Особливості виконавських принципів і прийомів Артура Шнабеля у фортепіанних сонатах Людвіга ван Бетховена
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(2).2023.294642Ключові слова:
сонатний цикл, стилістика клавірної гри, фортепіанне виконавство Артура Шнабеля, 32 сонати для фортепіано Л. ван Бетховена, авторська концепція, музична інтерпретаціяАнотація
Фортепіанні сонати Людвіга Ван Бетховена (1770–1827) представляють найвищі здобутки віденських класиків у просторі сучасного фортепіанного виконавства. Складність сценічного прочитання та їхня глибина потребують вивчення композиторського тексту з опорою на виконавську специфіку. Дослідження особливостей фортепіанної сонатної творчості Л. ван Бетховена на прикладі виконавських версій А. Шнабеля, одного з найвидатніших піаністів ХХ століття, збагатить сучасні уявлення про стилістику фортепіанної творчості Бетховена. Серед завдань статті — охарактеризувати жанрово-стилістичні особливості сонатної творчості Л. ван Бетховена, дослідити виконавські особливості сонатної творчості німецького композитора на прикладі інтерпретації А. Шнабеля.
Інтерпретаціям А. Шнабеля сонат Л. ван Бетховена не притаманний раціоналістичний підхід. Його гра має романтичні ознаки за силою і глибиною відчуттів, проте класична за співмірністю виражальних засобів. Його виконання вражає своєю філософсько-епічною спрямованістю. У музичному часопросторі композиції для нього особливо важливим є індивідуальний підхід до інтонування речитативів, прочитання каденцій, специфіки синкопування, тих стилістичних компонентів гри, які формують індивідуальне авторське прочитання музики композитора. А. Шнабель будує концепти Бетховена на основі цілісності, відштовхуючись від епічних характеристик його творчості.
Посилання
Arrau, K. (1957). A. Schnabel. Musical America, November. Bekker, P. (1913). Bethoven. Fortepiannyie proizvedeniya [Beethhoven. Pieces for piano]. Moscow: Izdanie “Bethovenskoy studii” D. S. Shor [in Russian].
Chebotarenko, O. (2018). Spetsyfyka muzykalnoho myshlenyia v kontekste pyanystycheskoi deiatelnosty. Muzychne mystetstvo i kultura, 26, 30–41 [in Russian]. https://doi.org/10.31723/2524-0447-2018-26-30-41.
Cortot, A. (1986). Rational Principles of Piano Technique: Piano Technique. Portland: Hal Leonard Corporation.
Fletcher, S. (1972). Artur Schnabel and Piano Technik. Clavier, XI(7). Glock, W. (1980). Arthur Schnabel. In The New Grove Dictionary of Music and musicans, vol. 16. London; New York: Macmillan.
Goryuhina, N. (1973). Evolyutsiya sonatnoy formy [The evolution of sonata form]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Russian].
Kashkadamova, N. (2017). Fortepianno-vykonavske mystetstvo Ukrainy. Istorychni narysy [The piano performing art of Ukraine. Historical outlines]. Lviv: KINPATRI LTD [in Ukrainian].
Roshchyna, T. & Ryndenko O. (Eds.). (2013). Kyivska fortepianna shkola. Imena ta chasy: kolektyvna monohrafiia [Kyiv piano performing school. Figures and eras: A collective monograph]. Kyiv: Nats. Muz. Akad. Ukrainy im. P. Chaikovskoho [in Ukrainian].
Marx, A. B. (1997). Musical form in the age of Beethoven: Selected writings on theory and method. Cambridge, U. K: Cambridge University Press.
Moskalenko, V. (1994). Tvorcheskiy aspekt muzyikalnoy interpretatsii (k probleme analiza) [A creative aspect of musical interpretations (on the problem of analysis)]. Kyiv: EP “MuzInform” [in Russian].
Problemy vzaiemodii mystetstva, pedahohiky ta teorii i praktyky osvity: zb. nauk. st. (2015). [The problems of interplay of art, pedagogy, and practice of education]. Vol. 45. Betkhoven — terra incognita. Kharkiv: TOV “S. A. M.” [in Ukrainian].
Rolland, R. (1937). Zhizn Bethovena [Life of Beethoven]. Moscow: Muzgiz [in Russian].
Rosen, C. (2020). Beethoven’s Piano Sonatas: A Short Companion. Yale University Press.
Saerchinger, C. (1957). Artur Schnabel A. Biographie. London: Cassel & Company LTD.
Schnabel, A. (1933). Reflections on Music. Manchester: Univ. Press.
Schnabel, A. (1942). Music and the Line of Most Resistance. Princeton: Univ. Press.
Schnabel, A. (1988). My life and music. New York: Dover Publications; Gerrards Cross, Eng.: C. Smythe.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.