Українська вокальна школа 1950–1970-х в особових текстах мемуарного характеру: Cоціокультурний та мистецький аспекти

Автор(и)

  • Геннадій Кабка Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0000-0001-5651-5554
  • Оксана Казанцева-Кабка Національна музична академія України імені П. І. Чайковського, Україна https://orcid.org/0009-0006-7092-4091

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(1).2023.283144

Ключові слова:

текст культури, особовий текст культури, вокальна культура України, Борис Гмиря, Богдан Гнидь, Лілія Лобанова, Євгенія Мірошниченко, Костянтин Огнєвой

Анотація

Здійснене дослідження особових текстів діячів українського вокального мистецтва 1950-х— 1970-х років є спробою розглянути культурно-історичний процес з погляду мети, потреб і завдань сучасної культурологічної і мистецтвознавчої науки, що реалізується через особливості самопізнання та професійної реалізації Б. Гмирі, Б. Гнидя, Л. Лобанової, Є. Мірошниченко, К. Огнєвого та К. Радченко. Ці джерела звільняють від схематизму зображення знакових діячів культури, чим допомагають сучасному досліднику глибше проникнути в духовний та культурно-історичний контекст життєвих етапів, зрозуміти мотивацію тих або інших вчинків, уточнити індивідуальні характеристики митця відчуженого часу, його ролі в контексті розвитку культури. Вивчення особових текстів групи митців, які творили у той же час та у тому ж творчому колективі — Київській опері, уможливлює створення загальної картини творчого процесу у провідному оперному колективі країни того часу, розуміння ролі їхньої творчості в контексті розвитку українського вокального мистецтва. Також проникнення в етапи їхнього життєвого шляху та творчого становлення виявляє сукупність індивідуальних рис як ознаки певного творчого середовища. Вивчаючи творчість провідних співаків Київської опери 1950-х— 1970-х років, часто важко зрозуміти: чи час формує митця, чи майстер змінює час завдяки своєму високопрофесійному мистецтву. Тож у цій філософсько-екзистенційній за природою риториці особові тексти діячів вокального мистецтва (Б. Гмирі, Б. Гнидя, Л. Лобанової, Є. Мірошниченко, К. Огнєвого та К. Радченко) склали основу для вивчення реальної тканини культурної епохи, збагнення таємниці творчості, культурної історії країни.

Біографії авторів

Геннадій Кабка, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Кандидат мистецтвознавства, доцент кафедри оперного співу

Оксана Казанцева-Кабка, Національна музична академія України імені П. І. Чайковського

Викладач кафедри бандури

Посилання

Antonyuk, V. (1998). Tradytsii ukrainskoi vokalnoi shkoly. Mykola Kondratiuk [The traditions of the Ukrainian vocal school. Mykola Kondratiuk]. Kyiv: Ukrainska ideia [in Ukrainian].

Antonyuk, V. (2004). Tvorchist Liliyi Lobanovoyi u konteksti rozvytku ukrayinskoho opernoho vykonavstva [The work of Lilia Lobanova in the context of the development of Ukrainian opera performance]. Muzykoznavchi zapysky, 2(6), 3–8 [in Ukrainian].

Bakhtin, M. (1979). Estetyka slovesnoho tvorchestva [Aesthetics of verbal art]. Moscow: Iskusstvo [in Russian].

Buriak, V. (Ed.). (1975). Borys Hmyria: statti, lysty, spohady [Borys Hmyria: Articles, correspondence, memoirs]. Kyiv: Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Dutchak, H. (2005). Zi slidchoi spravy M. E. Donets-Tesseir [From the case-file of Maria Donets-Teisseyre]. Studii mystetstvoznavstva, 8(12), 74–83 [in Ukrainian].

Golovina, T. (1998). Memuaryi kak istochnik kulturologicheskogo issledovaniya [Memoirs as a sourse of cultural research] [Unpublished doctoral dissertation, Saint Petersburg State Academy of Culture] [in Russian]

Hazha, T. (2005). Ukrayinska literaturna memuarystyka druhoyi polovyny XX stolittya: stanovlennya obyektnoho i subyektnoho typiv [Ukrainian literary memoirs of the second half of the 20th century: The formation of its objective and subjective types]. [Unpublished doctoral dissertation, V.N. Karazin Kharkiv National University] [in Ukrainian].

Hmyria B. (2010). Dnevnyky. Shchodennyky. 1936–1969 [Diaries. 1936–1969]. Kharkiv: Folio [in Ukrainian and Russian].

Hmyria, V. & Prynts, A. (Eds.). (1988). Boris Gmyirya: stati, dnevniki, pisma, vospominaniya [Borys Hmyria: Articles, diaries, correspondence, memoirs]. Moscow: Muzyka [in Russian].

Hnyd B. (2002). Vykonavski shkoly Ukrainy: Kafedra solnoho spivu NMAU im. P.I. Chaikovskoho (1971–2001) [Performing schools of Ukraine: The Department of Solo Singing of the Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music]. Kyiv: Nats. muz. akad. Ukrainy im. P.I. Chaikovskoho [in Ukrainian].

Hnyd, B. (1997). Istoriia vokalnoho mystetstva: pidruchnyk dlia vyshchykh muz. navch. zakladiv [The history of vocal art: A study book]. Kyiv: NMAU [in Ukrainian].

Hnyd, B. (2006). Bohdan. Spohady [Bohdan. Memoirs]. Kyiv: Varta, [in Ukrainian].

Kabka, H. (2005a). M. Kriz terny do zirok [Through hardships to the stars: Memoirs of Yevhenia Miroshnychenko]. Kultura. Informatsiya. Tvorchist. Hazeta rektoratu Nats. muz. akad. Ukrayiny im. Petra Chaykovskoho, 7(7). S. 6. [in Ukrainian].

Kabka, H. (2005b). Kriz terny do zirok [Through hardships to the stars: Memoirs of Yevhenia Miroshnychenko]. Kultura. Informatsiya. Tvorchist. Hazeta rektoratu Nats. muz. akad. Ukrayiny im. Petra Chaykovskoho, 8(8), 8 [in Ukrainian].

Kabka, H. (2006a). Kriz terny do zirok [Through hardships to the stars: Memoirs of Yevhenia Miroshnychenko]. Kultura. Informatsiya. Tvorchist. Hazeta rektoratu Nats. muz. akad. Ukrayiny im. Petra Chaykovskoho, 1(9), 4 [in Ukrainian].

Kabka, H. (2006b). Kriz terny do zirok [Through hardships to the stars: Memoirs of Yevhenia Miroshnychenko]. Kultura. Informatsiya. Tvorchist. Hazeta rektoratu Nats. muz. akad. Ukrayiny im. Petra Chaykovskoho, 2(10), 4 [in Ukrainian].

Kopytsya, M. (2009). Epistolohichni dokumenty istoriyi ukrayinskoyi muzyky: metodolohiya, teoriya, praktyka [Epistological documents of the history of Ukrainian music: methodology, theory, practice]. [Doctoral dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music] [in Ukrainian].

Lejeune, P. (2000). V zashchytu avtobyohrafyy. Esse raznykh let. Perevod y vstuplenye Borysa Dubyna [On Autobiography. Miscellaneous essays]. Retrieved from http://magazines.russ.ru/inostran/2000/4/lezhen.html [in Russian].

Lobanova, L. (2009). Moi luchshie partii [My best parts]. In Tolba, V. (Ed.). Veniamin Tolba: portret dirizhera v vospominaniyah sovremennikov (pp. 238–240). Nizhin: OOO “Gidromaks” [inRussian].

Lotman, Yu. (1996). Vnutri myislyaschih mirov: Chelovek — Tekst— Semiosfera— Istoriya [Inside the thinking worlds: Aman—A Text—Semiosphere—History]. Moscow: Yazyki russkoy kultury [in Russian].

Miroshnychenko, Ye. (2009). Uroki sluzheniya iskusstvu [The lessons of serving art]. In Tolba, V. (Ed.). Veniamin Tolba: portret dirizhera v vospominaniyah sovremennikov (pp. 266–267). Nizhin: OOO “Gidromaks” [in Russian].

Moskalenko, V. (1994). Tvorcheskiy aspekt muzyikalnoy interpretatsii (k probleme analiza): issledovanie [The creative aspect in the musical interpretation (on the problem of analysis): A study]. Kyiv: Izd.-vo Kiev. gos. kons. [in Russian].

Moskalenko, V. (2013). Lektsii po muzyikalnoy interpretatsii: ucheb. posob. [Lectures on the musical interpretation]. Kyiv: Klyaksa [in Russian].

