Spr. 602. 47 ark. [in Russian].
Stenogramma ot 4 oktyabrya 1957 g. otkryitogo partiynogo sobraniya chlenov Soyuza sovetskih hudozhnikov Ukrainyi [Transcript of the open party meeting of the Union of Soviet Artists of Ukraine, October 4, 1957]. TsDAMLM. F. 581. Op. 1. Spr. 604. 35 s. [in Russian].
Stenogramma sobraniya hudozhnikov gor. Kieva. 2-go marta 1956 [Transcript of the meeting of the artists of Kyiv, March 2, 1956]. TsDAMLM. F. 581. Op. 1. Spr. 542. 47 s. [in Russian].
Stenogramma tvorcheskogo otcheta o poezdke hudozhnikov v Italiyu i Polskuyu Narodno-demokraticheskuyu respubliku. 20 noyabrya 1956 [Transcript of the creative report about the painter’s trip in Italy and Polish People’s Republic] [in Russian].
Syrokhman, M. (2018). Pavlo Bedzir. Hrafika-zhyvopys. Albom [Pavlo Bedzir: Graphics and fine art. An album]. Uzhhorod: Vyd-vo O. Harkushi [in Ukrainian].
TsDAMLM. F. 1165. Op. 1. Spr. 37. 165 s.
TsDAMLM. F. 1165. Op. 1. Spr. 94. 190 s.
TsDAMLM. F. 581. Op.1. Spr. 548. 250 s.
Vladimirskiy, A. (Ed.). (1957). Pikasso. Sbornik statey o tvorchestve [Picasso. Collected articles on his works]. Moscow: Izd-vo inostrannoy l-ry [in Russian].
Zaretskyi O. & Marychevskyi M. (Eds.). (1996). Alla Horska: Chervona tin kalyny: lysty, spohady, statti [Alla Horska: The red shadow of a guelder rose: Correspondence, memoirs, articles]. Kyiv: Spalakh LTD [in Ukrainian].
Zavarova, A. (2000). Hudozhnik [An artist]. In Batalin, M. Vozdushnyie chernila (pp. 83–89). Kyiv: Fakt [in Russian].
Zavarova, A. (2000). Osvobozhdenie [A liberation]. In Batalin, M. Vozdushnyie chernila (pp. 103–109). Kyiv: Fakt [in Russian].
Zubach, V. (2001). Yabluko filosofii na holovi planety, abo Liudyna — tse zvuchyt hirko [An apple of philosophy at the head of the planet, or A man, what a bitter word]. In Sribna zemlia. Fest. Uzhhorod, 2001. 1–7 liutoho [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.