Аспекти режисерської діяльності Національного академічного українського драматичного театру ім. Марії Заньковецької 1990–2010-х років

Автор(и)

  • Тетяна Батицька Національний академічний український драматичний театр ім. Марії Заньковецької, Україна https://orcid.org/0000-0003-4429-2554

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(2).2023.294632

Ключові слова:

Театр ім. Марії Заньковецької, режисура, репертуар, психологізм, театральність, умовний театр

Анотація

Розглянуто основні риси творчості трьох режисерів Театру ім. Марії Заньковецької 1990–2010-х років: Федора Стригуна, Алли Бабенко та Вадима Сікорського. На основі аналізу знакових для кожного постановок виокремлено їхні методики роботи над виставою, окреслено тематичне та змістове коло як робіт митців, так і театру загалом. Досліджено різноманіття художніх прийомів режисури означеного періоду, серед яких присутні елементи психологічного, поетичного, умовного театрів у вимірі естетики, а також політичного, філософського, інтелектуального за змістовою складовою, консервативного, експериментального характеру — за новизною застосування сценічних рішень. Визначено, що художнє обличчя формував керівник Ф. Стригун, його художні орієнтири були головними в означений час, його творчість орієнтувалася на суспільний та культурно-просвітницький запит молодої української держави, менше ваги було відведено сучасним сценічним рішенням, цю лакуну заповнювали його колеги А. Бабенко та В. Сікорський.

Посилання

Babenko, O. (2006). Neshchadne oblychchia radianskoho rezhymu v odnii vystavi [The merciless face of the Soviet regime in one play]. ARTAREA. Retrieved from https://art-area.com.ua/2016/02/sogodni-u-teatri-mariyi-zankovetskoyi-psihologichna-prem-yera/ [in Ukrainian].

Drak, A. (1989). Zankivchany znovu v Kyievi [Zankiv residents are back in Kyiv]. Ukrainskyi teatr, 5, 16–20 [in Ukrainian].

Haidabura, V. (1991). Proshchannia z romantykoiu? [Farewell to romance?]. Ukrainskyi teatr, 3, 20–22 [in Ukrainian].

Hrytsak, Ya. (2021). Podolaty mynule: hlobalna istoriia Ukrainy: monohrafiia. [Overcoming the past: A global history of Ukraine]. Kyiv: Portal [in Ukrainian].

Iliuk, M. (1994). Duet “Chotyry shkeltsia” [Duet “Four Glasses”]. Nedilia, 16(33), 3 [in Ukrainian].

Kanarska, H. (2016, July 8). Merezhyvo dumok ta isnuvannia na koturnakh [A web of thoughts and existence on a roller coaster]. Den’. Retrieved from https://day.kyiv.ua/article/kultura/merezhyvo-dumok-ta-isnuvannya-na-koturnakh [in Ukrainian].

Klekovkin, O. (2015). Ottsi teatru. [The fathers of the theater]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 17, 8–19 [in Ukrainian].

Kozyrieva, T. (2021, February 24). Zankivchany zaproshuiut na postanovku, de zhyvyi orkestr, yaskravi kostiumy, bahato pisen, tantsiv i humoru [Zankiv residents are invited to a performance with a live orchestra, bright costumes, lots of songs, dances and humor]. Den [in Ukrainian].

Leman, Kh.-T. (2013). Postdramatycheskyi teatr [Post-dramatic theater]. Moscow: ABCdesign [in Russian].

Lypkivska, H. (1992). Feiierverk u rytmi valsu [Fireworks in the rhythm of the waltz]. Ukrainskyi teatr, 3, 9 [in Ukrainian].

Lypova, H. (2015). Tvorchist Tarasa Shevchenko i stylovi tendentsii ukrainskoho teatru II pol. XX st. [Creativity of Taras Shevchenko and stylistic tendencies of the Ukrainian theater in the second half of the twentieth century]. Studii mystetstvoznavchi, 3, 70–79 [in Ukrainian].

Osadchuk, T. (2017). Tvorchist Fedora Stryhuna u konteksti teatralnoi kultury Ukrainy ostannoi tretyny XX — pochatku XXI stolittia [Creativity of Fyodor Strygun in the context of theatrical culture of Ukraine in the last third of the 20th and earl 21st century]. [Cadidate dissertation, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Ivano-Frankivsk, Ukraine]. [in Ukrainian].

Overchuk, M. & Babenko A. (2007, October 31). Rezhysura yak barometr chasu. [Directing as a barometer of time]. Den’ [in Ukrainian].

Pihel, Yu. (2008). Stsenichnyi kostium lvivskykh teatriv kintsia XX — poch. XXI stolittia. Khudozhni osoblyvosti ta poshuky obraznosti): monohrafiia. [Stage costume of Lviv theaters of the end of the 20th century and early 21st century]. Lviv: AzArt [in Ukrainian].

Rosa, S. (2005) Rezhyser Vadym Sikorskyi. [Director Vadym Sikorskyy]. Prostsenium, 3(13), 76–82 [in Ukrainian].

Rudieva, S. (2000, April 14). Zankivchany smilyvo prochytaly Lorku. [Zankivchany boldly read Lorca]. Vysokyi zamok [in Ukrainian].

Shashko, S. (1997). Zhinocha tema Ally Babenko [Alla Babenko’s feminine theme]. Ukrainskyi teatr, 6, 22–23 [in Ukrainian].

Sikorskyi, V. (2003). Dramaturhiia intelektualnoi napruhy [Dramaturgy of intellectual tension]. Prostsenium, 2(6), 96 [in Ukrainian].

Veselovska, H. & Lavrentii R. (2016). Natsionalnyi akademichnyi ukrainskyi dramatychnyi teatr imeni Marii Zankovetskoi: Chas i doli. Knyha persha (1917–1944) [Maria Zankovetska National Academic Ukrainian Drama Theater: Time and life trajectories. Book one (1917–1944)]. Lviv: Kameniar [in Ukrainian].

Zabolotna, V. (2012, September 12). Bile i chorne [White and black]. Den’ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-29

Як цитувати

Батицька, Т. (2023). Аспекти режисерської діяльності Національного академічного українського драматичного театру ім. Марії Заньковецької 1990–2010-х років. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (19(2), 85–93. https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(2).2023.294632

Номер

Розділ

CONTEMPORARY ART: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА