Виконавська інтерпретація вокальної партії Мирослави в опері «Золотий обруч» Бориса Лятошинського

Автор(и)

  • Ірина Ушаньова-Рудько Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0009-0000-7885-8750

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(1).2023.283149

Ключові слова:

вокальна партія, виконавська інтерпретація, мелодичний малюнок, інтонаційна будова вокальної партії, вокальне амплуа

Анотація

Розглянуто виконавську інтерпретацію вокальної партії Мирослави в опері «Золотий обруч» Бориса Лятошинського. З’ясовано провідну роль цього персонажа для вибудування цілісної концепції опери. Проаналізовано вокальну партію Мирослави у різні моменти її становлення: під час експозиції у першій картині, розгортання та розвитку вокальних інтонацій героїні у третій і п’ятій картинах, якісне перетворення її мелодики на заключному етапі становлення образу у шостій і восьмій картинах. Виявлено інтонаційну специфіку мелодичного малюнку та її зв’язок з емоційно-психологічним розвитком образу. Зауважено складності, які повинна подолати співачка під час роботи над партією Мирослави. Серед них — уміння співати на граничних динамічних значеннях, швидко змінювати силу і гучність голосу, володіти технікою інтонування стрибків на великі інтервали вгору і вниз, мати навичку співати у ситуації політонального та поліладового контрапункту в ансамблях і в супроводі оркестру. Визначено залежність виконавської інтерпретації вокальної партії від експресивності розгортання та трансформації образу Мирослави протягом опери

Посилання

Bondarchuk, V. (2016). Opera Borysa Liatoshynskoho “Zolotyi obruch” u stsenichnii proektsii Dmytra Hnatiuka [Borys Lyatoshynky’s opera The Holden Hoop in stage interpretation of Dmytro Hnatiuk]. Naukovyi visnyk NMAU im. P.I. Chaikovskoho, 114, 312–327 [in Ukrainian].

Borodavkin, S. (2011). Orkestr v operi B.M. Liatoshynskoho “Zolotyi obruch” [Orchestra part in The Holden Hoop opera by Borys Lyatoshynky]. In Ukrainske muzykoznavstvo (naukovo-metodychnyi zbirnyk), 37, 276–292 [in Ukrainian].

Fleichuk, H. (2016). Dramaturhichno-kontseptualni dominanty opery Borysa Liatoshynskoho “Zolotyi obruch” (postanovka Lvivskoho derzhavnoho akademichnoho teatru opery i baletu imeni Ivana Franka, 1970) [Dramatics and conceptual dominants in Borys Lyatoshynky’s The Golden Hoop opera (staged by the Ivan Franko Lviv State Academic Opera and Ballet Theatre)]. Naukovyi visnyk Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P.I. Chaikovskoho, 114, 296–311 [in Ukrainian].

Hordiichuk, M. (1990). “Zolotyi obruch” [The Golden Hoop]. Muzyka, 2, 69 [in Ukrainian].

Izvarina, O. (2016). Opera “Zolotyi obruch” B. Liatoshynskoho v konteksti universalii kultury: zmina smysliv interpretatsii [The Golden Hoop by Borys Lyatoshynky in the context of the unisal values of culture: A change in the interpretation senses]. Kulturolohichna dumka, 9, 123–127 [in Ukrainian].

Kozarenko, O. (1987). “Kvity zla” abo “Misiachni tini” [Flowers of Evil or The Moon shadows]. Muzyka, 3–5, 22–23 [in Ukrainian].

Malozemova, A. (1987). Opernoe tvorchestvo B.N. Lyatoshinskogo [Opera legacy of Borys Lyatoshinky]. In Boris Nikolaevich Lyatoshinskiy: sb. statey (pp. 63–73). Kyiv: Muzichna Ukraina [in Russian].

Savchuk, I. (2021). Borys Liatoshynskyi i polska kultura. Komunikatyvni polia tvorchosti [Borys Lyatoshynky and Polish culture: Communication fields of creativity]. (Unpublished doctoral dissertation, Modern Art Research Institute of the National Academy of Arts of Ukraine, Kyiv, Ukraine) [in Ukrainian].

Savchuk, I. & Kravchenko, V. (2022). Deiaki aspekty proiavu natsionalnoi komponenty u kamerno-instrumentalnii tvorchosti Borysa Liatoshynskoho [Some Aspects of the Manifestation of the National Component in Borys Liatoshynsky’s Chamber-Instrumental Works]. Khudozhnia kultura. Aktualni problemy, 18(1), 110–117 [in Ukrainian].

Tuchinskaya, T. (2015). Mifopoeticheskoe prostranstvo romansov B. Lyatoshinskogo 1920-h godov [Mythopoetic space of Borys Liatoshynky’s romances of the 1920s]. Visnyk Kharkivskoyi derzhavnoyi akademiyi dizaynu i mistetstv, 5, 123–13 [in Russian].

Veselovska, H. (2006). Zhyttia stsenichnoho tvoru: Z istorii pershovtilennia opery B. Liatoshynskoho “Zolotyi obruch” za povistiu I. Franka “Zakhar Berkut” [The life of a stage piece: On the history of the first staging of Borys Lyatoshynsky’s opera The Golden Hoop based on Ivan Franko’s novel Zakhar Berkut]. Visnyk Lvivskoho universytetu. Seriia mystetstvo, 6, 47–54 [in Ukrainian].

Zahaikevych, M. (1970). Vdruhe — cherez 40 rokiv [Second staging, 40 years later]. Muzyka, 5, 79 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-13

Як цитувати

Ушаньова-Рудько, І. (2023). Виконавська інтерпретація вокальної партії Мирослави в опері «Золотий обруч» Бориса Лятошинського. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (19(1), 186–191. https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(1).2023.283149

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОТВОРЕННЯ І ОСОБИСТІСТЬ