Музична архітектоніка: Методичний аспект
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(2).2023.294636Ключові слова:
архітектоніка, музична архітектоніка, музична композиція, архітектонічний проєкт композитора, архітектоніка виконавської версіїАнотація
Розглянуто значущість і функції музичної архітектоніки в творчому процесі композитора та виконавця. Концепційною основою роботи є визначення поняття «музична архітектоніка» і класифікація її типів В. Москаленка. Виявлено специфічні риси музичної архітектоніки порівняно із музичною композицією. Визначено функції архітектоніки в музично-творчому процесі композитора та виконавця. Запропоновано методику дослідження архітектоніки музичного твору. Вона складається з вивчення непрямих даних, властивостей музичного матеріалу, визначення базової композиційної моделі, драматургічного рельєфу твору. Наголошено, що важливим засобом матеріалізації «віртуального» образу архітектоніки є музичний темпоритм. Композитор в нотному тексті фіксує певне темпоритмічне вирішення, яке прояснює архітектонічний проєкт твору. Виконавці втілюють його варіантно, тому особливого значення набуває порівняльний аналіз виконавських версій. Шляхом виявлення відмінностей темпоритмічних вирішень прояснюється архітектонічний проєкт композитора і, водночас, розкривається художній потенціал музичного твору. Музична архітектоніка є показником стилю композитора та виконавця.
Посилання
Bozhko, Yu. (1991). Arhitektonika i kombinatorika formoobrazovaniya: uchebnik [Architectonics and combinatorics of form-development: A textbook]. Kyiv: Vyischa shkola [in Russian].
Holl, S. (2017). The Architectonics of Music. Journal of Performance and Art, 39(2) (T116), 50–64.
Kant, I. (I998). The Critique of Pure Reason, ed. [and transl.] by P. Guyer, A. W. Wood. Cambrige: Cambridge University Press. Martienssen, C. A. (1930). Die individuelle Klaviertechnik auf der Grundlage des schöpferischen Klangwillens. Leipzig: Breitkopf & Härtel [in German].
Moskalenko, V. (1994). Tvorcheskiy aspekt muzyikalnoy interpretatsii (k probleme analiza) [Creative aspect of musical interpretation (to the problem of analysis): research]. Kyiv: KGK im. P. I. Chaykovskogo [in Russian].
Moskalenko, V. (2012). Lektsii po muzyikalnoy interpretatsii: uchebnoe posobie [Lectures on musical interpretation: A textbook]. Kyiv: TOV “Tipograf Iya Klyaksa” [in Russian].
Niezabitowski, A. M. (2009). Architectonics — a system of exploring architectural forms in spatial categories. International Journal of Architectural Research, 3(2), 92–129.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.