Фольклорна складова в лібрето опер сучасних українських композиторів

Автор(и)

  • Ганна Веселовська Інститут проблем сучасного мистецтва Національної академії мистецтв України, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-4898-5000
  • Марина Рижова Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-4803-7596

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(2).2023.294627

Ключові слова:

сучасна опера, лібрето, фольклор, режисерське новаторство

Анотація

Досліджено введення та особливості використання фольклорно-обрядових елементів у лібрето опер сучасних українських композиторів. У фокусі дослідників опинилися тексти лібрето «Катерина», «Страшна помста», «Вишиваний. Король України» та «Ніч», на основі яких композитори О. Родін, Є. Станкович, А. Загайкевич, М. Коломієць створили оригінальні музично-театральні твори. Проаналізовані лібрето та розглянуті сценічні версії оперних вистав дали підстави для з’ясування та виокремлення основних засад введення фольклорно-обрядових елементів у вистави, можливість визначити їхній вплив на змістовну складову, образність і поетику сценічних творів. У підсумку зазначається, що національний фольклор є важливим чинником у створенні української сучасної опери, звернення до якого посвідчує не лише відданість традиціям, а й відкриває нові простори для новаторства в музично-театральній творчості.

Посилання

Abel, L. (1963). Metatheatre: A New View of a Dramatic Form. New York: Hill & Wang,

Antoniuk, R. (2023, February 10). “Strashna pomsta” Yevhena Stankovycha u Lvivskii operi [Terrible Revenge by Yevhen Stankovych at the Lviv Opera]. Muzyka: ukrainskyi internet-zhurnal. Retrieved from http://mus.art.co.ua/strashna-pomsta-yevhena-stankovycha-u-lvivskiy-operi/ [in Ukrainian].

Hrudka, O. (2023). Serhii Zhadan. Vyshyvanyi. Korol Ukrainy [Serhii Zhadan. Embrodiered King of Ukraine]. Krytyka, 1–2, 31 [in Ukrainian].

Kataieva, M. (2020, October 18). Suchasnu operu “Nich” zapysaly u Kyievi i pokazaly onlain [The modern opera Night was recorded in Kyiv and broadcasted online]. Retrieved from https://vechirniy.kyiv.ua/news/45838/ [in Ukrainian].

Sirenko, L. (2021, October 17). “Vyshyvanyi. Korol Ukrainy” — suchasnii klasychnii operi v Ukraini buty. Ale yak? [Embrodiered King of Ukraine — modern classical operas in Ukraine are to be. But how?]. Retrieved from https://theclaquers.com/posts/7705 [in Ukrainian].

Skrypnyk, H. et al. (Eds.) (2009). Istoriia ukrainskoi muzyky: u 6 t. [History of Ukrainian music: in 6 vols.], vol. 2. Kyiv: IMFK im. M. T. Rylskoho [in Ukrainian].

Veselovska, H. (2020). Kontsept “mrii” v muzychnomu teatri Ukrainy [The concept of a “dream” in the musical theatre of Ukraine]. Aktualni problemy muzychnoho teatru v konteksti sotsiokulturnykh vyklykiv suchasnosti: materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf. Kyiv, 2–3 bereznia 2020 (pp. 13–17). Kyiv: (n. p.) [in Ukrainian].

Zhadko, V. (2008). Mykola Arkas: Roman-khronika [Mykola Arkas: A chronicle novel]. Kyiv: SPD Zhadko V. O [in Ukrainian].

Zvara, V. (2002). Commedia dell’arte and the Evolution of Music Theatre in the First Third of the Twentieth Century. Musicologica Istropolitana, I, 147–160

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-11-29

Як цитувати

Веселовська, Г., & Рижова, М. (2023). Фольклорна складова в лібрето опер сучасних українських композиторів. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (19(2), 79–84. https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(2).2023.294627

Номер

Розділ

CONTEMPORARY ART: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА