Культурогенез виконавської діяльності в музиці ХХ століття

Автор(и)

  • Єлізавета Ареф’єва Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0001-5060-2251

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(2).2023.294633

Ключові слова:

культура, музика, виконавське мистецтво, культурогенез, художній образ

Анотація

Культурогенез у музиці пов’язаний із різними системами актуалізації музичного феномену — стильового, жанрового ресурсу музики в єдності з природними вимірами звуковидобування, з рухом музичного часу. Виконавська діяльність структурується як по вертикалі, так і по горизонталі. По горизонталі — це засвоєння етнокультурних, аматорських, стильових, жанрових, полікультурних, мультикультурних, метахудожніх, герметичних художніх кодів, технік, систем інтерпретації, а по вертикалі — це опрацювання в своєму плато формотворення, якщо застосувати терміни Ж. Дельоза, єдності людини і світу, єдності з абсолютом, яка є системотворчою, стуктуротворчою. Так, механізм вертикального самостояння людини у світі є гарантом здатності людини знайти інтенсивну метрику музичної матерії поруч зі всіма іншими можливостями — міксами, конфігураціями композитності в музиці. Музика залишається сама собою при всіх інноваціях психоделізму і всіх трансформаціях мелосу, фольклору, що відбулися у ХХ столітті.

Посилання

Bakhtine, М. ( 1984). Les genres du discours, dans Esthétique de la création verbale. Paris: Gallimard [in French].

Foucault, M. (1988). Technologies of the Self: A seminar with Michel Foucault / Ed. by Luther H. Martin, Huck Gutman, Patrick H. Hutton. London: Tavistock Publications.

Hnyd, B. (2002). Vykonavski shkoly Ukrayiny [Performing Schools of Ukraine]. Kyiv: NMAU [in Ukrainian].

Jameson, F. (2008). Postmodernizm abo lohika kultury piznoho kapitalizmu [Postmodernism, or the Cultural Logic of Late Capitalism] transl. Petro Denysko. Kyiv: Kurs [in Ukrainian].

Kozarenko, O. (2000). Fenomen ukrayinskoyi natsyonalnoyi muzychnoyi movy [The Phenomenon of Ukrainian national musical language]. Lviv: Naukove tovarystvo im. T. H. Shevchenka [in Ukrainian].

Kyyanovska, L. (1998). Myroslav Skoryk: tvorchyy portret kompozytora v dzerkali epokhy [Myroslav Skoryk: Composer’s creative portrait reflected by the era]. Lviv: Spolokh [in Ukrainian].

Lehenkyy, Yu. (2023). Sotsialnyy dyzayn: obraz i dokument v chasovi ta prostori kultury [Social design: image and document in the time and space of culture]. Kyiv; Pereyaslav; Nizhyn: Vydavets Lysenko M. M. [in Ukrainian].

Morin, E (1992). Method: Towards a Study of Humankind, vol. 1. The Nature of Nature / transl. and introd. by J. L. Roland Belanger. New York; Berlin; Bern; Frankfurt/M.; Paris; Wien: Lang.

Zinkevych, O. (1992). Ukraiyinskyi avangard [Ukrainian avant-garde]. Muzyka, 4, 4–5 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-29

Як цитувати

Ареф’єва, Є. (2023). Культурогенез виконавської діяльності в музиці ХХ століття. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (19(2), 94–97. https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(2).2023.294633

Номер

Розділ

CONTEMPORARY ART: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА