Фольклорна складова в лібрето опер сучасних українських композиторів
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(2).2023.294627Ключові слова:
сучасна опера, лібрето, фольклор, режисерське новаторствоАнотація
Досліджено введення та особливості використання фольклорно-обрядових елементів у лібрето опер сучасних українських композиторів. У фокусі дослідників опинилися тексти лібрето «Катерина», «Страшна помста», «Вишиваний. Король України» та «Ніч», на основі яких композитори О. Родін, Є. Станкович, А. Загайкевич, М. Коломієць створили оригінальні музично-театральні твори. Проаналізовані лібрето та розглянуті сценічні версії оперних вистав дали підстави для з’ясування та виокремлення основних засад введення фольклорно-обрядових елементів у вистави, можливість визначити їхній вплив на змістовну складову, образність і поетику сценічних творів. У підсумку зазначається, що національний фольклор є важливим чинником у створенні української сучасної опери, звернення до якого посвідчує не лише відданість традиціям, а й відкриває нові простори для новаторства в музично-театральній творчості.
Посилання
Abel, L. (1963). Metatheatre: A New View of a Dramatic Form. New York: Hill & Wang,
Antoniuk, R. (2023, February 10). “Strashna pomsta” Yevhena Stankovycha u Lvivskii operi [Terrible Revenge by Yevhen Stankovych at the Lviv Opera]. Muzyka: ukrainskyi internet-zhurnal. Retrieved from http://mus.art.co.ua/strashna-pomsta-yevhena-stankovycha-u-lvivskiy-operi/ [in Ukrainian].
Hrudka, O. (2023). Serhii Zhadan. Vyshyvanyi. Korol Ukrainy [Serhii Zhadan. Embrodiered King of Ukraine]. Krytyka, 1–2, 31 [in Ukrainian].
Kataieva, M. (2020, October 18). Suchasnu operu “Nich” zapysaly u Kyievi i pokazaly onlain [The modern opera Night was recorded in Kyiv and broadcasted online]. Retrieved from https://vechirniy.kyiv.ua/news/45838/ [in Ukrainian].
Sirenko, L. (2021, October 17). “Vyshyvanyi. Korol Ukrainy” — suchasnii klasychnii operi v Ukraini buty. Ale yak? [Embrodiered King of Ukraine — modern classical operas in Ukraine are to be. But how?]. Retrieved from https://theclaquers.com/posts/7705 [in Ukrainian].
Skrypnyk, H. et al. (Eds.) (2009). Istoriia ukrainskoi muzyky: u 6 t. [History of Ukrainian music: in 6 vols.], vol. 2. Kyiv: IMFK im. M. T. Rylskoho [in Ukrainian].
Veselovska, H. (2020). Kontsept “mrii” v muzychnomu teatri Ukrainy [The concept of a “dream” in the musical theatre of Ukraine]. Aktualni problemy muzychnoho teatru v konteksti sotsiokulturnykh vyklykiv suchasnosti: materialy mizhnar. nauk.-prakt. konf. Kyiv, 2–3 bereznia 2020 (pp. 13–17). Kyiv: (n. p.) [in Ukrainian].
Zhadko, V. (2008). Mykola Arkas: Roman-khronika [Mykola Arkas: A chronicle novel]. Kyiv: SPD Zhadko V. O [in Ukrainian].
Zvara, V. (2002). Commedia dell’arte and the Evolution of Music Theatre in the First Third of the Twentieth Century. Musicologica Istropolitana, I, 147–160
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.