Критика культурного популізму: огляд рефлексій західної аналітичної думки
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(1).2023.283135Ключові слова:
культурний популізм, апропріація, дескілінг, сучасне мистецтво, соціополітичний поворот, мережева естетикаАнотація
Постмодерна доба, відлік якої, так само, як contemporary art, більшість аналітиків веде від повоєнного (після Другої світової війни) часу, породжує чимало парадигмальних стратагем та визначень діатриби, які конкурують між собою. Зокрема, термінологічно хисткими є дефініції «постмодернізм», «post-постмодернізм», «метамодернізм», який певна частина критиків воліє вважати «високим», «пізнім», «викривленим», або «псевдомодернізмом» чи «digi-модернізмом». У процесі цієї активної дискусії суспільству з періодичною регулярністю повідомляють про «смерть», «кінець» мистецтва й арт-критики. В цьому контексті виру дискурсів, які відверто змагаються один з одним, є один доволі суттєвий контекстуальний пласт, пов’язаний із критикою культурного популізму, предмет якого складає протистояння двох соціальних конструктів: демократії та біовлади. Гостроти дискусії додає ситуація тотальної кризи сучасної культуротворчої діяльності, і, зокрема, неоліберальні візуальні практики, що від міленіуму потрапили під жорсткий патронат транснаціонального артбізнесу, креативні проєкти яких корегує ринок та бенчмаркінгова політика. Остання повністю витиснула / замінила політику естетики, тож усе це негативно впливає на теперішній розвиток світового мистецтва, ставлячи під питання майбутнє національного образотворення України, яке може бути анігільоване в «постетнічному» субстраті global public art. Тому у складних умовах протистояння російській навалі українська наука і мистецтво мусять вивчати цей величезний кластер проблем, зокрема в тому контексті, як його подає західноєвропейська аналітична думка, щоб зміцнювати власний самоідентифікаційний потенціал культурного і мистецького наративу, пропонуючи Заходу власну позицію і бачення звільнення креативної діяльності від маніпулятивного пресингу культуріндустрії.
Посилання
Akker, R. van den, Gibbons, A., & Vermeulen, T. (eds.). (2017). Metamodernism: Historicity, Affect, and Depth after Postmodernism. London, New York: Rowman & Littlefield International.
Bishop, C. (2006). The Social Turn: Collaboration and its Discontents’ contains. Artforum, February, 178–183. Retrieved from https://www.artforum.com/print/200602/the-social-turncollaboration-and-its-discontents-10274
Bishop, C. (2012). Artificial hells: participatory art and the politics of spectatorship. London & Brooklyn, NY: Verso.
Charnley, K. (2011). Dissensus and the politics of collaborative practice. Art & the Public Sphere, 1(1), 37–53. https://doi.org/10.1386/aps.1.1.37_1
Cliff, A. (2014, May 19). An interview with Luke Turner & Nastja Säde Rönkkö. AQNB. Retrieved from https://www.aqnb.com/2014/05/19/an-interview-with-luke-turner-nastjasade-ronkko/
Conquest, R. (2003). Rozdumy nad spliundrovanym storichchiam [Reflections on a Ravaged Century]. Kyiv: Vyd-vo Solomiyi Pavlychko “Osnovy” [in Ukrainian].
Cooper, J.F. (1990). The Right Agenda: Recapture the Cultures. American Arts Quarterly, Spring/Summer, 3–49.
Fiedler, L. (1968). Cross the Border — Close the Gap. Art & Popular Culture. Retrieved from http://www.artandpopularculture.com/Cross_the_Border_%E2%80%94_Close_the_Gap
Foster, H. (2002). Design and Crime (And Other Diatribes). London; New York: Verso.
Gompertz, W.E. (2012). What Are You Looking At?: 150 Years of Modern Art in the Blink of an Eye. London: Penguin.
Habermas, J. (1992). Modernity: an unfinished project. In The Postmodern Reader (ed. C. Jencks) (pp. 158–169). London: Academy Editions.
Jameson, F. (1997). Foreword. In Jean-François Lyotard. The Postmodern Condition, transl. by Geoff Bennington & Brian Massumi (p. xvi). Manchester: Manchester University Press.
Kirby, Alan. (2009). Digimodernism: How New Technologies Dismantle the Postmodern and Reconfigure Our Culture. New York: Continuum.
Lyotard, J.-F. (1993). Anima Minima. In Moralités postmodernes (pp. 199–210). Paris, Galilée.
Manifest Metamodernizmu (2016, February 22). [The manifesto of metamodernism]. The Syncretic Times. Retrieved from https://thesyncretictimes.wordpress.com/2016/02/22/metamodernist-manifesto-ukrainian/ [in Ukrainian].
McGuigan, J. (2011). From cultural populism to cool capitalism. Art & the Public Sphere, 1(1), 7–18. https://doi.org/10.1386/aps.1.1.7_1
Pekar, V. (2023). Nasha peremoga i rosijska porazka [Our victory and the defeat of Russians] Site.ua. 24.02.23. Retrieved from https://site.ua/valerii.pekar/nasa-peremoga-i-rosiiska-porazka-iy333wv?fbclid=IwAR1c9O03twDq9aP41RcrcnC3Q87OjkrN7QAFDQ946gnb7glSKu2Mshm9LsA [in Ukrainian].
Protas, M. (2022). Socio-philosophical critique of the global public art’s visual order: the context of national self-identity. American Journal of Art and Design, 7(1), 29–38. DOI:10.11648/j.ajad.20220701.15
Rancière, J. (2009). Aesthetics and its Discontents. Cambridge: Polity.
Rasmussen, M. B. (2017). A Note on Socially Engaged Art Criticism. Field, 6. Retrieved from http://field-journal.com/issue-6/a-note-on-socially-engaged-art-criticism
Rubio, M. (2021). Systemic strategic design: from aesthesis to every day’s life. Academia Letters. Article 1056. https://doi.org/10.20935/AL1056
Sustainable Peace Manifesto. (2023). Retrieved from https://sustainablepeacemanifesto.org/uk/
Tanenhaus, S. (2003, February 4). Fear and Loathing. How Leslie Fiedler turned American criticism on its head. Slate. Retrieved from https://slate.com/news-and-politics/2003/02/remembering-leslie-fiedler.html
Turner, T. (2004). [1996]. City as Landscape: A Post-Postmodern View of Design and Planning. London: Taylor & Francis. https://doi.org/10.4324/9781315024868.
Vermeulen, T., van den Akker, R . (2010). Notes on Metamodernism. Journal of Aesthetics & Culture, 2, 1‒14.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.