Особливості виконавських принципів і прийомів Артура Шнабеля у фортепіанних сонатах Людвіга ван Бетховена

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(2).2023.294642

Ключові слова:

сонатний цикл, стилістика клавірної гри, фортепіанне виконавство Артура Шнабеля, 32 сонати для фортепіано Л. ван Бетховена, авторська концепція, музична інтерпретація

Анотація

Фортепіанні сонати Людвіга Ван Бетховена (1770–1827) представляють найвищі здобутки віденських класиків у просторі сучасного фортепіанного виконавства. Складність сценічного прочитання та їхня глибина потребують вивчення композиторського тексту з опорою на виконавську специфіку. Дослідження особливостей фортепіанної сонатної творчості Л. ван Бетховена на прикладі виконавських версій А. Шнабеля, одного з найвидатніших піаністів ХХ століття, збагатить сучасні уявлення про стилістику фортепіанної творчості Бетховена. Серед завдань статті — охарактеризувати жанрово-стилістичні особливості сонатної творчості Л. ван Бетховена, дослідити виконавські особливості сонатної творчості німецького композитора на прикладі інтерпретації А. Шнабеля.

Інтерпретаціям А. Шнабеля сонат Л. ван Бетховена не притаманний раціоналістичний підхід. Його гра має романтичні ознаки за силою і глибиною відчуттів, проте класична за співмірністю виражальних засобів. Його виконання вражає своєю філософсько-епічною спрямованістю. У музичному часопросторі композиції для нього особливо важливим є індивідуальний підхід до інтонування речитативів, прочитання каденцій, специфіки синкопування, тих стилістичних компонентів гри, які формують індивідуальне авторське прочитання музики композитора. А. Шнабель будує концепти Бетховена на основі цілісності, відштовхуючись від епічних характеристик його творчості.

Посилання

Arrau, K. (1957). A. Schnabel. Musical America, November. Bekker, P. (1913). Bethoven. Fortepiannyie proizvedeniya [Beethhoven. Pieces for piano]. Moscow: Izdanie “Bethovenskoy studii” D. S. Shor [in Russian].

Chebotarenko, O. (2018). Spetsyfyka muzykalnoho myshlenyia v kontekste pyanystycheskoi deiatelnosty. Muzychne mystetstvo i kultura, 26, 30–41 [in Russian]. https://doi.org/10.31723/2524-0447-2018-26-30-41.

Cortot, A. (1986). Rational Principles of Piano Technique: Piano Technique. Portland: Hal Leonard Corporation.

Fletcher, S. (1972). Artur Schnabel and Piano Technik. Clavier, XI(7). Glock, W. (1980). Arthur Schnabel. In The New Grove Dictionary of Music and musicans, vol. 16. London; New York: Macmillan.

Goryuhina, N. (1973). Evolyutsiya sonatnoy formy [The evolution of sonata form]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Russian].

Kashkadamova, N. (2017). Fortepianno-vykonavske mystetstvo Ukrainy. Istorychni narysy [The piano performing art of Ukraine. Historical outlines]. Lviv: KINPATRI LTD [in Ukrainian].

Roshchyna, T. & Ryndenko O. (Eds.). (2013). Kyivska fortepianna shkola. Imena ta chasy: kolektyvna monohrafiia [Kyiv piano performing school. Figures and eras: A collective monograph]. Kyiv: Nats. Muz. Akad. Ukrainy im. P. Chaikovskoho [in Ukrainian].

Marx, A. B. (1997). Musical form in the age of Beethoven: Selected writings on theory and method. Cambridge, U. K: Cambridge University Press.

Moskalenko, V. (1994). Tvorcheskiy aspekt muzyikalnoy interpretatsii (k probleme analiza) [A creative aspect of musical interpretations (on the problem of analysis)]. Kyiv: EP “MuzInform” [in Russian].

Problemy vzaiemodii mystetstva, pedahohiky ta teorii i praktyky osvity: zb. nauk. st. (2015). [The problems of interplay of art, pedagogy, and practice of education]. Vol. 45. Betkhoven — terra incognita. Kharkiv: TOV “S. A. M.” [in Ukrainian].

Rolland, R. (1937). Zhizn Bethovena [Life of Beethoven]. Moscow: Muzgiz [in Russian].

Rosen, C. (2020). Beethoven’s Piano Sonatas: A Short Companion. Yale University Press.

Saerchinger, C. (1957). Artur Schnabel A. Biographie. London: Cassel & Company LTD.

Schnabel, A. (1933). Reflections on Music. Manchester: Univ. Press.

Schnabel, A. (1942). Music and the Line of Most Resistance. Princeton: Univ. Press.

Schnabel, A. (1988). My life and music. New York: Dover Publications; Gerrards Cross, Eng.: C. Smythe.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-29

Як цитувати

Десінь, С. (2023). Особливості виконавських принципів і прийомів Артура Шнабеля у фортепіанних сонатах Людвіга ван Бетховена. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (19(2), 132–137. https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(2).2023.294642

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОТВОРЕННЯ І ОСОБИСТІСТЬ