Взаємодія аудіального компонента з мітичним хронотопом фільму: порівняння стрічок Л. Вісконті та Ф. Зеллера

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(1).2023.283143

Ключові слова:

музика в кіно, міт, хронотоп, фільмографія Л. Вісконті, творчість Ф. Зеллера, фільм «Батько»

Анотація

Розглянуто взаємодію музики із мітичним хронотопом, який може бути присутнім у кінематографічній творчості того чи того режисера. Надано характеристику часовим та просторовим властивостям аудіального компонента в кіно. Залучено термінологічну базу, яка дозволяє детально окреслювати більшість варіантів часопросторової взаємодії музики у кінематографічному просторі. Здійснено припущення, що fantastical gap — момент переходу із простору diegetic до nondiegetic та навпаки, може мати ширше значення та застосування. Окреслено варіанти взаємодії музики із мітичним хронотопом, зокрема через конфлікти лінійного і циклічного часу, реального й ідеального простору. Зосереджено увагу на такій взаємодії у творчості класика італійського кіно Лукіно Вісконті, адже його фільмографія значною мірою пов’язана із категорією мітичного. Проведено аналіз епізодів двох стрічок режисера, в яких відбуваються часопросторові зрушення свідомості героїв. Проведено порівняння закономірностей поєднання музики та мітичного хронотопу у стрічках Л. Вісконті з дебютним фільмом франко-британського драматурга та режисера Флоріана Зеллера. Виявлено подібність у способі роботи режисерів із зображенням конфлікту мітичного простору з об’єктивною реальністю. Доведено, що залучення Ф. Зеллером цитат академічної музики виконує функції, подібні до аналогічного прийому у стрічках Л. Вісконті: в обох випадках такі цитати акцентують простір «ідеального». Обґрунтовано різницю у підходах режисерів, що полягає у виборі «ідеального» виміру героєм: для героїв Л. Вісконті — це міт, для персонажа Ф. Зеллера — об’єктивна реальність. Підсумовано, що на спосіб взаємодії музики із мітичним хронотопом можуть впливати не лише зовнішні фактори часопросторових зв’язків аудіо та відеодоріжок, а й внутрішньонаративні — наприклад, екзистенційний вибір героя.

Посилання

Audissino, E. (2017). Film/Music Analysis. Southampton: Palgrave Macmillan.

Buhler, J. (2019). Theories of the Soundtrack. New York, NY: Oxford University Press.

Campbell, J. (2020). Tysiacholykyi heroi [The Hero with a Thousand Faces]. Lviv: Terra Incognita [in Ukrainian].

Chion, M. (1994). Audiovision: Sound on Screen. New York, NY: Columbia University Press.

Deleuze, G. (1986). Cinema 1. The Movement-Image. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.

Deleuze, G. (1989). Cinema 2. The Time-Image. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press.

Deleuze, G. (1999). Marsel Prust i znaky [Marcel Proust and Signs]. Saint Petersburg: Alteiia [in Russian].

Eliade, M. (2000). Mif o vechnom vozvrashchenii [The Myth of the Eternal Return]. Moscow: Ladomir [in Russian].

Eliade, M. (2010). Aspekty mifa [Aspects of a Myth]. Moscow: Akademicheskii Proekt [in Russian].

Hoeckner, B. (2007). Transport and Transportation in Audiovisual Memory. In: Beyond the Soundtrack: Representing Music in Cinema (pp. 163–183). Berkley, Los Angeles, London: University of California Press.

Iankovska, N.O. (2017). Tvorchist Volodymyra Hronskoho v konteksti tradytsii ukrainskoi kinomuzyky [Volodymyr Hronskyi’s work in the context of Ukrainian cinema music tradition] (Unpublished doctoral dissertation, Mykola Lysenko Lviv National Music Academy, Lviv, Ukraine) [in Ukrainian].

Joe, J. (2016). Opera as Soundtrack. London, New York: Routledge.

Kulezic-Wilson, D. (2015). The Musicality of Narrative Film. London: Palgrave Macmillan UK.

Kuzmenko, A. (2021). Muzyka v ukrainskomu ihrovomu kino ostannoi tretyny XX — pochatku XXI stolittia: spetsyfika funktsionuvannia v khudozhnii strukturi filmu [Music in Ukrainian feature films of the last third of the twentieth through to the early twenty-first century: The specifics of functioning in the artistic structure of the film]. (Unpublished doctoral dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, Kyiv, Ukraine) [in Ukrainian].

Le Goff, J. (1992). Tsyvylyzatsyia srednevekovoho Zapada [Medieval Civilization]. Moscow: Izdatelskaia gruppa Prohress, Prohress-Akademiia [in Russian].

Leontiev, S. (2019). Kompozytorski tekhnolohii v muzychnii praktytsi amerykanskoho ihrovoho kinematohrafa [Composition technologies in the music of American films] (Unpublished doctoral dissertation, Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music, Kyiv, Ukraine) [in Ukrainian].

Levy-Bruhl, L. (1937). Sverkhestestvennoie v pervobytnom myshlenii [Primitives and the Supernatural]. Moscow: OGIZ [in Russian].

Lissa, Z. (1970). Estetika kinomuzyki [Aesthetics of Film Music]. Moscow: Izdatelstvo Muzyka [in Russian].

Nagari, B. (2015). Music as Image: Analytycal Psychology and Music in Film. London: Routledge.

Proust, M. (2012). Na Svannovu storonu [Swann’s Way]. Kyiv: Zoloti vorota [in Ukrainian].

Stilwell, R. (2007). The Fantastical Gap between Diegetic and Nondiegetic. In: Beyond the Soundtrack: Representing Music in Cinema (pp. 184–204). Berkley, Los Angeles, London: University of California Press.

Zubavina, I. (2008). Chas i prostir u kinematohrafi [Time and space in cinematography]. Kyiv: Schek [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-13

Як цитувати

Островський, О. (2023). Взаємодія аудіального компонента з мітичним хронотопом фільму: порівняння стрічок Л. Вісконті та Ф. Зеллера. Науковий журнал ХУДОЖНЯ КУЛЬТУРА. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ, (19(1), 130–138. https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(1).2023.283143

Номер

Розділ

CONTEMPORARY ART: ТЕОРІЯ ТА ПРАКТИКА