Феномен гри в художньої творчості Бориса Михайлова: 1966–1980 роки

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(1).2023.283146

Ключові слова:

гра, ігрова дія, художня творчість Б. Михайлова, театральність, карнавальне світовідчуття, театралізація життя, народно-святкові форми сміху, карнавалізація фотографії, карнавальні образи, карнавальний сміх

Анотація

Розглянуто ігрові передумови художньої творчості та здійснено аналіз ігрової діяльності Бориса Андрійовича Михайлова (нар. 25 серпня 1938, Харків, УРСР) з 1966 по 1980 роки. Аналіз творів та наративних інтерв’ю митця уможливлює історичну періодизацію його художньої творчості на основі певних ознак та принципів. На першому, «метафоричному» етапі своєї художньої творчості Б. Михайлов у пошуку Ідеалу образно заперечує та водночас вихваляє сучасну йому дійсність. Відкриті ряди зображень, які створює Б. Михайлов у цей час, набувають художніх форм у вигляді слайд-показів «накладень» двох кольорових діапозитивних плівок та переглядів тематичних серій фотографічних відбитків. Митець демонструє їх під час фотографічних семінарів, клубних та приватних зустрічей. Художні образи карнавального типу та сенси, створені Б. Михайловим, постають у незавершеному переході від життя до мистецтва та навпаки. Введено в теоретичний обіг концепцію карнавалізації фотографії, що позначає перенос карнавальних образів та народносвяткових форм сміху карнавального типу у фотографію. Сміх Б. Михайлова вже на цьому етапі є карнавальним, тобто амбівалентним, універсальним та всенародним, має народно-святковий карнавальний характер та спрямований на все й до всіх. У дослідженні було застосовано біографічний, концептуальний, дискриптивно-феноменологічний, компаративний та герменевтичний методи аналізу

Біографія автора

Наталя Чех, Міжнародний гуманітарний університет, м. Одеса

Магістр філософії, голова правління ГО «Інститут промоції заходів культури»

Посилання

Averintsev, S. (2005). Sobranie sochineniy — Svyaz vremen [Collected Works — Connection of Times]. Kyiv: Duh i Litera [in Russian].

Bakhtin, M. (1965). Tvorchestvo Fransua Rable i narodnaya kultura srednevekovya i Renessansa [Rablais and his world]. Moscow: Khudozhestvennaya literatura [in Russian].

Barthes, R. (1994). Smert avtora [The death of the author]. In Izbrannyie rabotyi: Semiotika. Poetika (384–391) Moscow: Progress [in Russian].

Bernar-Kovalchuk, N. (2020). Kharkivska shkola fotografiyi: gra proty apparatu [Kharkiv school of photography: a Game against the camera]. Kharkiv: MOKSOP [in Ukrainian].

Cheh, N. (2019). Tvorchestvo B. Mihaylova v kontekste hudozhestvennyih dvizheniy neofitsialnoy kulturyi SSSR [Mikhailov’s Creativity in the Artistic Movements’ Context of the USSR Informal Culture]. Naukovi zapiski Mizhnarodnogo gumanitarnogo unIversitetu, 30, 317–323 [in Russian].

Chekh, N. (2019). “Neokonchennaya dissertatsiya” Borisa Mihaylova: strukturno-narrativnyiy analiz fotoserii [“Unfinished dissertation” by Boris Mikhailov: structural and narrative analysis of the photo series]. Vestnik RGGU. Seriya “Literaturovedenie. Yazyikoznanie. Kulturologiya”, 8(2), 241–258. https://doi.org/10.28995/2686-7249-2019-8-241-258 [in Russian].

Chekh, N. (2021). Symvolichna podorozh “Skrypky” Ye. Pavlova vid aktualnogo svitu do virtualnogo ta nazad [The symbolic journey of Ye. Pavlov’s“Violin” from the actual world to the virtual and back]. VISNYK KhDADM, 2, 389–391 https://doi.org/10.33625/visnik2021.02.389 [in Ukrainian].

Chekh, N.B. (2022). Druhyi kharkivskyi avanhard ta manipuliatyvni mystetski praktyky [The second Kharkiv avant-garde and manipulative art practices]. In Subiekt u symvolichnomu poli pamiati ta u manipuliatyvnykh mystetskykh praktykakh: tezy Mizhnarodnoi naukovo-praktychnoi konferentsii (Kyiv, 29 cherv. 2022 r.). Kyiv: NAMU, IK NAMU, IPSM NAMU. [in Ukrainian].

