Музична архітектоніка: Методичний аспект

Автор(и)

  • Наталя Водолєєва Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0002-7599-448X

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(2).2023.294636

Ключові слова:

архітектоніка, музична архітектоніка, музична композиція, архітектонічний проєкт композитора, архітектоніка виконавської версії

Анотація

Розглянуто значущість і функції музичної архітектоніки в творчому процесі композитора та виконавця. Концепційною основою роботи є визначення поняття «музична архітектоніка» і класифікація її типів В. Москаленка. Виявлено специфічні риси музичної архітектоніки порівняно із музичною композицією. Визначено функції архітектоніки в музично-творчому процесі композитора та виконавця. Запропоновано методику дослідження архітектоніки музичного твору. Вона складається з вивчення непрямих даних, властивостей музичного матеріалу, визначення базової композиційної моделі, драматургічного рельєфу твору. Наголошено, що важливим засобом матеріалізації «віртуального» образу архітектоніки є музичний темпоритм. Композитор в нотному тексті фіксує певне темпоритмічне вирішення, яке прояснює архітектонічний проєкт твору. Виконавці втілюють його варіантно, тому особливого значення набуває порівняльний аналіз виконавських версій. Шляхом виявлення відмінностей темпоритмічних вирішень прояснюється архітектонічний проєкт композитора і, водночас, розкривається художній потенціал музичного твору. Музична архітектоніка є показником стилю композитора та виконавця.

Посилання

Bozhko, Yu. (1991). Arhitektonika i kombinatorika formoobrazovaniya: uchebnik [Architectonics and combinatorics of form-development: A textbook]. Kyiv: Vyischa shkola [in Russian].

Holl, S. (2017). The Architectonics of Music. Journal of Performance and Art, 39(2) (T116), 50–64.

Kant, I. (I998). The Critique of Pure Reason, ed. [and transl.] by P. Guyer, A. W. Wood. Cambrige: Cambridge University Press. Martienssen, C. A. (1930). Die individuelle Klaviertechnik auf der Grundlage des schöpferischen Klangwillens. Leipzig: Breitkopf & Härtel [in German].

Moskalenko, V. (1994). Tvorcheskiy aspekt muzyikalnoy interpretatsii (k probleme analiza) [Creative aspect of musical interpretation (to the problem of analysis): research]. Kyiv: KGK im. P. I. Chaykovskogo [in Russian].

Moskalenko, V. (2012). Lektsii po muzyikalnoy interpretatsii: uchebnoe posobie [Lectures on musical interpretation: A textbook]. Kyiv: TOV “Tipograf Iya Klyaksa” [in Russian].

Niezabitowski, A. M. (2009). Architectonics — a system of exploring architectural forms in spatial categories. International Journal of Architectural Research, 3(2), 92–129.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-29

Як цитувати

Водолєєва, Н. (2023). Музична архітектоніка: Методичний аспект. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (19(2), 108–114. https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(2).2023.294636

Номер

Розділ

Методологічні виміри гуманітарних досліджень