Театрально-критичні публікації угазетних виданнях України 1920-х років
DOI:
https://doi.org/10.31500/1992-5514.19(1).2023.283117Ключові слова:
театральна критика, газетні видання, 1920-ті роки, жанри, публікації Х. Токаря, діяльність Є. Геніса, статті І. Кочерги, неопублікований лист К.СтаніславськогоАнотація
На матеріалі кількох газет 1920-х років проаналовано окремі театрально-критичні публікації у розрізі їхньої тематики та жанрової специфіки та названо провідних театральних критиків України зазначеного періоду.
Основу для систематизації та порівняльного аналізу теат¬рально-критичних публікацій 1920-х років склали загальнонаукові методи дослідження, що базуються на емпіричних, описових принципах джерелознавчої роботи. Зокрема, біографічний метод дослідження— при спробі відтворити факти життя і діяльності окремих критиків, формування їхніх естетичних орієнтирів, відстеження особливостей індивідуального письма. При аналізі та кла¬сифікації статей театральних критиків використовувалися розробки у сфері теорії літературно-критичних жанрів.
Здійснено короткий огляд газетних періодичних друкованих видань, що виходили в Україні у 1920-ті роки та активно висвітлювали театральний процес. Відзначено кількісне збільшення статей про театр, їхню різножанровість та культурологічний масштаб. Зроблено спробу на прикладі критичної діяльності представників різних поколінь та осіб з різними естетичними орієнтирами простежити трансформацію критичної думки у газетах 1920-х. Розглянуто специфіку побутування театральної журналістики у тематичних додатках до щоденних газет.
Посилання
Alceste (1925, April 28). Detskiy teatr. — Benefis E.A. Brillya [Children’s Theater. — Benefit of Ye. Brill]. Izvestiya: vecherniy vyipusk [in Russian].
Alceste (1925, February 17). Masterskaya “Berezil”: “Dzhimmi Higgins” — Sinklera [Berezil’s studio: Jimmie Higgins by Sinclair]. Izvestiya: vecherniy vyipusk [in Russian].
Alceste (1927, May 5). Gastroli O. K . Saksaganskogo i M.K. Sadovskogo: “Natalka Poltavka” [Saksahanski and Sadovski tour: Natalka Poltavka]. Izvestiya [in Russian].
Alceste (1929). Tvorchiy shlyah GOSET’u [Artistical path of GOSET]. Shkval, 26 [in Ukrainian].
Bilyk, A. (2018) Teatralnaya kritika Odessy [The theatre criticism of Odessa]. Kherson: Gelvetika [in Russian].
Dokumenti z arhivnoyi spravy Y. Buhbindera [Documents from archival file of Buhbinder]. DA SBU, Kyiv. Spr. 38159. T. 1, 2 [in Russian and Ukrainian].
Evgenev (1927, July 24). K gastrolyam GOSETa [On the GOSET tour]. Izvestiya [in Russian].
Grynyshyna, M. (2003) “Narodna” paradygma v ukrayinskomu teatri i teatralniy krititsi 20-h rokiv XX st. [“Folk” paradigm in Ukrainian theater and theater criticism of the 1920s]. Mistetski obriyi, 4/5, 245–256 [in Ukrainian].
Kuzyakina, N. (1969). Ivan Kocherga — teatralniy kritik [Ivan Kocherga as a theatre critic]. Radyanske literaturoznavstvo, 6, 25–38 [in Ukrainian].
Pakhucha, L. et al. (Eds.). (1985). Gazety Radyanskoyi Ukrayini 1926–1929 rr.: katalog [The newspapers of Soviet Ukraine in 1926–1929: A catalog]. Kyiv [in Ukrainian].
Pletnyov A.V. (1975). Iz istorii stanovlennya sovetskogo teatra na Ukraine [From the history of development of the Soviet theater in Ukraine] (Unpublished and undefended doctoral dissertation manuscript, The Museum of History of the T. Shevchenko Kharkiv Academic Drama Theatre) [in Russian].
Polyakova, Yu. (2011) Teatralnaya periodika Kharkova (1917–1933): tipologiya, tematika, problematika. [Theatrical periodicals of Kharkov (1917–1933): typology, themes, problems]. Visnyk Odeskoho natsionealnoho universytetu. Ser.: Bibliotekoznavstvo, bibliohrafoznavstvo, knyhoznavstvo, Vol. 16, 1/2(5/6), 110–126 [in Russian].
Schukina, Yu. (2018) Osoblivosti teatralnoyi kritiki Volodimira Morskogo (1920-i — 1940-i rr.) [Features of theatrical criticism of Volodymyr Morsky (1920s–1940s)]. Problemy vzaiemodii mystetstva, pedahohiky ta teorii i praktyky osvity, 51, 70–83 [in Ukrainian].
Sobiianskiy V. (2007). Teatralna kritika i mistetski realiyi “Berezolya” [Theatre criticism and art realities of “Berezil”]. Kurbasivski chitannya, 2, 221–233 [in Ukrainian].
Sobiianskiy V. (2009). Mitets u makrokosmi suspilstva 1920-h rokiv [Artist in the macrocosm ofsociety in 1920s]. Suchasni problemi doslidzhennya, restavratsiyi ta zberezhennya kulturnoyi spadschini, 6, 414–422 [in Ukrainian].
Sobiianskiy, V. (2008) “Skepsis” retrograda: Teatralnokritichna diyalnist E. Genisa v Odesi 1920-h rr. [Retrograde “skepticism”: Theatrical and critical activity of Ye. Henis in Odesa during the 1920s]. Arkadia, 3, 51–55 [in Ukrainian].
Tokar, C. (1930, August, 7). Vistavi moskovskogo Gosetu v Harkovi [Performances of Moscow GOSET in Kharkiv]. Robitnicha gazeta “Proletar” [in Ukrainian].
Vasyliev, S. (2008). Opanuvannia zhanriv zhurnalistyky v ramkakh seminaru z teatralnoi krytyky [Mastering the journalism genres as part of a seminar on theater criticism]. Kyiv: Fakt [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1. Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2. Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3. Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access.