Chekh, N. (2022). Prosto hraiuchys: Valera ta Natasha Cherkashyny [ Just playing: Valera and Natasha Cherkashin]. Artistic Culture. Topical Issues, 18(1), 146–153. https://doi.org/10.31500/1992-5514.18(1).2022.260444 [in Ukrainian].

Chekh, N. (2022) Neofitsiini ta ofitsiini naukovi spivtovarystva v SRSR u 1950–1970-i roky [Unofficial and Official Scientific Communities in the USSR in the 1950–1970]. In X Uiomovski chytannia (2022): materialy Naukovykh chytan pamiati Avenira Uiomova (pp. 95–100). Odesa: ONU [in Ukrainian].

Desyaterik, D. (2007). Boris Mihaylov. Geniy mest [Boris Mikhailov. The Genius of Places]. Iskusstvo kino, 6. Retrieved from https://old.kinoart.ru/archive/2007/06/n6-article7 [in Russian].

Evreinov, N. (2012). Otkrovenie iskusstva [Art revelation]. Saint Petersburg: Izd. dom “Mir” [in Russian].

Flyusser, V. (2008). Za filosofiyu fotografii [On the philosophy of photography]. Saint Petersburg: Izd-vo S.-Peterb. un-ta [in Russian].

Groys, B. (2015). Boris Mihaylov [Boris Mikhailov]. Moscow: Ad Marginem Press [in Russian & in English].

Huizinga, J. (2019). Homo ludens. Chelovek igrayuschiy [Homo ludens, a study of the play element]. Saint Petersburg: Azbuka, Azbuka-Attikus [in Russian].

Kisina, Yu. (2011, May 30). Amoralnyiy kodeks Borisa Mihaylova. Beseda s fotografom ob umilenii i sodroganii v iskusstve [Immoral code of boris mikhailov. A conversation with the photographer about emotion and shudder in art]. Retrieved from http://aej.org.ua/interview/1032.html [in Russian].

Kuzma, M. (2016, June 1). Personalnyi zhest yak sposib obmezhennia [Personal gesture as a method of restriction]. Retrieved from https://web.archive.org/web/20160601105915/http://chetver.com.ua/n13/kyzma.htm [in Ukrainian].

Lavrentev, A. (1988). Neposredstvennaya fotografiya [Direct photography]. Sovetskoe foto, 9, 19–23 [in Russian].

Losev, A. (1957). Antichnaya mifologiya v ee istoricheskom razvitii [The mythology of the Antiquity in its historical development]. Moscow: Gosudarstvennoe uchebno-pedagogicheskoe izdatelstvo Ministerstva obrazovaniya RSFSR [in Russian].

Mihaylov, B. & Mihaylova, V. (2019). Iz razgovorov o fotografii [Conversations about a Photography]. Retrieved from http://magazine56.com.ua/news/boris-mixajlov-iz-razgovorov-o-fotografii [in Russian].

Mikhailov, B. (2006). Yesterday’s Sandwich. London: Phaidon Press [in English & Russian].

Mikhailov, B. (2007) Suzi etCetera. Köln: Walther König Verlag.

Mikhailov, B. (2019). Yesterday’s Sandwich II. Tokyo: Super Labo.

Mikhailov, B. (2020). Viscidity. PPP Editions Press.

Mikhailov, B., Kabakov, I., Tupitsyn, M. & Tupitsyn, V. (2004). Verbal Photography: Ilya Kabakov, Boris Mikhailov and the Moscow Archive of New Art. Porto: Porto Museu Serralves.

Mikhailov, B. & Stahel, U. (Eds.). (2003). Exhibition Catalogue, Winterthur, Fotomuseum Winterthur, Boris Mikhailov: A Retrospective / Eine Retrospektive. Zurich: Scalo Verlag Ac [in English and German].

Mikhailov, B., Tupitsyn, M. & Schwarzenbach, A. (1998). Unfinished dissertation by Boris Michailov. Zürich: Scalo Verlag Ac.

Misiano, V. & Peschler, E. (Hrsg.). (1988). Die zeitgenössische Photographie in der Sowjetunion — Reportagen sozialer Wirklichkeit. Edition Stemmle Verlag [in German].

Mrazkova, D., Remes, V. & Jeffrey, I. (1986). Another Russia: Through the Eyes of the New Soviet Photographers. London: Thames & Hudson Ltd.

Nikolaev, O. (1982). Seminar v Talline [Seminar in Tallinn]. Sovetskoe foto, 8, 27 [in Russian].

Pavlova, T. (2008). Veer v kulake [A fan in the fist]. Retrieved from https://web.archive.org/web/20080701042837/ http://www.soviart.com.ua/artjournal/arch/num21/a16_u.html [in Russian].

