Сучасний музичний театр як інструмент правозахисту: «ПЕНІТА.опера» і соціальний проєкт «Довічно важливо»
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(1).2023.283138Ключові слова:
соціальне мистецтво, проєкт «Довічно важливо», правозахист, документальна опера, постколоніалізмАнотація
Розглянуто соціальний проєкт «Довічно важливо», присвячений довічно ув’язненим жінкам в Україні, що складається з оперної вистави, фотовиставки та серії конференцій в декількох містах України. Вивчено передумови виникнення проєкту, а саме проблему ставлення до довічно ув’язнених в Україні та законодавство, яке регулює їхні права та можливість дострокового звільнення. Здійснено цілісний аналіз музичної вистави «ПЕНІТА.опера» у її зв’язку з актуальними соціальними проблемами українського суспільства. Виявлено, що сучасні мистецькі проєкти є дієвим інструментом у започаткуванні важливих суспільно-політичних дискусій. Водночас нетипова тематика сучасної опери вимагає її жанрово-видової трансформації, видозміни усталених мистецьких форм. Прикметно, що короткостроковий за своїм задумом комплексний проєкт після його формального завершення продовжив своє життя у форматі репертуарної вистави Київської національної оперети. У висновках визначено роль соціальних мистецьких проєктів у створенні поля для суспільних дискусій. Персонажі документальної опери та фотовиставки викликають емпатію у глядача, а самі мистецькі проєкти об’єднують навколо себе однодумців, які через комунікаційні засоби доносять нові цінності дошироких кіл суспільства, долучаються до медійної дискусії та впливають на суспільну думку та засадничі зміни в законодавстві. З початком повномасштабного російського вторгнення тема колоній, ув’язнення та пригноблення набула нової актуальності, а проєкт «Довічно важливо» став частиною потужного постколоніального руху в Україні.
Посилання
Didenko, A. (2019, November 11). “Dovichno vazhlyvo”. Zahalna sytuatsiia [Vitally Important. Overall situation]. Prava liudyny v Ukraini: Informatsiinyi portal Kharkivskoi pravozakhysnoi hrupy. Retrieved from https://khpg.org/1573477230 [in Ukrainian].
Didenko, A. (2019, November 15). Mystetsko-naukovopraktychnyi proiekt “Dovichno vazhlyvo” [Art-scientific-practical project Vitally Important]. Prava liudyny v Ukraini: Informatsiinyi portal Kharkivskoi pravozakhysnoi hrupy. Retrieved from https://khpg.org/1573807325 [in Ukrainian].
Holosy dovichnoho uviaznennia u sotsialnomu proekti “Dovichno vazhlyvo” (2019, December). [Voices Behind Bars Unite in Vitally Important Social Project]. Retrieved from Cultures Bridges]. Retrieved from http://culturebridges.eu/success_stories/dovichno-vazhlyvo [in Ukrainian].
Holovnenko, A. (2019, August 1). “Penita opera” — motyv dlia kolonii ta filarmonii [Penita Opera — a motive for the colony and the Philharmonic]. Korydor: zhurnal pro suchasnu kulturu. Retrieved from http://korydor.in.ua/ua/stories/penita-opera-motiv-dlya-kolonii-i-filarmonii.html [in Ukrainian].
Horchynska, O. (2019, May 14). Zhinky za hratamy. Shcho my pro nykh znaiemo? [Women behind bars. What dowe know about them?]. NV. Retrieved from https://nv.ua/ukr/opinion/-50021389.html [in Ukrainian].
Kytsenko, T. (2019) Penita lia trahediia: libreto do opery [Penita la tragedia: libretto for an opera]. ukrdramahub: portal suchasnoi ukrainskoi dramaturhii. Retrieved from https://ukrdramahub.org.ua/play/penita-lya-trahediya [in Ukrainian].
Naidiuk, O. (2020, Ocotober 13). Metamorfozy suchasnoi opery: dokumentalna opereta “Penita” pro dovichno uviaznenykh zhinok [Metamorphoses of modern opera: Penita documentary operetta about women imprisoned for life] LB.ua. Retrieved from https://lb.ua/culture/2020/10/28/469228_metamorfozi_suchasnoi_operi.html [in Ukrainian].
Penitentsiarna probatsiia (2019). [Penitentiary probation] Probatsiia Ukrainy: ofitsiinyi veb sait. Retrieved from https://www.probation.gov.ua/?page_id=136 [in Ukrainian].
Semeryn, Kh. (2020, July 9). Teatr nasylstva [Theater of violence]. Ukraine. Culture. Creativity. Retrieved from https://uaculture.org/texts/teatr-nasylstva/ [in Ukrainian].
Sirenko, L. (2019, August 9). “De shukaty suchasnu operu?” # 4: Zoltan Almashi ta opera “Penita” [“Where to find modern opera?” # 4: Zoltan Almashi and the Penita opera] The Claquers Classical Music Podcast. Retrieved from https://theclaquers.com/posts/4055 [in Ukrainian].
Zhezhera, V. (2019). Pokaiannia okaiannykh [Repentance of the wretched]. Krytyka, 5–6, 24–25 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.