Новітні перспективи дослідження галантного стилю у музичній культурі: концепція Роберта О. Ґердінгена

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(2).2023.294645

Ключові слова:

галантний стиль, схеми, концепція Роберта О. Ґердінгена, partimento, періодизація музичної культури XVIII століття

Анотація

Розглянуто новітні відкриття у сфері дослідження музичної культури XVIII століття, зокрема ті, що висвітлюють роль практики музикування partimento у формуванні закономірностей галантного стилю. Усталені уявлення професіональної спільноти про явище музичної галантності значно змінились впродовж останніх кількох десятиріч. Запропоновані європейськими та американськими дослідниками музичної культури відкриття дозволяють переосмислити роль та значення галантного стилю, а відповідно — інакше оцінити творчість композиторів періоду 1720–1780-х років. Зокрема сприяє цьому процесу новітня концепція Роберта О. Ґердінгена. Спираючись на ідею когнітивних схем, цей дослідник пропонує шукати методологічну основу музикування у стилі галант у поширеній у XVII–XVIII століттях особливій практиці імпровізації — partimento. Така практика імпровізації на фіксовану лінію басу була основою процесу навчання музиканта того періоду: саме робота над partimento гарантувала удосконалення композиторської та виконавської техніки, можливість інтеграції у власну практику широкого арсеналу актуальних композиторських ідіом та, зрештою, розуміння специфіки музичної творчості як такої. Практику музикування partimento можна розглядати як ключовий фактор у формуванні специфіки музичної галантності

Посилання

Burney, C. (2015). The Present State of Music in France and Italy or the Journal of a Tour through those Countries, Undertaken to Collect Materials for a General History of Music. Cambridge: Cambridge University Press.

Dahlhaus, C. (1983). Foundations of Music History, trans. by J. B. Robinson. Cambridge: Cambridge University Press.

Gjerdingen, R. (1988). A Classic Turn of Phrase; Music and the Psychology of Convention. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Gjerdingen, R. O. (2007). Music in the galant style. New York: Oxford University Press.

Heartz, D. & Brown, B. A. (2001). Galant. In New Grove Dictionary of Music and Musicians. London: Macmillan Publishers.

Heartz, D. (1973–1974). Thomas Attwood’s Lessons in Composition with Mozart. Proceedings of the Royal Musical Association, 100, 175–183.

Lutz, R. (2010). The playing ofPartimento. In Christensen, T., Gjerdingen, R., Sanguinetti G. & Lutz R. Partimento and Continuo Playing in Theory and in Practice (pp. 113–127). Leuven: Leuven University Press.

McCreless, P. (2002). Music and rhetoric. In Christensen, T. (Ed.). The Cambridge History of Western Music Theory. New York: Cambridge University Press..

Mirka, D. (2008). Introduction. In Mirka, D. & Agawu, K. (Eds.). Communication in Eighteenth-Century Music. New York: Cambridge University Press.

Sanguinetti, G. (2012). The Art of Partimento: History, Theory, Practice. New York: Oxford University Press.

Sheldon, D. (1989). The concept galant in the 18th century. Journal of Musicological Research, 9, 113–127.

Taruskin, R. (2011). Catching Up with Rimsky-Korsakov. Music Theory Spectrum, 33(2), 169–185.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-29

Як цитувати

Зубкова, П. (2023). Новітні перспективи дослідження галантного стилю у музичній культурі: концепція Роберта О. Ґердінгена. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (19(2), 138–143. https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(2).2023.294645

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОТВОРЕННЯ І ОСОБИСТІСТЬ