Аспекти режисерської діяльності Національного академічного українського драматичного театру ім. Марії Заньковецької 1990–2010-х років
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(2).2023.294632Ключові слова:
Театр ім. Марії Заньковецької, режисура, репертуар, психологізм, театральність, умовний театрАнотація
Розглянуто основні риси творчості трьох режисерів Театру ім. Марії Заньковецької 1990–2010-х років: Федора Стригуна, Алли Бабенко та Вадима Сікорського. На основі аналізу знакових для кожного постановок виокремлено їхні методики роботи над виставою, окреслено тематичне та змістове коло як робіт митців, так і театру загалом. Досліджено різноманіття художніх прийомів режисури означеного періоду, серед яких присутні елементи психологічного, поетичного, умовного театрів у вимірі естетики, а також політичного, філософського, інтелектуального за змістовою складовою, консервативного, експериментального характеру — за новизною застосування сценічних рішень. Визначено, що художнє обличчя формував керівник Ф. Стригун, його художні орієнтири були головними в означений час, його творчість орієнтувалася на суспільний та культурно-просвітницький запит молодої української держави, менше ваги було відведено сучасним сценічним рішенням, цю лакуну заповнювали його колеги А. Бабенко та В. Сікорський.
Посилання
Babenko, O. (2006). Neshchadne oblychchia radianskoho rezhymu v odnii vystavi [The merciless face of the Soviet regime in one play]. ARTAREA. Retrieved from https://art-area.com.ua/2016/02/sogodni-u-teatri-mariyi-zankovetskoyi-psihologichna-prem-yera/ [in Ukrainian].
Drak, A. (1989). Zankivchany znovu v Kyievi [Zankiv residents are back in Kyiv]. Ukrainskyi teatr, 5, 16–20 [in Ukrainian].
Haidabura, V. (1991). Proshchannia z romantykoiu? [Farewell to romance?]. Ukrainskyi teatr, 3, 20–22 [in Ukrainian].
Hrytsak, Ya. (2021). Podolaty mynule: hlobalna istoriia Ukrainy: monohrafiia. [Overcoming the past: A global history of Ukraine]. Kyiv: Portal [in Ukrainian].
Iliuk, M. (1994). Duet “Chotyry shkeltsia” [Duet “Four Glasses”]. Nedilia, 16(33), 3 [in Ukrainian].
Kanarska, H. (2016, July 8). Merezhyvo dumok ta isnuvannia na koturnakh [A web of thoughts and existence on a roller coaster]. Den’. Retrieved from https://day.kyiv.ua/article/kultura/merezhyvo-dumok-ta-isnuvannya-na-koturnakh [in Ukrainian].
Klekovkin, O. (2015). Ottsi teatru. [The fathers of the theater]. Naukovyi visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu teatru, kino i telebachennia imeni I. K. Karpenka-Karoho, 17, 8–19 [in Ukrainian].
Kozyrieva, T. (2021, February 24). Zankivchany zaproshuiut na postanovku, de zhyvyi orkestr, yaskravi kostiumy, bahato pisen, tantsiv i humoru [Zankiv residents are invited to a performance with a live orchestra, bright costumes, lots of songs, dances and humor]. Den [in Ukrainian].
Leman, Kh.-T. (2013). Postdramatycheskyi teatr [Post-dramatic theater]. Moscow: ABCdesign [in Russian].
Lypkivska, H. (1992). Feiierverk u rytmi valsu [Fireworks in the rhythm of the waltz]. Ukrainskyi teatr, 3, 9 [in Ukrainian].
Lypova, H. (2015). Tvorchist Tarasa Shevchenko i stylovi tendentsii ukrainskoho teatru II pol. XX st. [Creativity of Taras Shevchenko and stylistic tendencies of the Ukrainian theater in the second half of the twentieth century]. Studii mystetstvoznavchi, 3, 70–79 [in Ukrainian].
Osadchuk, T. (2017). Tvorchist Fedora Stryhuna u konteksti teatralnoi kultury Ukrainy ostannoi tretyny XX — pochatku XXI stolittia [Creativity of Fyodor Strygun in the context of theatrical culture of Ukraine in the last third of the 20th and earl 21st century]. [Cadidate dissertation, Vasyl Stefanyk Precarpathian National University, Ivano-Frankivsk, Ukraine]. [in Ukrainian].
Overchuk, M. & Babenko A. (2007, October 31). Rezhysura yak barometr chasu. [Directing as a barometer of time]. Den’ [in Ukrainian].
Pihel, Yu. (2008). Stsenichnyi kostium lvivskykh teatriv kintsia XX — poch. XXI stolittia. Khudozhni osoblyvosti ta poshuky obraznosti): monohrafiia. [Stage costume of Lviv theaters of the end of the 20th century and early 21st century]. Lviv: AzArt [in Ukrainian].
Rosa, S. (2005) Rezhyser Vadym Sikorskyi. [Director Vadym Sikorskyy]. Prostsenium, 3(13), 76–82 [in Ukrainian].
Rudieva, S. (2000, April 14). Zankivchany smilyvo prochytaly Lorku. [Zankivchany boldly read Lorca]. Vysokyi zamok [in Ukrainian].
Shashko, S. (1997). Zhinocha tema Ally Babenko [Alla Babenko’s feminine theme]. Ukrainskyi teatr, 6, 22–23 [in Ukrainian].
Sikorskyi, V. (2003). Dramaturhiia intelektualnoi napruhy [Dramaturgy of intellectual tension]. Prostsenium, 2(6), 96 [in Ukrainian].
Veselovska, H. & Lavrentii R. (2016). Natsionalnyi akademichnyi ukrainskyi dramatychnyi teatr imeni Marii Zankovetskoi: Chas i doli. Knyha persha (1917–1944) [Maria Zankovetska National Academic Ukrainian Drama Theater: Time and life trajectories. Book one (1917–1944)]. Lviv: Kameniar [in Ukrainian].
Zabolotna, V. (2012, September 12). Bile i chorne [White and black]. Den’ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.