Виконавська інтерпретація вокальної партії Мирослави в опері «Золотий обруч» Бориса Лятошинського
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(1).2023.283149Ключові слова:
вокальна партія, виконавська інтерпретація, мелодичний малюнок, інтонаційна будова вокальної партії, вокальне амплуаАнотація
Розглянуто виконавську інтерпретацію вокальної партії Мирослави в опері «Золотий обруч» Бориса Лятошинського. З’ясовано провідну роль цього персонажа для вибудування цілісної концепції опери. Проаналізовано вокальну партію Мирослави у різні моменти її становлення: під час експозиції у першій картині, розгортання та розвитку вокальних інтонацій героїні у третій і п’ятій картинах, якісне перетворення її мелодики на заключному етапі становлення образу у шостій і восьмій картинах. Виявлено інтонаційну специфіку мелодичного малюнку та її зв’язок з емоційно-психологічним розвитком образу. Зауважено складності, які повинна подолати співачка під час роботи над партією Мирослави. Серед них — уміння співати на граничних динамічних значеннях, швидко змінювати силу і гучність голосу, володіти технікою інтонування стрибків на великі інтервали вгору і вниз, мати навичку співати у ситуації політонального та поліладового контрапункту в ансамблях і в супроводі оркестру. Визначено залежність виконавської інтерпретації вокальної партії від експресивності розгортання та трансформації образу Мирослави протягом опери
Посилання
Bondarchuk, V. (2016). Opera Borysa Liatoshynskoho “Zolotyi obruch” u stsenichnii proektsii Dmytra Hnatiuka [Borys Lyatoshynky’s opera The Holden Hoop in stage interpretation of Dmytro Hnatiuk]. Naukovyi visnyk NMAU im. P.I. Chaikovskoho, 114, 312–327 [in Ukrainian].
Borodavkin, S. (2011). Orkestr v operi B.M. Liatoshynskoho “Zolotyi obruch” [Orchestra part in The Holden Hoop opera by Borys Lyatoshynky]. In Ukrainske muzykoznavstvo (naukovo-metodychnyi zbirnyk), 37, 276–292 [in Ukrainian].
Fleichuk, H. (2016). Dramaturhichno-kontseptualni dominanty opery Borysa Liatoshynskoho “Zolotyi obruch” (postanovka Lvivskoho derzhavnoho akademichnoho teatru opery i baletu imeni Ivana Franka, 1970) [Dramatics and conceptual dominants in Borys Lyatoshynky’s The Golden Hoop opera (staged by the Ivan Franko Lviv State Academic Opera and Ballet Theatre)]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P.I. Chaikovskoho, 114, 296–311 [in Ukrainian].
Hordiichuk, M. (1990). “Zolotyi obruch” [The Golden Hoop]. Muzyka, 2, 69 [in Ukrainian].
Izvarina, O. (2016). Opera “Zolotyi obruch” B. Liatoshynskoho v konteksti universalii kultury: zmina smysliv interpretatsii [The Golden Hoop by Borys Lyatoshynky in the context of the unisal values of culture: A change in the interpretation senses]. Kulturolohichna dumka, 9, 123–127 [in Ukrainian].
Kozarenko, O. (1987). “Kvity zla” abo “Misiachni tini” [Flowers of Evil or The Moon shadows]. Muzyka, 3–5, 22–23 [in Ukrainian].
Malozemova, A. (1987). Opernoe tvorchestvo B.N. Lyatoshinskogo [Opera legacy of Borys Lyatoshinky]. In Boris Nikolaevich Lyatoshinskiy: sb. statey (pp. 63–73). Kyiv: Muzichna Ukraina [in Russian].
Savchuk, I. (2021). Borys Liatoshynskyi i polska kultura. Komunikatyvni polia tvorchosti [Borys Lyatoshynky and Polish culture: Communication fields of creativity]. (Unpublished doctoral dissertation, Modern Art Research Institute of the National Academy of Arts of Ukraine, Kyiv, Ukraine) [in Ukrainian].
Savchuk, I. & Kravchenko, V. (2022). Deiaki aspekty proiavu natsionalnoi komponenty u kamerno-instrumentalnii tvorchosti Borysa Liatoshynskoho [Some Aspects of the Manifestation of the National Component in Borys Liatoshynsky’s Chamber-Instrumental Works]. Khudozhnia kultura. Aktualni problemy, 18(1), 110–117 [in Ukrainian].
Tuchinskaya, T. (2015). Mifopoeticheskoe prostranstvo romansov B. Lyatoshinskogo 1920-h godov [Mythopoetic space of Borys Liatoshynky’s romances of the 1920s]. Visnyk Kharkivskoyi derzhavnoyi akademiyi dizaynu i mistetstv, 5, 123–13 [in Russian].
Veselovska, H. (2006). Zhyttia stsenichnoho tvoru: Z istorii pershovtilennia opery B. Liatoshynskoho “Zolotyi obruch” za povistiu I. Franka “Zakhar Berkut” [The life of a stage piece: On the history of the first staging of Borys Lyatoshynsky’s opera The Golden Hoop based on Ivan Franko’s novel Zakhar Berkut]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia mystetstvo, 6, 47–54 [in Ukrainian].
Zahaikevych, M. (1970). Vdruhe — cherez 40 rokiv [Second staging, 40 years later]. Muzyka, 5, 79 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.