Pavlova, T. (2020). Do istorii Kharkivskoi shkoly fotohrafii [To the history of the Kharkiv School of Photography]. In KHARKIV PHOTO FORUM 2020: katalog konph. (рр. 22–49) Kyiv: Buksha [in Ukrainian].

Pavlova, T. (2007). Fotomystetstvo v khudozhnii kulturi Kharkova ostannoi tretyny XX stolittia (na materiali peizazhnoho zhanru) [Photographic Art in the Artistic Culture of Kharkiv in the last Third of the 20th Century (on the Material of the Landscape Genre)]. [Unpublished doctoral dissertation, Kharkiv State Academy of Culture, Kharkiv, Ukraine) [in Ukrainian].

Pavlova, T. (2018). Avangard v obrazotvorchomu mistetstvi Kharkova XX stolittya [Avant-garde in the fine arts of the twentieth-century Kharkiv]. (Unpublished doctoral dissertation, Lviv National Academy of Arts, Lviv, Ukraine) [in Ukrainian].

Pavlova, T. (2021). Avanhard chervonyi ta zelenyi: Vid “teorii udaru” do “Kontaktu” [Red and green avant-garde: From ‘strike theory’ to ‘contact’]. Retrieved from https://ksp.ui.org.ua/uk/researcher-txt/t-pavlova-blow-theory-kontact [in Ukrainian].

Petrovskaya, E. (2015). Antifotografiya 2 [Anti-photography 2]. Moscow: Tri kvadrata [in Russian].

Rappaport, A. (2002). Chelovek bez opredelyonnogo mesta [A man of no fixed abode]. Khudozhestvennyiy zhurnal, 42, 76–79 [in Russian].

Rupin, Yu. (2007). Luriki [Luriki]. Retrieved from http://samlib.ru/r/rupin_j_k/luriki.shtml [in Russian].

Rupin, Yu. (2008). Dnevnik fotografa [The photographer’s diary]. Retrieved from http://samlib.ru/r/rupin_j_k/dnevnik_fotografa-2.shtml [in Russian].

Salzirn, T. (1994). Exhibition Catalog: “I am not Me”. Saint Petersburg: Postscriptum.

Salzirn, T. (1994). Pripadaya k zemle [Falling to the ground]. In Katalog vistavki “U zemli” (pp. 6–9). Moscow: XL gallery [in Russian].

Schekoldin, V. (2008, December 21). Otkrovennyiy chelovek [The Outspoken Man]. Retrieved from https://www.photographer.ru/cult/person/3891.htm [in Russian].

Skliarenko, H. (2020). Ukrainski khudozhnyky: z vidlyhy do Nezalezhnosti [Ukrainian Artists: from the Thaw toIndependence], vol. 2. Kyiv: Huss [in Ukrainian].

Slovar antichnosti (1989). [Dictionary of Antiquity]. Moscow: Progress [in Russian].

Stigneev, V. (2019). Vek fotografii. 1894–1994: Ocherki istorii otechestvennoy fotografii [The Age of photography. 1894–1994: Essays on the history of Russian photography]. Moscow: Knizhnyiy dom “Librokom” [in Russian].

Vartanov, A. S. (2018). Ocherki estetiki fotografii dotsifrovogo perioda [Essays on the Aesthetics of Pre-digital Photography]. Moscow: GII [in Russian].

Vikulina, E. (2008, July 31). Igra vfotografiyu. Boris Mihaylov — o tom, kak vse nachinalos i chto iz etogo vyishlo [Photo Play. Boris Mikhailov: How it all began and what has come out of it]. Retrieved from https://www.photographer.ru/cult/person/3287.htm [in Russian].

Yakovenko, K. & Hleba, H. (2020). Mistse travestii: chy buv kvir u kharkivskyi fotohrafyy [A Place of Travesty: Was there the Kharkiv Photographer Queer?]. In KHARKIV PHOTO FORUM 2020: katalog konph. (pp. 90–102). Kyiv: Buksha. [in Ukrainian].

Yakovenko, K. (2019, June 15). Tatyana Pavlova: “Mi podbirali mifyi kak klyuchi” [Tatyana Pavlova: ‘We Picked Up Myths like Keys’]. Retrieved from http://www.korydor.in.ua/ua/voices/tatyana-pavlova-my-podbirali-mify-kak-kljuchi.htm [in Russian].

Zimmer, W. (1995, July 23). Ukrainian Photos, Rich and Raw. The New York Times, 12.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-13

Як цитувати

Чех, Н. (2023). Феномен гри в художньої творчості Бориса Михайлова: 1966–1980 роки. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (19(1), 168–180. https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(1).2023.283146

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОТВОРЕННЯ І ОСОБИСТІСТЬ