Moskalets, O. (2012). Shchodennyky Borysa Hmyri— dzerkalo epokhy [The diary of Borys Hmyria: A mirror of the era]. Ukrainska biohrafistyka, 9, 385–389. Retrieved from http://nbuv.gov.ua/j-pdf/ubi_2012_9_22.pdf [in Ukrainian].

Mykhaylova, T. (1970). Vykhovannya spivakiv u Kyyivskiy konservatoriyi: khronolohichnyy ohlyad z 1863 po 1963 [Singers’ education at the Kyiv Conservatory: A chronological review from 1863 to 1963]. Kyiv: Muzychna Ukrayina [in Ukrainian].

Neverova, I. (2008). Khudozhestvennyiy portret kak forma postizheniya cheloveka vistorii kultury [Artistic portrait as a form of comprehending of a man in the history of culture]. [Unpublished doctoral dissertation, Saint Petersburg State University of Culture and Arts] [in Russian].

Prynts, H., Kopytsya, M., & Tsymbalista, N. (2006). Hmyria i Shostakovych [Hmyria and Shostakovich]. Kyiv: Lohos [in Ukrainian].

Prystalov, I. (2008). Liryzm yak zhanrova osnova ukrainskoho opernoho spivu [Lyricisism as a genre basis of the Ukrainian opera singing]. [Unpublished doctoral dissertation, Odesa National A.V. Nezhdanova Academy of Music] [in Ukrainian].

Pustovit, V. (2008). Problemy natsiyetvorennya v memuarnomu dyskursi vitchyznyanykh pysmennykiv XIX stolittya [Problems of nation-building in the memoir discourse of Ukrainian writers of the 19th century]. Luhansk: Znannya [in Ukrainian].

Savchuk, I. (2005). Ekzystentsiini motyvy svitobachennia modernistskoho maistra (na materiali kamernoi muzyky 20-kh rokiv XX stolittia v Ukraini) [Existential motives of the worldview of the modernist Master (based on the material of the 1920s chamber music)]. [Unpublished doctoral dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music] [in Ukrainian].

Shvachko, T. (2001). Prymadonna opery [The prima donna of the opera]. Muzyka, 3, 8–12 [in Ukrainian].

Stanishevsky, Yu. (2002). Natsionalnyy akademichnyy teatr opery ta baletu Ukrayiny imeni Tarasa Shevchenka: Istoriya ta suchasnist [Taras Shevchenko National Opera and Ballet Theatre of Ukraine: History and modernity]. Kyiv: Muzychna Ukrayina [in Ukrainian].

Tolba, V. (1986). Statyi. Vospomynanyya [Articles. Memoirs]. Kyiv: Muzychna Ukrayina [in Russian].

Tolba, V.V. (Ed.). (2009). Veniamin Tolba: portret dirizhera v vospominaniyah sovremennikov [Veniamin Tolba: A portrait of the conductor in the memoirs of the contemporaries]. Nizhin: OOO “Gidromaks” [in Russian].

Verhelis, O. (2009, April 29). Vtrata svidomosti. Yevheniya Miroshnychenko: pro te, shcho nedospivano [A loss of consciousness. Yevheniya Miroshnychenko: An unfinished song]. Retrieved from http://gazeta.dt.ua/CULTURE/vtrata_svidomosti__evgeniya_miroshnichenko_pro_te,_scho_nedospivano.html [in Ukrainian].

Votrina, V. (2001). Mystetstvo spivu i vokalna metodyka M. E. Donets-Tesseir [The art of singing and the vocal method of Maria Donets-Teisseyre]. Kyiv: Nats. muz. akad. Ukrainy im. P.I. Chaikovskoho [in Ukrainian].

Yehorycheva M. (1990). Pershyi vidkrytyi urok [The first open class]. In Vykonavski shkoly vyshchykh uchbovykh zakladiv Ukrainy (pp. 86–90). Kyiv: KDK im. P.I. Chaikovskoho [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-13

Як цитувати

Кабка, Г., & Казанцева-Кабка, О. (2023). Українська вокальна школа 1950–1970-х в особових текстах мемуарного характеру: Cоціокультурний та мистецький аспекти. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (19(1), 140–152. https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(1).2023.283144

Номер

Розділ

КУЛЬТУРОТВОРЕННЯ І ОСОБИСТІСТЬ